Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sunnis
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vi närmar oss förstaplatsen med stormsteg! När andra länder fegt kurar i stugorna, kämpar de svenske tappert vidare på krogar, skolor och varuhus -mot nya segrar. Med hjälp av stockholmarnas kommande heroiska insats på gotland i sommar, klättrar vi oförtrutet vidare. Per aspere ad astra.
Om det håller i sig, är vi inte bara bäst i att vara sämst i Pisaundersökningen. Vi är också bäst på att vara sämst med att skydda vår befolkning.

Staffan
Sverige kommer bli jordens absolut värsta corona-härd inom kort. Vi har ju redan nu en situation på sätt och vis är den värsta redan nu i världen med antal döda per dag fördelat på antal invånare. Vi kommer antagligen få en situation som är nära 1000 gånger värre än den i Wuhan, nu är vi bara ca 200 gånger sämre. Vi ligger långt efter andra framgångsrika nationer som T.ex Iran, Pakistan, Turkiet, Ryssland och inte minst Vitryssland.
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Man kan inte låta bli att fundera över om Sverige handlat annorlunda om det varit så att viruset främst dödat barn?
Ja. Eller börjat i djursholm. Då hade det blivit liv i luckan.
 
  • Haha
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Man kan inte låta bli att fundera över om Sverige handlat annorlunda om det varit så att viruset främst dödat barn?
Ja inte hade vi låtit skolorna varit öppna i alla fall. Det är en sak som är säkert.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
Ändå lite oroande att folk redan nu börjar summera ihop "hur det gick". I min bekantskapskrets (inkl. jobb) så är det kanske 2-4% som tror sig ha haft covid-19. Om man stretchar ut det och tror på att hela 80% är asymptomatiska så blir det 10-20% och det i bästa fall. Vi är alltså mitt uppe i stormen. Och nu analyserar man hur väl alla strategier har funkat. Hmm...:thinking:
Antingen kommer man att bli sjuk eller så hinner det komma ett vaccin. Det tar ca två år enligt sakkunskapen. Förhoppningsvis har de fel, men sannolikt rätt. Är det kanske så att det är den allmänna folkhälsan som kommer att bestämma det slutliga dödstalet?
Och eftersom USA har en så stark valuta kan de bara "hitta på" pengar utan att det behöver finnas budgeterat så de blir förmodligen först med att lägga beslag på allt vaccin. Eller hinner det bli kinesiska yuan?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
T Tabors39 skrev:
Visst är det fascinerande!
Titta bara på de som gjort de senaste inläggen här.
Ihärdiga rackare som gör sitt bästa för att svartmåla sitt eget land utan att på något sätt - trots all visdom de tillsammans tycker sig ha - komma med några konstruktiva förslag på vad vi borde göra annorlunda nu. Förutom total lockdown då förstås.
Precis som du så tror jag att ett flertal av de senaste skribenterna i tråden har allt annat än Sveriges väl och ve som främsta prioritet.
Förbryllande är det.
Det finns tack och lov numera rätt många svenskar som vill veta sanningen och inte ha huvudet inlindat i bomull. Hur mycket ni än försöker smutskasta, idiotförklara eller smeta i olika färger. Dessutom ökar det motsättningarna i samhället ordentligt. Har ni riktig otur får vi en svensk Trump pga det.

Försöker man dölja allt och aldrig ställa någon till svars för fel som begås stänger man dörren för att undvika samma misstag i framtiden. Det kostar både liv och pengar.

De stora förrädarna är de som reflexmässigt försvarar ett dysfunktionellt status quo.
 
  • Gilla
  • Älska
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
https://www.expressen.se/nyheter/stodet-for-grannlandernas-coronastrategi-i-topp/

Danmark, Norge och Finland hamnar i topp vad gäller folkets stöd för coronahanteringen i Europa, visar en undersökning från YouGov som SvD rapporterar om.

Sveriges stöd är 57 procent vilket ger landet en mittenplacering.

Coronastrategin som den danska regeringen har, får högst stöd jämfört med alla andra regeringar i Europa, enligt färska siffror från YouGov som Svenska Dagbladet rapporterar om.

Statsministern i landet, Mette Frederiksen, och regeringen får stöd av 85 procent av befolkningen.

Inte långt efter kommer grannländerna Norge och Finland. Den norska regeringen under Erna Solberg hamnar på en andra plats med 82 procent. Finland och Sanna Marin kniper tredje platsen med 79 procent stöd.

Stödet för Sveriges coronastrategi uppmättes den 29 maj till 57 procent och placerar landet i mittenfältet. Den 16 mars låg stödet som lägst på 41 procent för Sverige, och samtidigt låg Norges stöd på 42 procent, visar mätningen som regelbundet under pandemin mäter befolkningens stöd.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
MultiMan
https://www.seattletimes.com/seattl...omes-with-a-1-1-million-dollar-hospital-bill/

Flor was in Swedish Medical Center in Issaquah with COVID-19 for 62 days, so he knew the bill would be a doozy. He was unconscious for much of his stay, but once near the beginning his wife Elisa Del Rosario remembers him waking up and saying: “You gotta get me out of here, we can’t afford this.”

Just the charge for his room in the intensive care unit was billed at $9,736 per day. Due to the contagious nature of the virus, the room was sealed and could only be entered by medical workers wearing plastic suits and headgear. For 42 days he was in this isolation chamber, for a total charged cost of $408,912.

...

The total tab for his bout with the coronavirus: $1.1 million. $1,122,501.04, to be exact. All in one bill that’s more like a book because it runs to 181 pages.

...

The bill is technically an explanation of charges, and because Flor has insurance including Medicare, he won’t have to pay the vast majority of it. In fact because he had COVID-19, and not a different disease, he might not have to pay anything — a quirk of this situation I’ll get to in a minute.

...

There also are special financial rules that apply only to COVID-19. Congress set aside more than $100 billion to help hospitals and insurance companies defray the costs of the pandemic, in part to encourage people to seek testing and treatment (including those with no insurance). As a result, Flor probably won’t have to pay even his Medicare Advantage policy’s out-of-pocket charges, which could have amounted to $6,000.
 
optimum
T tanaris skrev:
Är det de här du menar?

[länk]

Edit: det finns tre dokument där, de ser ut att vara på ungefär åtta sidor och publicerade igår. Jag är inte med i Visita vad jag vet.
Nu har jag läst igen dessa 3 dokument
Förstår nu varför de inte finns på FHM:s sida och inte är utgivna av FHM.
Inget nytt utan det som butiker, typ Biltema och Jula redan har samt de vanliga FHM råden om social distans och tvätta händerna. Väldigt lite står i dessa där bilder upptar stor del av innehållet. De 3 första sidorna i varje dokument säger inget.
På hotell har man givetvis sin egna toalett med allt som där hör till men för ett område jag tänkt speciellt på så är det servicebyggnader på campingar. Där ska folk göra sina toabesök, tvätta sig, duscha och en del lagar mat.
Jag hade trott att det fanns mer klara regler för distans på dessa områden t.ex. handfat som sitter på rad ska ha minst 2 meter mellan centrum på tvättställen och blockera en del vid behov. Även andra regler typ max antal gäster per servicebyggnad mm.
Nej inget sådant utan det vanliga, håll avstånd.

Även den för hotell finns inget.nytt och inget om frukost alls inte ens det som redan sker idag där man inte får trängas runt de ställen där man tidigare plockade till sig mat med trängsel.

Det enda jag kunde hitta som är nytt är en liten riskanalys men väldigt fattig sådan och de flesta har säkert redan gått igenom detta för det är inge amatörer som bedriver dessa verksamheter.

Och varför så lite krav?
Jo det är en branschorganisation som satt ihop dessa och vill givetvis inte sätta upp hinder för sina kunder. Däremot få besökarna att känna sig trygga i att man tagit till åtgärder för att säkerställa en trygg vistelse, vilket är en bluff.
Och när det är så lite krav och regler så vill givetvis inte FHM stå bakom dessa. Speciellt inte om det blir en allvarlig situation nu i sommar med eskalerande smittspridning på dessa ställen.

Allt handlar om att man vill få ut svenskarna att semestra i Sverige så besöksnäringen tjänar pengar och inte att säkerställa att vi håller smittan borta och ingen vill ta på sig ansvaret för att säkerställa att vi håller oss friska.

Ett stort skämt är detta.
En bluff
FHM borde skämmas.
Regeringen borde skämmas rejält som tillåter detta ske.
Ingen vill ta ansvar.

Finns inget nytt som höjer säkerheten när massor med folk nu till midsommar och på semester kommer ge sig ut i landet
Att myndigheter inklusive FHM kallade till presskonferens i veckan om detta är skandal. Allt är populistiskt och man vill få beröm för att man gör något men tar inte ansvar för detta.



Inte riktat till dig tanaris utan bara lånat ditt inlägg då du hittade länkarna till dokumenten. Mycket bra gjort, återigen tack.
Hoppas några fler går till den sidan och tar del av det. Öppna ögonen och se själva.
Jag är glad att jag har min sommarstuga och slipper ge mig ut i ett Sverige där risken är stor att smittan eskalerar i sommar.
En andra våg, kommer den redan nu i sommar?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vi närmar oss förstaplatsen med stormsteg! När andra länder fegt kurar i stugorna, kämpar de svenske tappert vidare på krogar, skolor och varuhus -mot nya segrar. Med hjälp av stockholmarnas kommande heroiska insats på gotland i sommar, klättrar vi oförtrutet vidare. Per aspere ad astra.
Om det håller i sig, är vi inte bara bäst i att vara sämst i Pisaundersökningen. Vi är också bäst på att vara sämst med att skydda vår befolkning.

Staffan
vi kanske kan klämma in några fler BLM demonstrationer, kanske t.o.m. om demonstranterna kunde besöka äldreboendena runt om i Sverige och framföra sitt budskap till de äldre. Då kanske vi äntligen blir bäst på nåt!
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
N
Z zada11 skrev:
Var några dagar sedan jag var inne här. Ser att foliehattsgänget totalt tagit över, ännu en gång.

En fråga - går ni igång på att avsky Sverige? Tror ni att det är ”humor” när ni raljerar kring Sveriges dödstal?

Mitt ledord i livet är att aldrig lita på folk som är tvärsäkra. Prova att applicera det i era egna liv så tror jag ni får det bättre.
Z zada11 skrev:
Var några dagar sedan jag var inne här. Ser att foliehattsgänget totalt tagit över, ännu en gång.

En fråga - går ni igång på att avsky Sverige? Tror ni att det är ”humor” när ni raljerar kring Sveriges dödstal?

Mitt ledord i livet är att aldrig lita på folk som är tvärsäkra. Prova att applicera det i era egna liv så tror jag ni får det bättre.
Jag är jävligt trött på att ha en regering som haft 6år på sig att fixa äldrevården.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Jag är jävligt trött på att ha en regering som haft 6år på sig att fixa äldrevården.
Äldrevården och vården i stort har haft problem bra mycket längre än så.
Jag håller med dig i sak, jag hade gärna sett att man satsat mer på vården, som länge försämrats, snarare än att jag får ett par hundralappar extra i månaden.
Men det har majoriteten i Sverige inte hållit med om. Är det regeringens fel att de gör som medborgarna vill?

Jag är besviken på svenskar i allmänhet och varit det länge. "Mycket vill ha mer" har varit ledordet länge nu.
 
  • Gilla
b8q och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Jag är jävligt trött på att ha en regering som haft 6år på sig att fixa äldrevården.
Vet du inte om att det inte är regeringen som är ansvarig för äldreomsorgen?
Vet du inte om att nedmonteringen av äldreomsorgen började för ung. 30 år sen?
Det har alltså varit många val till kommunfullmäktige sen dess så varför har du inte organiserat en folkstorm mot sänkta skatter eftersom det har drabbat äldreomsorgen under alla dessa år?
 
Redigerat:
  • Gilla
Poxeman och 4 till
  • Laddar…
Det tycks inte vara någon märkbar skillnad på hur äldreomsorgen funkar beroende på vilka partier som styr i kommunen.
 
  • Gilla
Pin och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad vet du om det hjälpte, eller inte?
Vad vet du om att det hjälpte?
Tror du att alla britter som bröt mot restriktionerna blev bötfällda?
Så om 10 000 blev bötfällda på bara 2 dagar hur många var det då som bröt mot restriktionerna samtidigt och alla andra dagar?
Det hade kanske gett mer resultat om folk hade förstått bättre varför de ska hålla avstånd i stället för att bara förbjuda dem att göra vissa saker. Vet du något säkert om det?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E erkka skrev:
det tror inte jag, dessutom kör du 30km/h för fort blir du av med körkortet.


Men ok, du svarade inte på min fråga, men eftersom du anser att 90% kör för fort idag trots risk för påföljder, kan jag då tala om att tar vi bort alla påföljder så lär 100% köra för fort.

dvs, reglerna förhindrar iaf 10% från att köra för fort.
En av mina föräldrar var väldigt laglydig och hade aldrig drömt om att bryta mot lagen oavsett om det var något straff för det eller inte.
Jag har också hört en bilskolelärare säga att hen alltid håller hastighetsgränserna för hur skulle hen annars kunna begära av sina elever att de ska hålla gränserna.
Så det är alltså inte alla som håller hastighetsgränsen bara för att det blir böter om de kör för fort och alltså inte skulle ändra sett beteende bara för att böterna togs bort.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.