Känns som mer än hälften av alla trådar handlar om olika utmaningar man kan stöta på när man ska regla upp ett källargolv. Däremot ser jag nästan aldrig att någon pratar om den exakta konstruktionen som man bör använda när man läggar bjälklaget?

Har kollat på Svenskt Trä (https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-inne/) , som borde vara någon slags referens för detta, men känns lite otydligt ifall dom täcker in källargolvs-caset med (oisolerad) betongplatta och begränsad bygghöjd.

JoistsIndoor.png

Har förstått att man ska använda sig av plast- eller metalldistanser, och att isoleringen bör vara fiberisolering, men hur bör man fixera reglarna i förhållande till varandra? Jag tänkte använda kort-reglar (55cm), för att slippa såga urtag och drälla massa spån på plattan som jag dammsugit i 1 månad, och för att få raka starka infästningar vinkelrätt in i långreglarna. Har inte bygghöjd att bygga med underliggande reglar.

Är detta en ok lösning, eller ska man gå på Svenskt trälösningen och gå ner i regelhöjd? (Det tidigare golvet hade uppbyggnaden enligt Svenskt Trä, men då var underreglarna nedsänkta på det klassiskt maner i betongen).


103578255_721121708699155_5755207085041138377_n.jpg

Peka mig gärna rätt om denna fråga är ställd tidigare - jag har bara inte lyckats hitta rätt isåfall.
 
Har du kollat på Nivell eller Subfloor?
 
V Vante skrev:
Har du kollat på Nivell eller Subfloor?
Ja, men valt bort det. Blir ju ändå trägolv ovanpå.
Ingen som har någon åsikt om lämplig bjälklagskonstruktion?
 

Bästa svaret

Tänkte på Nivells träreglar för justering och infästning.
 
V Vante skrev:
Tänkte på Nivells träreglar för justering och infästning.
japp, har kollat - men har undvikit deras regellösning pga priset - då jag valt göra ett reglat golv tillfälligt tills jag har budgeten att bygga upp ett golv med platon + isodrän + flytspackel för för klinkers.
 
Om man tänker sig tvåltvå vinkelräta reglar på yttersidorna, i samma upplag som tvärreglarna, vad är då bästa infästningen? Då jag inte kommer åt med en vanlig skruvdragare på dom 5-6cm distans som jag har kvar till väggen? Ska man skråskruva eller använda vinkeljärn? Gissar skråskruva?
 
Hur mycket plats, från betongplatta till färdigt golv?
 
V Vante skrev:
Hur mycket plats, från betongplatta till färdigt golv?
15 cm ca, och stående 120mm reglar som jag förstått som ett krav. golvet 10m x 4m.
 
KJD KJD skrev:
15 cm ca, och stående 120mm reglar som jag förstått som ett krav. golvet 10m x 4m.
Inser ju att balkskor skulle kunna vara ett svar på min tidigare fråga med yttre längsgående reglar. hm. vill nog gärna höra åsikter/erfarenheter om vad som vore bra/rekommenderat.
 
Fäster du ramen i vägg?
 
ser nu att subfloors träreglar är 45x45mm, 3600mm långa och av gran, varför har jag fått för mig att jag ska använda 120x45mm C24? Det var vad jag fått fram när jag läs svenskt trä och andra trådar här. Är det inte nödvändigt då? Har för mig Subfloor föreslog en lösning med bara en yttre ram av dessa reglar, fast då i stål när jag bad om offert därifrån. ... :thinking::geek:

900026852_190312_171229_0015_640px.jpg
 
V Vante skrev:
Fäster du ramen i vägg?
nej, det hade jag inte tänkt, det kan väl förekomma rörelse där förstod jag. dom flesta verkar fästa genom stödpunkterna i plattan. Har du några andra erfarenheter?
 
KJD KJD skrev:
ser nu att subfloors träreglar är 45x45mm, 3600mm långa och av gran, varför har jag fått för mig att jag ska använda 120x45mm C24? Det var vad jag fått fram när jag läs svenskt trä och andra trådar här. Är det inte nödvändigt då? Har för mig Subfloor föreslog en lösning med bara en yttre ram av dessa reglar, fast då i stål när jag bad om offert därifrån. ... :thinking::geek:

[bild]
Det är ca 600mm mellan plastskruvarna/fötterna.
 
Gör en ram med reglar c/c 600mm fästade med balkskor, allting justera i höjd med terassfot, alla detaljer går att demontera och återanvända.
 
V Vante skrev:
Gör en ram med reglar c/c 600mm fästade med balkskor, allting justera i höjd med terassfot, alla detaljer går att demontera och återanvända.
dimension reglar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.