Jonas Persson
F fsn skrev:
Vi får inte svaret innan höststängning..... jag tror inte den är spräckt utan att det är den gängade delen. Jag tror (och det är en hel del tro och väldigt lite veta) att även om vattnet kommer ut på utsida linern så är trycket så högt från vattnet i poolen att det trycks in i EPSn och kanske nån liten kanal/luftficka i betongen. Inloppsmunstycket kanske är fixerat med en klick fogskum med som gör att vatten kan leta sig igenom.
Du menar att det är tätare in mot poolen än genom väggen till utsidan? Allt är möjligt, men då är det ett konstigt fel. Varför skulle någon inte gjuta in inloppen utan istället ha någon sorts dummy eller borra ett så pass grovt hål genom väggen efteråt och täta med fogskum? Oavsett om de har använts fogskum eller inte så måste det vara tätare in mot poolen för att det ska leta sig igenom väggen.

Ok, det kan vara en liten delmängd som letar sig igenom till utsidan. Hur mycket vatten försvinner per vecka? Läcker det på insidan borde det försvinna hundratals liter varje vecka ner bakom linern.

Allt är möjligt tills man vet och tror gör man i kyrkan, men jag skulle inte satsa några pengar på det alternativet.

I höst får vi veta svaret om du inte vill lossa slangen innan :)
 
Nästan klar med stommen.

Ska färdigställa pumprummet ikväll och sätta tillbaka staketet om jag hinner.
 
  • Påbörjad stomme av trä runt delvis inbyggd pool med verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Nästan klar med stommen.

Ska färdigställa pumprummet ikväll och sätta tillbaka staketet om jag hinner.
Och imorgon ska du kakla poolen?

Var noga med att stödbenen står mitt på plattorna. Annars finns det risk att de med tiden kantrar.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Angående maskinrummet. Fundera på om du ska koppla ihop in och utlopp i maskinrummet, så att du kan sänka vattennivån på hösten via inloppen och med poolens vattenpump. Sparar mycket tid vid vinterstängning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Angående maskinrummet. Fundera på om du ska koppla ihop in och utlopp i maskinrummet, så att du kan sänka vattennivån på hösten via inloppen och med poolens vattenpump. Sparar mycket tid vid vinterstängning.
För sent limmade precis klar.
 
  • Installationsrum med nyligen limmade PVC-rör, en poolfiltertank och en pump, oordning på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Och imorgon ska du kakla poolen?

Var noga med att stödbenen står mitt på plattorna. Annars finns det risk att de med tiden kantrar.
Tack för tipset.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
För sent limmade precis klar.
Har du över några meter 50 mm slang från bygget? Den tillsammans med en dränkbar pump på 250l/min gör susen.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Har du över några meter 50 mm slang från bygget? Den tillsammans med en dränkbar pump på 250l/min gör susen.
Köpte en pump och tänkte tömma så.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Värmepump inkopplad :love:
 
  • Nyinstallerad värmepump på trätrall bredvid en husvägg med verktyg och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rör och del av en värmepump i ett hörn utomhus, nyligen installerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Angående maskinrummet. Fundera på om du ska koppla ihop in och utlopp i maskinrummet, så att du kan sänka vattennivån på hösten via inloppen och med poolens vattenpump. Sparar mycket tid vid vinterstängning.
Där kan en jet swim göra underverk på 15 skall jag säga.
 
Jonas Persson
F fsn skrev:
Där kan en jet swim göra underverk på 15 skall jag säga.
Har en Pahlén Jet Swim 2000, den skottar 71 m3/h, 1200 l /min...

Har funderat på att montera ett 90-graders rör på utloppen så att vattnet börjar cirkulerar runt i poolen. Snacka om virvel, skulle kunna vara kul att leka i.
 
  • Haha
  • Gilla
PearlhouseJam och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Har en Pahlén Jet Swim 2000, den skottar 71 m3/h, 1200 l /min...

Har funderat på att montera ett 90-graders rör på utloppen så att vattnet börjar cirkulerar runt i poolen. Snacka om virvel, skulle kunna vara kul att leka i.
Det finns en fattigmansvariant som du ska pröva. Gå så fort du kan längs med sidorna i poolen, efter en stund så kommer det att börja gå lättare då vattnet börjar cirkulera runt, fortsätt en stund till.. Pröva nu att gå åt andra hållet, lycka till med det...
 
Jonas Persson
En Jet Swim är också ypperlig för att blanda poolkemi. Vaddå hink och häll längs med kanterna, löjligt! Jag startar monstret och häller i det jag ska ovanför och låter den vispa runt en stund. Vattenytan i andra änden av poolen är 5 cm högre när den går, så nog skottar den undan vatten alltid.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Angående maskinrummet. Fundera på om du ska koppla ihop in och utlopp i maskinrummet, så att du kan sänka vattennivån på hösten via inloppen och med poolens vattenpump. Sparar mycket tid vid vinterstängning.
Sätter du då en balofix emellan som du öppnar och sätter sandfiltret på Waste när du tömmer?
 
C chrille-gäddan skrev:
Sätter du då en balofix emellan som du öppnar och sätter sandfiltret på Waste när du tömmer?
Ja jag hade redan från början in och utlopp ihop men förstås med ventiler på varje avstick - från början bara använt för att dras till ett gemensamt avlopp vid vinterstängning. Men senare insåg jag att om jag kunde plugga avloppet och stänga av inkommande vatten från breddavloppet så kunde jag suga via inloppen och sedan som du säger till waste på filtret. Eller, jag börjar med att backspola så blir det gjort samtidigt.

Så här ser det ut och nu sitter det alltså en ventil till i den öppna änden.

IMG_2035.jpg



F fsn skrev:
Där kan en jet swim göra underverk på 15 skall jag säga.
ja den måste ju sitta perfekt för en liknande övning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.