MathiasS MathiasS skrev:
markera mitten i botten: Det räcker inte med att linern är på rätt ställe i övre hörnen. Du måste även se till att botten på linern är centrerad i poolen=> markera mitten på linern i botten/väggskarven och hitta motsvarande punkt på betongen i poolen. Se till att dessa linjerar innan du fyller vatten.

För att fixera linern finns det idag någon sorts fixeringslist man petar in efter montaget av linern. Jag visste inte att det fanns och tyckte att jag behövde *säker* fixering så jag byggde The LinerDominator 3000:

[bild]

[bild]
[bild]

Problemet innan the Dominator3000:
[bild]
Det ska vi nog kunna lösa. Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Den kom innan jag ställde frågan, :D(y)
MathiasS förstörde vårt fredagskul.

Men det var en bra beskrivning. Tänk på att linern är för liten och du därför måste vara noga med centreringen så att det går att sträcka den i alla riktningar.

Det var fyra år sedan, men minns jag rätt så är duken större upptill och vattentrycket trycket ut den vid bottenhörnen.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
markera mitten i botten: Det räcker inte med att linern är på rätt ställe i övre hörnen. Du måste även se till att botten på linern är centrerad i poolen=> markera mitten på linern i botten/väggskarven och hitta motsvarande punkt på betongen i poolen. Se till att dessa linjerar innan du fyller vatten.

För att fixera linern finns det idag någon sorts fixeringslist man petar in efter montaget av linern. Jag visste inte att det fanns och tyckte att jag behövde *säker* fixering så jag byggde The LinerDominator 3000:

[bild]

[bild]
[bild]

Problemet innan the Dominator3000:
[bild]
Har du lyckats få in den hela vägen in i hörnen? Ser inte det konstigt ut då duken har en radie i hörnen på minst 50 mm?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Har du lyckats få in den hela vägen in i hörnen? Ser inte det konstigt ut då duken har en radie i hörnen på minst 50 mm?
Well, man har ju inte mycket att välja på. Denna andra liner var helt klart lite mindre än den första, så den har större radie i hörnorna och botten/vägganslutningen än den första jag hade.

Fick jag välja så skulle man ha en linerlist med radie för hörnorna, och även en poolsarg som matchar det. Det skulle vara snyggast för en frabriksliner. Alt att man gör linern med mindre undermått än vad jag har.

I det läget som ändå är nu så tycker jag det är bättre att det inte är någon glipa som på sista bilden och att linern därefter växer till en lite större radie. På bilderna ovan är det inte vatten i poolen, så radien på hörnan blir ju mindre vartefter man fyller.

På frågan om hur jag fick dig linern så tog det denna gång flera kvällar att fixa dessa fyra hörn. Förra gången jag gjorde det var det inte i närheten av så komplicerat och jag behövde ej heller något att fixera linern med - Nu pressade vi satan tills den var på plats och sedan monterade jag TheDominator3000 och då var saken biff. Det lossnar inte sedan när vattnet är på plats.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Well, man har ju inte mycket att välja på. Denna andra liner var helt klart lite mindre än den första, så den har större radie i hörnorna och botten/vägganslutningen än den första jag hade.

Fick jag välja så skulle man ha en linerlist med radie för hörnorna, och även en poolsarg som matchar det. Det skulle vara snyggast för en frabriksliner. Alt att man gör linern med mindre undermått än vad jag har.

I det läget som ändå är nu så tycker jag det är bättre att det inte är någon glipa som på sista bilden och att linern därefter växer till en lite större radie. På bilderna ovan är det inte vatten i poolen, så radien på hörnan blir ju mindre vartefter man fyller.

På frågan om hur jag fick dig linern så tog det denna gång flera kvällar att fixa dessa fyra hörn. Förra gången jag gjorde det var det inte i närheten av så komplicerat och jag behövde ej heller något att fixera linern med - Nu pressade vi satan tills den var på plats och sedan monterade jag TheDominator3000 och då var saken biff. Det lossnar inte sedan när vattnet är på plats.
Håller med. Ytterst irriterande med öppna hörn där badande ungar konstant skvätter ner litervis med vatten. Inte ens med platssvetsad liner är det helt tätt men såklart mycket bättre. Det är faktiskt konstigt att det inte finns ett linerhörn i plast eller rostfritt som man sätter mellan liner och vägg och får bort glipan.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Well, man har ju inte mycket att välja på. Denna andra liner var helt klart lite mindre än den första, så den har större radie i hörnorna och botten/vägganslutningen än den första jag hade.

Fick jag välja så skulle man ha en linerlist med radie för hörnorna, och även en poolsarg som matchar det. Det skulle vara snyggast för en frabriksliner. Alt att man gör linern med mindre undermått än vad jag har.

I det läget som ändå är nu så tycker jag det är bättre att det inte är någon glipa som på sista bilden och att linern därefter växer till en lite större radie. På bilderna ovan är det inte vatten i poolen, så radien på hörnan blir ju mindre vartefter man fyller.

På frågan om hur jag fick dig linern så tog det denna gång flera kvällar att fixa dessa fyra hörn. Förra gången jag gjorde det var det inte i närheten av så komplicerat och jag behövde ej heller något att fixera linern med - Nu pressade vi satan tills den var på plats och sedan monterade jag TheDominator3000 och då var saken biff. Det lossnar inte sedan när vattnet är på plats.
Du tror inte den gamla duken gett med sig med åren? Har svårt att tänka mig att samma fabrik med någon veckas mellanrum skulle skära till duken med mer än en mm diff. Dessa massproduceras efter beställda mått och klipps knappast till för hand.

Jag har en extra dimension då jag har gaveltrappa. Fyra trappsteg blir många hörn och vinklar. Duken har olika mått för att sitta snyggt oavsett vattentryck som töjer duken olika beroende på djup. Alla mosaikfogar sitter rakt och snyggt. :)

Tittade precis på min och det är ganska exakt fyra mosaikrutor som inte ligger an mot väggen. Utan att göra allt för mycket våld så har jag mellan 2,5 och tre rutor lösa i överkant.

Jag stoppade in en massa glasfiberull i hörnen för att inte smuts och annat ska komma in bakom och ramla ner på botten.

Men det är uppenbart att delarna inte är anpassade för 4x8 m. Inte bara hörnen, utan även kantstenen har helt fel mått för att passa. Ser att du har en smal sten vid hörnet, jag kapade två för att det skulle se bättre ut. Stenen kommer från Danmark, men med tanke på hur illa den passar storleken på poolen skulle man kunna tro att den kommer från andra sidan Atlanten där man har ett omöjligt måttsystem.
 
  • Behållargummikant som inte sitter tätt mot den mosaikmönstrade ytan, avslöjar dålig passform och glapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo kanske. Det kan ju vara en kombo av att den gamla duken har stretchat lite och att den nya är lite stiff.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Jo kanske. Det kan ju vara en kombo av att den gamla duken har stretchat lite och att den nya är lite stiff.
Värmen påverkar nog väldigt mycket. Vad är skillnaden mellan varm och fullständigt stekt i sommarsolen? När jag precis kände på duken efter att solen gjort sitt är sladdrig bara förnamnet.

Btw, du skrev ovan att du fyllde med varmt vatten, tömde du VVB:n?

Jag monterade som sagt var min duk sent i oktober. Hade 10 kbm i en billig ovanmarkspool som jag värmde med poolvärmepumpen till 25°C. Antar att det inte är ett normalt förfarande...
 
Ja skillnaden på varm och kall liner är stor.

Ja jag har ju 200+160liter varmt vatten så det räcker rätt ok till botten. Behöver inte jobba med iskallt vatten iaf.
 
Jonas Persson
Så börja med solvarm betong, lägg ut duken, tillsätt allt varmvatten du kan uppbåda (3x6m x 3cm är 480 liter) och börja montera duken, stryk ut med borste eller vattenraka och skit i salt och peppar...
 
Frun var tvungen att jobba över så har knappt hunnit med något idag.

Har iaf köpt unionskopplingar till sandfiltret. en överhandsfräs för att kunna montera trallen över linerlisten samt hämtat linern.

Nu på kvällen har jag börjat regla upp trädäcket.
 
  • Byggplats med halvfärdigt trädäck och verktyg bredvid pool under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Får inte ihop det;

Det läcker oavsett om pumpen går eller inte
Det läcker mer om pumpen går
Det läcker INTE ännu mer om pumpen går och utloppen pluggas??!!?

Läcker det mer eller mindre om pumpen går och du plockar bort inloppsmunstyckena som när du vinterstänger? Kör med raka rör så att säga.
Kan konstatera att du hade rätt där. Med bortskruvat inloppsmunstycke på den sidan som läcker så minskar läckaget ordentligt.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
F fsn skrev:
Kan konstatera att du hade rätt där. Med bortskruvat inloppsmunstycke på den sidan som läcker så minskar läckaget ordentligt.
Sakta ringar vi in skadan:)

Därmed måste den inloppsventilen vara spräckt på utsidan. Skulle det vara i närheten av linern kan jag inte se att vattnet kan tränga ut till utsidan av polväggen utan det måste rinna ner framför eller bakom linern.
 
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Sakta ringar vi in skadan:)

Därmed måste den inloppsventilen vara spräckt på utsidan. Skulle det vara i närheten av linern kan jag inte se att vattnet kan tränga ut till utsidan av polväggen utan det måste rinna ner framför eller bakom linern.
Vi får inte svaret innan höststängning..... jag tror inte den är spräckt utan att det är den gängade delen. Jag tror (och det är en hel del tro och väldigt lite veta) att även om vattnet kommer ut på utsida linern så är trycket så högt från vattnet i poolen att det trycks in i EPSn och kanske nån liten kanal/luftficka i betongen. Inloppsmunstycket kanske är fixerat med en klick fogskum med som gör att vatten kan leta sig igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.