@AndersMalmgren för en gångs skull är vi helt överens! :D

Reklamen är en kantboll, det kan jag hålla med om.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
@AndersMalmgren för en gångs skull är vi helt överens! :D

Reklamen är en kantboll, det kan jag hålla med om.
Måste kännas skönt att för en gångs skull ha rätt åsikt? :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Måste kännas skönt att för en gångs skull ha rätt åsikt? :)
Det skaver.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jag lånar gladeligen ut uttrycket ”vi verkar vara överens, men det kan vara rätt ändå”.
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
J
Jag har t ex svårt att smälta att jag får spela in en film eller låt från tv eller radio och använda för eget bruk,
Du får väl vara glad att du inte bor i Australien, där var det i alla fall förut så att visst fick du spela in från TV. Men du fick bara titta på det inspelade en gång, och du fick absolut inte bjuda in en massa kompisar för att titta på det inspelade.

Visst finns det problem med upphovsrätten, men det svåra är ju att den ska funka för alla som skapar. Oavsett om det är en film för 150 miljoner eller en novell du skrivit. Allt omfattas av samma upphovsrättslag.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skulle själv aldrig som ägare av IP förfölja individer för det. Tvärt om var jag stolt när Skidrow crackade vårt spel, enda önskan är att det skulle vara de mer legendariska Razor 1911 som gjorde det :p
Frågan är ju hur stor del av din inkomst som kommer från din IP?

Hade du varit lika stolt om det hade inneburit att din lön hade reducerats med 90%?

Ska man inte kunna leva på att producera media t.ex.?
 
N Nerre skrev:
Visst finns det problem med upphovsrätten, men det svåra är ju att den ska funka för alla som skapar.
Den är på tok för gynnsam för alla som skapar.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
harry73
N Nerre skrev:
Visst finns det problem med upphovsrätten, men det svåra är ju att den ska funka för alla som skapar. Oavsett om det är en film för 150 miljoner eller en novell du skrivit. Allt omfattas av samma upphovsrättslag.
Även en 150 miljoners film går med vinst det första året.
Har man upphovsrätt under 5 eller 10 år räcker det långt. Nu gäller upphovsrätten livet ut + 70 år.
 
  • Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Jag har inte kollat på linjärtv på kanske 15 år.
hade hbo och netflix förut, nu kör jag nästan bara youtube.
Samma för mig, min antenn ska sågas ner snart. Sen blir det kolla om jag få in samma kanaler fast via nätet.
 
N Nerre skrev:
Frågan är ju hur stor del av din inkomst som kommer från din IP?

Hade du varit lika stolt om det hade inneburit att din lön hade reducerats med 90%?

Ska man inte kunna leva på att producera media t.ex.?
Piratkopiering är ett lyxproblem, det betyder att din produkt är viral
 
N Nerre skrev:
Ska man inte kunna leva på att producera media t.ex.?
Uppenbarligen verkar ytterst få klara det ens idag. I alla fall om vi pratar nyhetsmedia. Och där är ju ändå dagens upphovsrätt i det närmaste helt meningslös.
 
Håller med @harry73 och @Nyfniken. Och utöver det:

Dagens upphovsrätt är bisarr. Den kräver nätt och jämnt något alls i form av verkshöjd och har ett skydd över tid långt utöver vad någon som helst ekonomisk kalkyl sträcker sig över. Jämför man med den allmänna patenträtten eller designskydd så undrar man ju lätt hur det kunde bli så tokigt med upphovsrätten, och inte bara i Sverige.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
G
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med @harry73 och @Nyfniken. Och utöver det:

Dagens upphovsrätt är bisarr. Den kräver nätt och jämnt något alls i form av verkshöjd och har ett skydd över tid långt utöver vad någon som helst ekonomisk kalkyl sträcker sig över. Jämför man med den allmänna patenträtten eller designskydd så undrar man ju lätt hur det kunde bli så tokigt med upphovsrätten, och inte bara i Sverige.
Och nu får du inte ens lägga ut en bild om någons "konst" finns med.
 
kisumisu
G GargamelSE skrev:
Det brukar iaf ta minst en månad till flera år innan saker plockas bort, tror det är väldigt sällan något tas bort under en vecka.
Det beror antar jag vad du har för operatör och vad det är för program.

Hos CD har dom veckoarkiv. Missar man se programmet inom 1 vecka så är det kört!

Har själv perioder jag inte alls kollar på tv och sedan kör typ marathon när jag har tid, lugn och lust!
En sak som jag sällan har när man har småbarn och är på jobbet en hel vecka....

Netflix, Viaplay osv är väl bara mest till Amerikanska Serier, Sport och Film?
Ibland vill man ju se annat än det.

Men det beror ju helt klart på vad det är för program. T ex Cmore verkar ha programmen nästan i all evighet. Man nästan önskar ibland att det ska komma nåt nytt. Jag har Cmore inkluderat i tv abbet.

Tom SVT Play plockar ner program. Egna producerade program så är lite skumt. Man förstår ju dem programmen som ej producerade av dem, men även egna program försvinner.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.