Är man så rädd för tryckimpregnerat virke som vissa här kanske man bör se över sitt ledningsnät och byta ut eventuella kopparrör. Samt undvika skaldjur, nötter och choklad.
Jag skulle inte vara orolig över mathantering på tryckt virke...
 
  • Gilla
  • Haha
leif.jansson och 6 till
  • Laddar…
Tummen upp för ts, snyggt jobb.
 
  • Gilla
hansan och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Mitt svar,utan att analyserat situationen jättenoga, är att det totalt kvittar i denna situation om snedsträvan belastar det övre eller undre gångjärnet... I en grind så är det önskvärt att belasta det undre gångjärnet mer eftersom det ofta har närmare kontakt med marken. Men här så är benet lika välförankrat upptill som nedtill och strävans placering borde vara betydelselös..
Du har aldrig byggt en dörr misstänker jag. OK denna är liten men strävan ska avlasta virkesvikten ner till nedre gångjärnet.
 
Jag tror snesträvan sitter åt fel håll. Rädda dörren och sätt ett kryss.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Borde ingen påpeka att snedsträvan sitter åt fel håll?
 
  • Gilla
  • Haha
Peter Olin och 28 till
  • Laddar…
Fulkemisten
OT men kan snedsträvor åt fel håll göra att det frigörs asbest, eller radon likt vid montering av avloppsmuffar åt fel håll?
 
  • Gilla
  • Haha
Erik Hedberg och 15 till
  • Laddar…
Jag är ingen expert, men borde inte snedstävan i dörren vändas åt andra hållet?
 
  • Haha
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
OT men kan snedsträvor åt fel håll göra att det frigörs asbest, eller radon likt vid montering av avloppsmuffar åt fel håll?
hahahaha sjukt roligt svar :crysmile:
 
  • Gilla
fgranne och 1 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag är ingen expert, men borde inte snedstävan i dörren vändas åt andra hållet?
Nä, den gröna sidan ska var utåt.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nä, den gröna sidan ska var utåt.
Det var inte så jag menade!

Jag menar att änden som pekar uppåt borde peka nedåt. Träd är vana med att växa uppåt, så man ska inte vände virket uppochner för då blir det förvirrat och kan slå sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
hakbol och 3 till
  • Laddar…
Är det ingen som ska anmärka på att hela köket sitter åt fel håll, utom snedsträvan? Allt är relativt...

Snyggt kök!!! (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Peter Olin och 10 till
  • Laddar…
Snyggt! Jag tycker den avantgardistiska snedsträvan gör köket till vad det är, utan den hade det inte sett lika coolt ut :giggle:(y)
 
Jag blir inspirerad att bygga ett utekök men.... snedsträvan.... åt vilket håll är kärnvirket?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Snyggt, själv skulle jag inte vilja laga mat i sådan närhet till tryckt virke men funkar säkert!
varför då?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.