MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ursäkta men är detta i din trädgård? Det ser ju helt magiskt ut. :love:
Japp, It’s all miiinnneeeeeee.. ;) och makens och hundens och kattens och vår hyresgästs och fasanens och.... ;):)

Den har sin charm och sitt ogräs.. väldigt mycket ogräs *suck*. När vi flyttade in 2013) var gården en sommarstuga.. och det fanns typ en blomma och resten gräsmatta (lätt och underhålla antar jag) ..plus stenläggningar träd osv (tre fruktträd, varav två är gamla..)

Vi har odlat jättemycket ogräs haha.. framförallt revsmörblomma, brännässlor och kirskål!

..men har också byggt två växthus, lusthus.. gjort en grusgång med rosbågar.. odlingsområde (upphöjda bäddar).. satt hallonhäck, planterat plommon, gula körsbär och persikoträd (y)

Vi jobbar sakta bort gräsmattan :)
 
  • Gilla
  • Älska
EvaMLin och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ursäkta men är detta i din trädgård? Det ser ju helt magiskt ut. :love:
Ett charmigt växthus liknande ett hobbithus intill ett stenrös, omgivet av otrimmad gräsmatta, träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

..mitt lilla hobbithus, dvs lilla växthuset, och stenrös 1 på tomten.. det ska vara klippt gräs och en rabatt runt stenröset (med Sten runt, man kan ju undra var den tog vägen!)

Trädgård med blommande äppelträd, gröna gräsmattor, växthus och stenröse, med oklippt gräs och lusthus skimrande till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan man skymta äppel o päronträd.. lite odlingar långt bak.. lite av lusthuset till höger.. och mer av det oklippta gräset (bilderna tagna innan gräsklipparen funkade för året)

:)
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]
..mitt lilla hobbithus, dvs lilla växthuset, och stenrös 1 på tomten.. det ska vara klippt gräs och en rabatt runt stenröset (med Sten runt, man kan ju undra var den tog vägen!)

[bild]
Här kan man skymta äppel o päronträd.. lite odlingar långt bak.. lite av lusthuset till höger.. och mer av det oklippta gräset (bilderna tagna innan gräsklipparen funkade för året)

:)
Ser så härligt ut! :D
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ser så härligt ut! :D
lummigt :p:love:
 
A Abies koreana skrev:
Plockat en murarhink med allt överblommat på Rhododendron `
Absolut bäst, så busken får fritt fram att lägga all energi på nya blommor. Skall helst inte knäckas för tidigt (för hårt), och inte för sent (för segt). Tummen upp!
 
P-plats P-plats skrev:
Tänk vad det är tillfredsställande att stå ute och vattna..]
Grymt! Plus en fråga då folk sår lite olika - har du myllar ner frön eller täckt över dem med ca 1cm dressjord? har du sått för hand eller med såmaskin? Ser så jämnt ut hos dig.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Grymt! Plus en fråga då folk sår lite olika - har du myllar ner frön eller täckt över dem med ca 1cm dressjord? har du sått för hand eller med såmaskin? Ser så jämnt ut hos dig.
Har sått för hand och sen kört med gallervält.
Fick kratta lite på några ställen efter jag kört med gallervälten försatt få set riktigt bra.
Vattnat varje kväll sen jag sådde för en vecka sedan...
 
P-plats P-plats skrev:
Har sått för hand och sen kört med gallervält....
Ok! Så det var så. Så klart, mycket smart med gallervälten.Stor area.
Bra resultat på en vecka!
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Puh, jag vattnar o vattnar min gräsmatta. Tur man har egen brunn. Undra om den sinar? Här i Dalsland är det inte en regndroppe så långt ögat når..
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Puh, jag vattnar o vattnar min gräsmatta. Tur man har egen brunn. Undra om den sinar? Här i Dalsland är det inte en regndroppe så långt ögat når..
Hoppas inte ;) Men gratis vatten låter sjysst! Kommer nog vilja samla regnvatten i regntunna kom jag och tänka på - för lite underhållsbevattning / efter behov, inte för att det direkt räcker för gräsmattor dock. Men ändå!
 
Visst är det skönt med egen brunn, bor själv i en tätort med kommunalt vatten men den gamla gräva brunnen finns kvar.
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Nu är jag på g.. har påbörjat murrabattens första rensning för året!

Rabatt med nyligen rensad jord och samlad hög av trädgårdsavfall, bakgrund med bil och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Liten bit..

En hög med bortrensade ogräs och löv på en gräsmatta som del av trädgårdsrensning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor sophög..

Det kommer ta en liten stund.. får ta uppluckringen o ny jord sedan..
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Släpat (höhö) hem lite Marksten till stenläggningen.

Släp 1/5 :sweat:
Hög med marksten i en trädgård för stenläggning, släpvagn och påbörjat projekt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Släpat (höhö) hem lite Marksten till stenläggningen.

Släp 1/5 :sweat:
[bild]
Vad ska detta bli? En landningsbana fram till sandlådan, men med plintar mitt i? :thinking::p Bra jobbat hursomhelt! :strong:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad ska detta bli? En landningsbana fram till sandlådan, men med plintar mitt i? :thinking::p Bra jobbat hursomhelt! :strong:
Jag börjar med att lägga sten i sandlådan, så sanden stannar där för en gångs skull. ;)

Nej, men sten där jag grävt ut, ett plank längs med.
Förvaring av allehanda saker bakom planket. På den soliga sidan hamnar en massa lådor med tomater. Och lite längre upp ett fikonträd.
Och en pergola ovan sandlådan.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.