S
Har bara haft bra grannar tills en äcklig s-bba med en dotter med damp flyttade in under oss, som tur har dom flyttat nu.
Ungjäveln slog i väggarna, skrek, grät och gapa dygnet runt, hennes jävla mamma skrek hon med och var ett jädra white trash.
Såg familjen en dag gå över vägen och fundera på att....lösa problemet....stannade bara i tanken givetvis.
Den här familjen verkligen hatade jag och min sambo, vi är annars lugna personer som visar respekt och tar hänsyn.
Familjen under oss höll vi på att bli skogtokiga på osv till slut fick vi hämden genom att anmäla dom till fastighetsbolaget, nu är det lugnt och skönt.
Drömboendet är stor tomt med grannar på långt avstånd, bra grannar är kul men har man en gång haft en riktig skitgranne så blir man försiktig.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Wow, här var det nån som hade gjort sin matteläxa. ;)
Haha, blev så när jag undersökte vem som ägde huset. Inte bra för mitt blodtryck.:surprised::sick:
 
  • Gilla
Igen och 3 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Det här är ett ganska intressant fenomen faktiskt som jag hört många beklaga sig över. Även våra radhusgrannar hade denna horribla ovana att drämma igen ytterdörren så hela huset skakade. Även vår nuvarande granne gör det då och då. Med tanke på allt vi varit med om är det inte något vi stör oss jättemycket på. Vi har fått lite perspektiv på vad verkligt störande är. Men det är fortfarande inte ett ok beteende anser jag och definitivt något jag skulle kunna lacka ur på med tiden. Särskilt om det frekvent skulle väcka mig på morgonen.

Jag undrar dock ändå vad detta beteende beror på? Är det tvångsmässigt? Eller är det bara ännu ett symtom på sådana människors oaktsamhet, hänsynslöshet och oförmåga att sätta sig in i hur deras agerande påverkar andra i deras omgivning. Någon psykolog här på forumet som kan uttala sig?
Har också svårt att förstå varför man måste smälla i dörrar. I min förening bytte vi från gamla lyhörda dörrar till utmärkta säkerhetsdörrar. Problemet är bara att "dörrsmällarna" smäller igen 100 kg säkerhetsdörr lika hårt som 15 kg gammal dörr. Nu får man en smäll ... plus att hela huset skakar.

Hade i ett tidigare boende en granne som spenderade mycket tid på gymmet. Musklerna demonstrerade han sedan genom att smälla igen sina skåpluckor osannolikt hårt varje gång han var i köket. Har svårt att tänka mig att det kan vara behagligt att smälla igen en skåplucka en halvmeter från sitt öra.
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
N Nybyggarens skrev:
Nu inser jag att jag ändå har tur med mina grannar...

Det enda som stör mig rejält just nu är "eldningsgrannen".
Jag vet inte om de eldar fel eller om det är fel på deras kamin. Men de eldar från augusti /september till maj/juni.
Det luktar satan, det luktar verkligen inte normalt.
Det sticker kraftigt i halsen och det är svårt att vara ute i trädgården och jobba på hösten och våren. Ligger vinden fel så får man helt enkelt gå in och stänga igen ventilerna.

Jag har påpekat det här för dem, men det hjälper inte.
Har liknande problem som dig, märkte när vi flyttade in i huset i våras att våran grannes vedeldning luktade satan. Var och pratade med gubben och det blev bättre. 2 veckor senare när gubben jobba så eldade kärringen som absolut inte kunde elda normalt och det stank som fan. Gick över och pratade med henne men det gick mindre bra än att prata med gubben. Men det blev bra efter att vi var där andra gången. Även om veden är torr och den inte får rätt mängd syre om man stänger spjället för tidigt exempelvis så blir det bara pyreldning.

Prata med miljö avdelningen på kommunen så kontaktar dem grannen och snackar med dem om vilka åtgärder grannen tänker vidta för att det ska bli bra. Kan man inte elda ska man inte elda!
 
  • Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
Jag har haft tur.
Men vid en tid hade vi störande barn som lekte och gapade i våningen under och det slämdes i dörrar.
Men de bad mig dämpa ljudet på tv och musik från 20 eftersom barnen skulle sova.
Jag gjorde det, men en morgonen vid 7 ett par dagar efter fick jag men revansch.
Ringde på och bad de tysta barnen eftersom jag skulle sova efter ett nattpass, hon skämdes som den.
Sedan dess inga problem med granna.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 7 till
  • Laddar…
Hur vet du att dom inte gör något? Hur kollar man upp det liksom? Den summan du anger delar på 4 vuxna personer är ju en normal lön...

K KjellAlbin skrev:
Fått nya grannar från Syrien för två år sen. Stör mig på att dom tjänar 1 437 000 kr om året på att göra ingenting. Troligtvis vårdar dom två stycken lätt förståndshandikappade. 2018 tjänade dom två syskonen 820 000 kr och det gick så bra så dom fick löneförhöjning till 912 000 kr 2019. Pappan och mamman, 71 och 67 år gamla, engagerades också och fick en inkomst på 644 000 kr 2019, från en inkomst på 34 000 kr 2018. Sen ett tag bor dom inte här utan har fått två stycken tvåor av kommunala bostadsbolaget. Huset hyrs ut till folk som heller inte gör något, minst 9 personer bor där men det kan vara mer, endast en person skriven på adressen, och det är sonen. Tomten ser ut som bilderna man kan se från en sönderbombad stad.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Men det jag inte förstår är när man är hem till vänner och bekanta och mannen i huset verkar ha gjort det till en sport att få det att låta så mycket som möjligt. Det är inte bara en gång jag har råkat ut för att det låter som att någon häller ut en 10 liters hink med vatten i toaletten trots att jag har varit flera meter från badrumsdörren och rimligen måste det låta även inne i badrummet. Varför i allsin dar vill man att ens gäster ska behöva höra ett vattenfall?!
Nej jag fattar verkligen inte det där! Jag tror att det är samma människor som sitter väldigt bredbent i tunnelbanan eller inte försöker samsas om trottoarutrymmet.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
radhus är ju ofta dåligt byggda från början med dålig isolering värst var det med radhus byggda från mitten av 70talet till början av 2000 har vart hemma oss bekanta i många radhus områden ofta samma sett dom har byggts på

jag själv har aldrig riktigt förstått vitsen med radhus eller parhus det är ju ingen skillnad mot en lägenhet man behöver fortfarande rätta sig efter grannarna när man bor hus kan man oftas stänga dörren och dra på stereon på högsta när man känner för det

det jag själv stör mig mest på är nog ljudet från luftvärmepumparna otroligt jobbigt ljud
Jag förstår inte heller grejen med radhus. Nu gick jag visserligen med på att prova då min fru ville ge det en chans, men tyvärr bekräftade enbart tiden i radhuset exakt den bild jag hade av boendeformen. Man bör nog vara social som person om man ska bo så för det är flera gånger mer intimt sätt att bo än i lägenhet där man är mer anonym. Dessutom kommer man bra mycket närmre grannen än i lägenhet till och med är min uppfattning. I lägenhet har man ofta balkongerna några meter ifrån varandra, här rör det som en en skiljevägg på 10 centimeter.

Sen det här som många säger att det är som att bo i lägenhet, men innebär en massa jobb som i villa, det stämmer rätt bra enligt min erfarenhet. Nä, radhus blir det aldrig mer för mig. Det är det värsta jag varit med om i mitt liv. Gillade inte heller känslan av att det var som ett kooperativ. Jag vill vara mer privat och sköta mig själv :geek: En av grannarna var en läkare från Ryssland. Under en av städdagarna påpekade han att det kändes som att vara i Sovjet igen :crysmile:

Det här är bara min erfarenhet dock. Vet att det finns massor med människor som älskar sina radhus och det är ju bra om man hittar en boendeform och plats som funkar för en själv :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
Jag hade en granne en gång som bodde under mig och klagade på att mitt mobillarm väckte honom. Han hörde vibrationerna säger han, telefonen låg på mitt sängbord. Han var inte riktigt skapt för att bo i lägenhet. :crysmile:
Men nu är du klokare va och vet att vibrationer går ner via bordet och golvet? Tänkte att din smily indikerar att du kanske är totalt ovetende.
 
  • Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
Ja, Umeå har jag en störig granne som bor några hus bort. De grannar som är närmst är helt underbara och lugna som tur är.

men den störiga grannen är en yngre person med kompisar i moppeåldern. De kör med sina mopeder fram och tillbaka, varvar, iväg, tillbaka, kör 740 och sladdar runder osv. Hög musik med mycket bas. Har inget emot om det är fest nångång på helgen men vardagar får det gärna vara tyst kring 22.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Hur vet du att dom inte gör något? Hur kollar man upp det liksom? Den summan du anger delar på 4 vuxna personer är ju en normal lön...
Att dom inte gör nåt härleder jag till att dom inte lämnar huset, lägenheten, förutom sonen som åker och handlar mat i sin Audi q7 a` 800 000 kr. De kan vara ute på garageinfarten någon gång när sonen kommer hem. Hur vet jag det? Allt sker framför mitt köksfönster dar jag sitter i stort set 24/7 i rullstol. Hur man kollar upp det? Taxeringskalendern inte svårare än så. Normal lön?, två pensionärer som aldrig jobbat här, 30 000 kr och 23 000 i månaden. Normalt? Själv har jag 16 300kr efter 44 års arbete. Sonen och dottern då? Personliga assistenter har en snittlön på 21-23 000 kr, men dom har 40 000 kr och 36 000 kr i månaden. Detta är inga normala löner anser jag.
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
bara för att man är flykting betyder det inte att man inte kan ha pengar träffa en familj från syrien här för sommaren dom hade just köpt ett stort slott för 1,5 miljoner euro
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
G gredd skrev:
Man ska bo så man kan skjuta lerduvor i trädgården utan att någon har ont av det. Då har man lagom avstånd till grannarna.
Absolut! Man brukar säga att grannsämjan ökar med kvadraten på avståndet. :rofl:
 
  • Haha
Okarlsson
  • Laddar…
Förstår inte riktigt vad du menar, men det klart, flyktingar kan givetvis ha pengar när de kommer hit. De köpte ett hus för 2 450000, Då har man ju pengar .De sitter då kanske och tjänar pengar på börsen om dagarna.;)
 
K KjellAlbin skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar, men det klart, flyktingar kan givetvis ha pengar när de kommer hit. De köpte ett hus för 2 450000, Då har man ju pengar .De sitter då kanske och tjänar pengar på börsen om dagarna.;)
Förlorar pengar på börsen är nog det vanligaste scenariot i dessa dagar. :rofl:
 
  • Gilla
KjellAlbin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.