Folk som föreslår att hälla diesel på grantomten vill jag inte ha i närheten.
 
  • Gilla
Bettan74 och 2 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
TS kan kräva återplantering av fullstora träd. Lär kosta hans granne en hel del men det är det enda rätta. En granne har inga som helst rättigheter på en annans tomt. Sågar man ner träd så skall de ersättas..Grannjävlar är det värsta som finns när de beter sig på detta sätt. TS kan i annat fall leja någon som häller ut diesel på förövarens tomt..om han vill hämnas.

Jag läser om grannproblem titt som tätt och är evinnerligt glad att jag har 3km till närmaste granne.
Grann historier kan bli hur galna som helst..En arbetskamrat och hans familj blev "utfrysta" för att de parkerade en rostig gammal bil på uppfarten och inte klippte gräset på de tider grannarna önskade det.

Inga inbjudningar till grannfester och elaka brev/lappar..och en massa annat i form av olika trakaserier fick dem att sälja huset till slut. De var av "arbetar klass" i ett "finare" område och grannarna jävlades med dem tills de gav upp.

Så grannar är ett otyg 9 gånger av tio.
Är grannar otyg 9 gånger av 10 så kan du kanske förstå vad som är problemet.
Ledtråd hen har 3km till närmaste granne.
 
Violina Violina skrev:
Plantera en thujahäck istället för den häck de klippt ner
Eller varför inte inte smälla upp en 3 m hög massivt plankvägg i tryckimpregnerat virke. Gjut dock först en mur som går ned 1,5 m i backen. Gjut även fast stolpskor för montering av planket i muren samtidigt. Detta eftersom syrén sprider sig med rotskott så att du kommer ha massvis syrén 5 m in på din tomt om några år om du inget gör nu..Du slipper dessutom se kräken mera efter detta. :ok:
 
boozehacker boozehacker skrev:
Eller varför inte inte smälla upp en 3 m hög massivt plankvägg i tryckimpregnerat virke. Gjut dock först en mur som går ned 1,5 m i backen. Gjut även fast stolpskor för montering av planket i muren samtidigt. Detta eftersom syrén sprider sig med rotskott så att du kommer ha massvis syrén 5 m in på din tomt om några år om du inget gör nu..Du slipper dessutom se kräken mera efter detta. :ok:
För att högt plank nära tomtgränsen kräver bygglov, det gör inte en häck..
 
Violina Violina skrev:
För att högt plank nära tomtgränsen kräver bygglov, det gör inte en häck..
Om han bifogar bilderna och berättelsen samt polisanmälan till bygglovsansökan så kommer den nog gå igenom. :D
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Gunnebostängsel med taggtråd högst upp - får grannarna att hålla tassarna i styr. Med den handlingskraften hittar dom snart på nya dumheter på andras tomter.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Man kan ägna ett helt liv åt att leta efter vem som har fel eller inte. Min point var och är att en granne är en grann och ofta är man beroende av varandra. En fru kan man skilja sig från om det inte funkar, men dessvärre inte en granne, man kan flytta förstås och kanske få en ännu värre granne. Jag skulle sätt mig med granne och prata, fråga om han förstod vad han gjort och säga att man själv inte gillade det. Att kriga om det kommer hu aldrig att hjälpa, poliser, domstolar, eller vad. Man kan aldrig vinna mer än en juridisk seger som kanske känns bra en kort stund. Men, visar det sig att grannen är en skitstövel så kan man förstås vidtaga åtgärder och då kanske också fundera på att flytta, det kommer aldrig att bli bra, man kommer att reta sig på denna grannen, jämt, när han klipper gräset, grillar, har barn som låter osv. Livet är för kort för tjafs
 
  • Gilla
GöranSbo och 1 till
  • Laddar…
Står.i
...advokater, stämning, prisbasbelopp...herregud...

Har svensken blivit så ängslig att man undviker att prata med sin granne om det innebär att tala om något annat än väder och vind?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
TS har pratat med grannen. Effekten av det var själva överträdelsen.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Står.i Står.i skrev:
Har svensken blivit så ängslig att man undviker att prata med sin granne om det innebär att tala om något annat än väder och vind?
Har svensken blivit så ängslig att man inte läser de första inläggen i en tråd innan man svarar?
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
3 jimpeter skrev:
Man kan ägna ett helt liv åt att leta efter vem som har fel eller inte. Min point var och är att en granne är en grann och ofta är man beroende av varandra. En fru kan man skilja sig från om det inte funkar, men dessvärre inte en granne, man kan flytta förstås och kanske få en ännu värre granne. Jag skulle sätt mig med granne och prata, fråga om han förstod vad han gjort och säga att man själv inte gillade det. Att kriga om det kommer hu aldrig att hjälpa, poliser, domstolar, eller vad. Man kan aldrig vinna mer än en juridisk seger som kanske känns bra en kort stund. Men, visar det sig att grannen är en skitstövel så kan man förstås vidtaga åtgärder och då kanske också fundera på att flytta, det kommer aldrig att bli bra, man kommer att reta sig på denna grannen, jämt, när han klipper gräset, grillar, har barn som låter osv. Livet är för kort för tjafs
Kriget inleddes ju när grannen sågade ner TS' träd och buskar.
Lägg inte fram det som att TS överdriver eller är ute efter att kriga bara för att. Tåget har redan gått och han fick inte välja om han skulle åka med.
 
  • Gilla
Naten och 3 till
  • Laddar…
Står.i
Jag kan förstå att man blir besviken och känner sig överkörd - självklart!

Men nu är buskage och de små fruktträden (som möjligen i framtiden skulle burit frukt också!) som TS älskade så högt borta.

Hur kommer man vidare ut i en ljusare framtid? Genom att polisanmäla granne? Det tror inte jag hjälper på längre sikt.

Det naturliga vore att prata och söka förståelse för hur ens granne (och såklart vice versa) tänkt. Ni kanske kan komma närmare varandra som grannar också (så att polis och i slutändan, mina skattepengar, ska betala för att TS möjligen inte gjort ett ordentligt försök till samtal. Något blev tydligen fel. Vad?

Jag hade önskat att konversationen mellan TS och granne blev närmare återgiven.

Så som jag förstått det var TS i shock när samtal fördes. Att grannens svar enbart bestod av "det blev fint" känns ganska otroligt.

Jag kan få känslan av att TS inte vill söka samtal eller komma överens.

Änslig tråd
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi har ett rättssystem för att lösa tvister vi inte själva kan lösa. Självfallet står TS i sin fulla rätt att anmäla en granne som gjort åverkan på TS fastighet.

Det motsätter dock inte att man pratar med varandra. Kommer grannen med mössan i hand och ber om ursäkt skulle jag inte alls vara förvånad om TS visade sin goda sida, släppte det och gick vidare. Men det här mjäkiga att man ska vända andra kinden till kan väl sparas till söndagspredikan.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Står.i Står.i skrev:
Jag kan förstå att man blir besviken och känner sig överkörd - självklart!

Men nu är buskage och de små fruktträden (som möjligen i framtiden skulle burit frukt också!) som TS älskade så högt borta.

Hur kommer man vidare ut i en ljusare framtid? Genom att polisanmäla granne? Det tror inte jag hjälper på längre sikt.

Det naturliga vore att prata och söka förståelse för hur ens granne (och såklart vice versa) tänkt. Ni kanske kan komma närmare varandra som grannar också (så att polis och i slutändan, mina skattepengar, ska betala för att TS möjligen inte gjort ett ordentligt försök till samtal. Något blev tydligen fel. Vad?

Jag hade önskat att konversationen mellan TS och granne blev närmare återgiven.

Så som jag förstått det var TS i shock när samtal fördes. Att grannens svar enbart bestod av "det blev fint" känns ganska otroligt.

Jag kan få känslan av att TS inte vill söka samtal eller komma överens.

Änslig tråd
Äh, det TS borde göra är att gå över och skälla ut honom efter noter.

Ge honom en eftermiddag på att komma fram till en lösning, för annars tar det hus i helvete.
 
hsd
TS har rätten på sin sida
Polisanmäl är det enda rätta, straffet kan bli fängelse
On inget görs så kommer grannosämjan bara att eskalera, det blir fler intrång då grannen ser att han kan göra som han vill ostraffat
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.