nivv nivv skrev:
Vi ska kanske inte ha någon grind trots allt, då hade man kunnat dra guidekabeln såhär:

[bild]

Problemet blir då den 2,5m breda passagen i syd (rosa), men roboten kanske hittar in där i alla fall?
Om öppningen är 2,5m så är det inga problem! Jag har smalare passager än så och för eller senare så hittar roboten rätt. Förvånansvärt ofta så kommer de in där man inte tror de ska hitta in. Blir det av någon anledning för sällan så får man helt enkelt leda den till rätta.

//Anders
 
A aekeberg skrev:
Om öppningen är 2,5m så är det inga problem! Jag har smalare passager än så och för eller senare så hittar roboten rätt. Förvånansvärt ofta så kommer de in där man inte tror de ska hitta in. Blir det av någon anledning för sällan så får man helt enkelt leda den till rätta.

//Anders
Vi stänger in våran robot ibland på en liknande yta, men oftast är det inget problem.
 
Funderar på att köpa en R1000. Men känns som om de kommer släppa en ny (och förhoppningsvis bättre) modell snart. R600 och R800 är ju utfasade och nya s400 och s600 har nyare design och blåtand. Kommer vi få se en ny R1000 till nästa års säsong?

Var inne på Husqvarna 310 men ligger på dubbla priset nästan. Dessutom finns den inte med Connect (då får man gå på 315x vilket är över 200000kr).
 
Köpte en R1000 förrgår, och nöjd än så länge, utom utmaningen med en smal passage (70 cm mellan avgränsningskablar). Jag läste 'någonstans" att S600 inte var bättre än R600, och jag har också läst att bluetooth funktionen är väldigt begränsat. Om en S1000 skulle släppas nu skulle jag ville veta hur pålitlig den är innan köpet. Nya funktioner som är mjukvarubaserade bruka innebära att fler fel kan inträffa tyvärr. Om gräsklipparen gör det den ska (klippa gräset), då behöver man kanske inte alla nya 'funktioner'.
 
Velar i valet av vilken modell från Mcculloch jag ska köpa. Den gamla 1000 modellen verkar fasas ut. Den nya 600 modellen finns nu som 800 modell också. Antar att det bara är batteristorleken som skiljer. Frågan är om man borde få tag på den gamla 1000 modellen innan den tar slut eftersom den höjts till skyarna för sin problemlösning och driftsäkerhet, eller man ska ta den nya 800:an? 600 räcker inte på vår tomt. Mejlat Mcculloch men de svarar inte. Vad tror ni?
 
T Tim G skrev:
Velar i valet av vilken modell från Mcculloch jag ska köpa. Den gamla 1000 modellen verkar fasas ut. Den nya 600 modellen finns nu som 800 modell också. Antar att det bara är batteristorleken som skiljer. Frågan är om man borde få tag på den gamla 1000 modellen innan den tar slut eftersom den höjts till skyarna för sin problemlösning och driftsäkerhet, eller man ska ta den nya 800:an? 600 räcker inte på vår tomt. Mejlat Mcculloch men de svarar inte. Vad tror ni?
Jag är fortfarande nöjd med min R1000. Men jag måste erkänner att:
- svänghjul hade varit bra. Den sliter bort gräset på några enstaka ställer där gräset inte var så bra vid kanten
- en indikator att gräsklipparen har kommit hem igen är bra att ha. Installerade en dörrsensor själv och nu har jag koll om den är hemma eller inte (bara fastnat 1 gång tror jag).
- vi har en smal passage som bara är 70cm bredd (14m lång) . Den lyckas oftast att komma igenom men inte alltid. Då börjar den klippa mitt i passagen.
Vet inget om de nya modeller. Alltid en lite skeptisk till blåtand och appar. Inte ofta att de är bra men kanske en annan kan kommentera.
 
  • Gilla
Tim G
  • Laddar…
Och jag är fortfarande nöjd med vår S600. Dock, strax innan vintern slutade den klippa med feltexten "klippning blockerad" eller liknande. Har inte hunnit nysta i vad det innebär..
 
  • Gilla
Tim G
  • Laddar…
Egentligen bryr jag mig inte så mycket om förmågan till att fjärroperera roboten jag ska skaffa, eftersom jag resonerar att om den har en utomordentlig problemlösningsförmåga så kommer den klara sig själv. Vi har haft en Clipper 1200 i 7 år men den har gjort sitt, och den var inte jättesmart, nöjd ändå utifrån pris och klippresultat. Läste någonstans att 600 har bättre ip-klassning både på station och robot, och det kan ju vara bra. Svårt det här. Tomten är större än 600 så därför tittar jag på gamla 1000-modellen kontra nya 800-modellen.
 
S slaskankan skrev:
Hallå!

Just nu får jag ständigt felmeddelande "Laddstation blockerad" och är otroligt leds.
Vart kan man hitta reservdelar till sin ROB R1000?
Kontaktplattorna på varje sida i laddstationen är nästan helt förstörda efter årens gång samt den ena metallplattan som skall vara i kontakt med laddstationen på klipparen är också helt utnött och behöver bytas.
Har försökt att rengöra ytorna men det ser ut att vara förbi den möjligheten just nu.
Det finns flera firmor som säljer reservdelar,ett exempel:
https://www.maskinklippet.se/mccull...MIu83cksiJ-AIVjZGyCh0k-AAIEAAYASAAEgL4MPD_BwE
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.