I manualen du fick till så står där hur den beräknar om du vill använda standardinställningarna. Att köra för mycket tror jag inte är så bra heller. Mattan måste få "vila lite" :geek:
 
Tänkte att jag skulle göra en liten uppdatering här.

Denna LandXcape 812i är min första robotgräsklippare. Min kära mor har dock haft någon Husqvarna i kanske 5 år.

Hittills har allt fungerat perfekt på första försöket. Gräsklipparen har inte fastnat någonstans och klipper hela området. Jag var först lite orolig för att klipparen inte skulle klara min gräsmatta, då det i manualen stod att det inte får finnas gropar större än 2cm. Ingen aning om jag har sådana på min gräsmatta, men med sorkar och relativt dåligt gjord från början så är ingenting rakt, utan det är väldigt ojämt överallt.

Det har dock fungerat finfint utan problem. Appen är väldigt begränsad men fungerar relativt tillfredsställande. Jag är van med en mycket smartare robotdammsugare (Xiaomi Roborock S5) som ritar upp karta, visar var den har åkt, har zon-städning m.m., även om vissa av funktionerna tillkom något år efter inköp i form av mjukvaruuppdateringar. Men robotgräsklipparen är i alla fall smartare än morsans Husqvarna och klipper snabbare.

När jag väl hade installerat gränstråden och startade gräsklipparen första gången så var gräset ganska högt. Gamla gräsklipparen hade gått sönder så det var nog en tre veckor sedan jag klippte gräset. Man ville inte gå på gräsmattan med så högt gräs. Det var dock inga större problem för robotgräsklipparen, bortsett från några enstaka bitar där gräset var extra högt och tätt. När klipparen inte tog sig igenom gräset efter några enklare försök så började den sakta men säkert "dra sig" uppåt (dessutom lutade det) genom att snurra hjulen ett i taget. Till slut kom den genom gräset och fortsatte som vanligt.

Kortfattat så är jag väldigt nöjd. Nu gäller det bara att finjustera kabeln så att det blir så bra som det går.

Det kan även vara intressant att veta att jag köpte ett billigt "hus" till gräsklipparen, men det passade inte alls. Jag hoppades på att komma billigt undan och köpte detta:
https://www.biltema.se/fritid/tradg...klippare/hus-for-robotgrasklippare-2000037276

Det passade inte alls! Laddstationen står så nära "kanten" av gräsmattan som det går, "bakom" laddaren så är det en kanske 10cm hög planka som ligger runt kanten. Denna är i vägen så det går inte att få dit "huset" utan att gräsklipparen skulle fastna.

Tittar ni på bilden så är det en liten "vinkel" (jag kan ingenting om sånt här och är otrolig ohändig, sorry - jag kan inga termer för sånt här!) vid foten. Den ser liten ut men är ganska lång och gräsklipparen skulle inte kunna åka in i laddstationen om huset stod på plats.

Alternativet skulle vara att flytta ut laddstationen en liten bit, men då det sägs att man måste ha 3m fritt (1,5m åt varsitt håll) från laddaren så tänker jag att den missar mycket mer klippning vid den kanten. Jag antar att jag skulle kunna flytta laddaren och ställa på andra sidan tomten, men då hamnar den under sol hela dagen och jag måste dessutom gräva ner strömkabeln.
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Det var roligt att du också gillar denna. Även jag har en roborock s5 o den är ju helt galet bra. Då har vi ju 2 saker som är bra.:D
 
MeanMike MeanMike skrev:
Det var roligt att du också gillar denna. Även jag har en roborock s5 o den är ju helt galet bra. Då har vi ju 2 saker som är bra.:D
Ja, jag är helförtjust i min! Jag köpte en S6 åt morsan, den var ju lite nyare och hade rum-indelning och scheman för olika rum. Men det fick ju S5 för ett tag sedan i en uppatering. Samma sak kan man nog inte säga om andra dammsugare. Dessvärre har fläkten gått sönder, så den tjuter helt galet. Jag har dock beställt ny fläkt från Kina för runda 150kr. Det ångrar jag nu, en sisådär en och en halv månad senare. Jag borde ha köpt en för 500kr i Sverige. Börjar bli jobbigt att dammsuga för hand.

Hur som helst, det var lite off-topic. I din video om Worx-garaget så nämnde du att det finns ett för halva priset från LandXcape. Har du något namn eller länk till ett sånt?
 
Landxcape LA7000 robotexperten har den iallafall. kolla runt på nätet 800:- ungefär

Landxcape-LA7000.jpg
 
Kalendern
Fortfarande jävligt nöjd. Grannen frågade om vi skaffat robotgräsklippare och att han drömt om att skaffa en.. Han trodde man var tvungen att lägga ut 15-20000kr, han såg helt förvånad ut när jag sa att han kan köpa samma som vi har för 5300~kr.
Mycket bra tips om denna maskin MeanMike, tack!
 
Jag tackar så mycket för de snälla orden. Jag gillar ju bäst "bang for the bucks" och det tycker jag denna maskinen verkligen gör.
Naturligtvis kommer det att gå sönder något för någon, så är ju all teknik. Konstigt vore det ju annars.
Ser på Bauhaus sidor att det säljs en hel del av denna. Ser slut ut på alla Bauhaus utom 4.
Jag hoppas ju att det finns folk som hittar bra saker och kan berätta det för mig. Det är ju så jag tyckte denna tråd skulle bli.
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Hej
Tack @MeanMike för så mycket bra info. Har i flera år väntat på att vanliga gräsklipparen ska gå sönder så jag kan köpa en robotklippare och spanat mycket på worx. 1000 kr klipparen från jula fungerar fortfarande bra efter 10 år(!), men nu har jag fått ut så mycket av den att jag tycker ett köp är ok. Denna Landxcape verkar ju väldigt prisvärd!
Jag har 800m2 tomt men mätte upp och det är bara ca 400m2 gräs som ska klippas. Funderar på placering av laddningsstation. Vad tror ni om att placera den vid X? Där har jag eluttag.
Satellitbild av en trädgård med markerad gräsyta för robotklippare och föreslagen laddstation vid punkten X.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den placeringen ska funka tycker jag.
 
Tycker jag oxå !

Köpte precis 50x Kabelverbinder Original 3M Scotchlok 314
från ebay.de
21,79 euro för 50 pack.ink. frakt.
tror lokala firman tog 90:- för 2pack........

Lite för många.....jo..ja..... men det är säkert några grannar som kör sönder sina linor i sommar :rofl:

s-l300.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Finns det någon ägare till Landxcape som kan bekräfta om det finns stöd för 2 zoner?
På Bauhaus hemsida står det "Finns även program för zon klippning för effektiv klippning på avskilda platser och regnsensorer som går att stänga av." , men jag hittar inget i instruktions boken om detta.
Det jag vill åstadkomma är en zon på framsidan av huset och den andra zonen på baksidan av huset. Mellan zonerna kommer gräsklipparen att passera en stenbelagd garageuppfart.


 
Zonklippning har inte denna maskin, Då får du ha en worx tex. Jag har också en plats som är på andra sidan garageuppfarten och jag har ölandssten som beläggning. har ca 1,2 meter bred passage rakt över och min hittar över lätt ändå. men det är klart att det är ju hur trädgården ser ut som avgör naturligtvis. Har du nåt foto/ritning och visa?
 
Tack @MeanMike för snabbt svar. Då får det bli en Worx istället.
 
  • Satellitbild av ett bostadshus med markerade områden för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Kalendern
Upptäckt en sak som är lite kass men det är appen och dom kommer väl uppdatera den förhoppningsvis; starttid som tidigast på ett dygn 01.00 o h sluttid som senast 23.45.
Går inte välja att den ska klippa måndag kl 20.00, sluta 4h30min senare tisdag 00.30 t.ex.
 
Ja det va kasst. Att klippa på natten är nog mångas önskan. Har jag inte tänkt på. Det får vi påpeka för dom att förbättra. Bra tänkt där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.