Har bara sett det som golv, tyckte det va snyggt ja ;) Men smaken är alltid olika.
 
Om inte annat så är det dyrt. Så inget kompositgolv blir det här inte... men tack ändå för förslaget! :)
 
3år senare....... :crysmile::crysmile::crysmile:

Nu är planket påbörjat äntligen!! Plintarna gjutna, stolparna fastskruvade och det är mer eller mindre strax dags att börja skruva fast det som skall utgöra själva planket! Tyvärr gick skruvdragaren sönder, men den har också varit en slitvarg under husbyggnationen och får varit med om en hel del! Så det var bara en tidsfråga... tror dessutom det bara är att byta kolen, men inte säker. Dessutom har den lite andra skavanker som en glappande chuck och momentvredet låser inte alltid ordentligt, så beställde en ny skruvdragare idag! Ska ändå köpa hem nya kol till den gamla och se om det räcker, inte fel att ha en extra.

Tycker allt känns väldigt bra iaf, gediget och ordentligt efter allas tips jag fått här. Får hoppas det är så också. :oops:

Valde dock att ställa plintjärnen till höger och vänster sida om stolpen, helt enkelt för att det är enklare att linjera upp och loda in alla stolparna på det sättet. Borrade hålen 11,5mm och slog igenom 12mm rostfri gängstång med låsmuttrar på varje sida och drog åt utav h*vete... Lär inte rubba sig i första taget!

Lite bilder.
Stolpar uppsatta bredvid garage i olika höjd med planlaser i förgrunden, arbete med plank påbörjat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigställda trästolpar i rad längs gångväg, förberedda för att bygga ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsstaket under konstruktion med gjutna plintar och uppsatta trästolpar längs grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutna plintar och fastskruvade stolpar i ett påbörjat plankbygge vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjat projekt med gjutna plintar och uppsatta stolpar vid en husvägg, material och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggmaterial staplade mellan två hus i skymningen, inklusive plintar och verktygslådor, med påbörjade stolpar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomtgräns med nyligen gjutna plintar och uppsatta trästolpar för ett plank, i ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt staket med påbörjade plintar och vertikala stolpar utanför hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpar med fastskruvade metallplattor i grus längs en stenkant, arbetsredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fastskruvad trästolpe med rostfria gängstänger och låsmuttrar i nygjuten plint, omgivet av grus och stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästolpe fastsatt med gängstång och låsmuttrar i gjuten plint för ett plankbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade en hel bekymmer med min planlaser... man tror ju att allt ska bli perfekt när man har modern teknik tillhanda men icke!! Vi började med att sätta första och sista stolpen, däremellan fick vi en höjdskillnad på typ 8-9cm!!!! Som vi givetvis inte såg i början, sedan sågade vi alla stolpar i ”rätt” höjd men det visade sig att alla blev fel........ så lasern hade alltså inte nivellerat in sig ordentligt så allt följde en sned linje! Som tur var, var det iaf åt rätt håll så vi ficka korta av stolparna lite. Efter att kontrollerat lasern och nivellerat om den så verkade allt stämma igen. Vi monterade upp alla stolpar.... men tror ni inte på f*n att dom två SISTA stolparna nu var för korta?? Då stämde alltså lasern perfekt en viss sträcka, sedan drog det iväg igen och blev fel.... SUCK!

Det handlade om ca 3cm, så jag höjde bara stolparna och borrade nya hål. Så det funkade ändå, men så extremt mycket extrajobb!!

Nu undrar jag ju förstås hur det kan bli såhär, den har funkat jättebra hittills och aldrig haft problem med den. Vågar ju inte alls lita på den längre, vad kan man göra med en sån här mackapär för att justera eller laga den? Någon som vet? Är en Bosch GRL400H.

Over and out!
 
  • Gilla
Mikael.S och 4 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
3år senare....... :crysmile::crysmile::crysmile:

Nu är planket påbörjat äntligen!! Plintarna gjutna, stolparna fastskruvade och det är mer eller mindre strax dags att börja skruva fast det som skall utgöra själva planket! Tyvärr gick skruvdragaren sönder, men den har också varit en slitvarg under husbyggnationen och får varit med om en hel del! Så det var bara en tidsfråga... tror dessutom det bara är att byta kolen, men inte säker. Dessutom har den lite andra skavanker som en glappande chuck och momentvredet låser inte alltid ordentligt, så beställde en ny skruvdragare idag! Ska ändå köpa hem nya kol till den gamla och se om det räcker, inte fel att ha en extra.

Tycker allt känns väldigt bra iaf, gediget och ordentligt efter allas tips jag fått här. Får hoppas det är så också. :oops:

Valde dock att ställa plintjärnen till höger och vänster sida om stolpen, helt enkelt för att det är enklare att linjera upp och loda in alla stolparna på det sättet. Borrade hålen 11,5mm och slog igenom 12mm rostfri gängstång med låsmuttrar på varje sida och drog åt utav h*vete... Lär inte rubba sig i första taget!

Lite bilder.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Hade en hel bekymmer med min planlaser... man tror ju att allt ska bli perfekt när man har modern teknik tillhanda men icke!! Vi började med att sätta första och sista stolpen, däremellan fick vi en höjdskillnad på typ 8-9cm!!!! Som vi givetvis inte såg i början, sedan sågade vi alla stolpar i ”rätt” höjd men det visade sig att alla blev fel........ så lasern hade alltså inte nivellerat in sig ordentligt så allt följde en sned linje! Som tur var, var det iaf åt rätt håll så vi ficka korta av stolparna lite. Efter att kontrollerat lasern och nivellerat om den så verkade allt stämma igen. Vi monterade upp alla stolpar.... men tror ni inte på f*n att dom två SISTA stolparna nu var för korta?? Då stämde alltså lasern perfekt en viss sträcka, sedan drog det iväg igen och blev fel.... SUCK!

Det handlade om ca 3cm, så jag höjde bara stolparna och borrade nya hål. Så det funkade ändå, men så extremt mycket extrajobb!!

Nu undrar jag ju förstås hur det kan bli såhär, den har funkat jättebra hittills och aldrig haft problem med den. Vågar ju inte alls lita på den längre, vad kan man göra med en sån här mackapär för att justera eller laga den? Någon som vet? Är en Bosch GRL400H.

Over and out!
Det är nästan omöjligt att svara på. När blev den kalibrerad senast?
Rotationslasrar och framförallt mottagaren kan påverkas av regn, blanka ytor och av blinkande lampor. Låter nästan som att den blivit inställd på fall men mig veterligen har inte 400H den funktionen. Det kan varit så att den ställdes upp såpass snett att den inte lyckades nivellera sig själv ordentligt.

Det du kan prova för att felsöka själv är att ställa upp den (förslagsvis inomhus) och notera var på en vägg så långt bort som möjligt lasern träffar. Markera upp och vrid lasern 180 grader utan att röra stativet och se om lasern träffar samma ställe. Troligtvis är lasern så pass bred att man kan behöva markera ovankant och underkant.
Detta kan upprepas fler gånger om man verkligen vill försäkra sig om att ingenting är fel.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Kommer bli ruskigt bra det där ser fram emot fortsättningen
 
Stiligt!
Blev dock påmind om ett plank mina föräldrar hade. Det planket var också förbundet med horisontella stöd till huset.
Men när de på andra sidan planket ville använda det att sparka boll mot, så fick de plocka bort dem. Ljudet fortplantade sig rakt igenom. Bara en tanke.. :)
Lycka till!
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
Nästa år när stolparna torkat helt kan du vara säker på att muttrarna till bultarna behöver dras åt ytterligare något eller några varv...

Beträffande laser. Vad är det för fel på vanligt murarsnöre? Har själv byggt 40 meter långt spikrakt plank där jag använt spänt snöre. Det är viktigare att det är rakt än om det skiljer någon eller några centimeter i höjd på en sådan lång sträcka.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Tänkte du på att söka bygglov? :)
 
S SamB skrev:
Stiligt!
Blev dock påmind om ett plank mina föräldrar hade. Det planket var också förbundet med horisontella stöd till huset.
Men när de på andra sidan planket ville använda det att sparka boll mot, så fick de plocka bort dem. Ljudet fortplantade sig rakt igenom. Bara en tanke.. :)
Lycka till!
Hehe, låter som att det skulle kunna göra en galen! Men jag har inget som förbinder planket med huset på det viset. Dom horisontella reglarna du ser är förbundna med garaget och är framförallt till för att ge stadga åt planket i denna ändan.


F fixit skrev:
Nästa år när stolparna torkat helt kan du vara säker på att muttrarna till bultarna behöver dras åt ytterligare något eller några varv...

Beträffande laser. Vad är det för fel på vanligt murarsnöre? Har själv byggt 40 meter långt spikrakt plank där jag använt spänt snöre. Det är viktigare att det är rakt än om det skiljer någon eller några centimeter i höjd på en sådan lång sträcka.
Helt klart, man får nog gå över alla muttrar efter ett år eller två.

Murarsnöre är underskattat. Använder det mycket!! Men jag har ju faktiskt en Planlaser också, kul om man får använda den någon gång. Men nu blev det ju inte så kul dock... :confused:


elpaco elpaco skrev:
Tänkte du på att söka bygglov? :)
Japp, det är fixat! (y):)
 
Det ser ju verkligen ordentligt ut. Skall bli intressant att se ditt val av täckning. Hur du la järnen är korrekt.
 
Fint garage, vem är leverantören av garaget ?
 
Beror nog på vilket utav dom du menar... men jag gissar på grannens eftersom mitt knappt syns! :crysmile:

Isf, Vårgårda tror jag.
 
Imponerande men ser ju också en del anledningar till att det "tar lite tid". Uppenbara genvägar (...för oss andra då...) hade varit färdiga plintar med fasta järn som Byggmax 700mm plint med plats för just 95x95 mellan, och franska träskruv. Drog själv upp en lyktstolpe på sådan med impregnerad 95:a och träskruv - känns tillräckligt stadigt, trots sand runt bryggan. Klart på en dag - fast själva lyktan ovanpå stolpen fick jag för över 10 år sen, så, well, tog ju tid ändå ;-)
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
I mitt fall tyckte jag det var enklare att gjuta eftersom jag då bara kunde ställa dit gjutrör och fylla runtom och på så sätt även få större och kraftigare plintar... samt att det då är enklare att linjera upp alla plintjärn när man gjuter.

Att göra egna plintjärn är kanske överkurs, men om man ändå kan så varför inte? :D

Att det tagit tid med just detta har framförallt att göra med att jag gjort en väldans massa annat runtom huset som jag har prioriterat.
 
Snyggt jobbat. Tycker det är roligt med alla olika byggtekniska lösningar och varför man väljer den ena framför den andra. Även om båda funkar. Men jag funderade på din mur. Fyra rader Sten ?
Har du fäst dem i varandra på något sätt ?
Hur tänkte du på trycket som kommer från sidan ?
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.