R Räknenisse skrev:
Du förstör någon annans egendom. Egenmäktigt förfarande alt. skadegörelse.
Du får inte skrota en bil som står felparkerad på din mark heller...

Man går till Kronofogden och ber honom plocka bort den och sedan får grannen betala kostnaden för det. (eller i bästa fall får grannen lust att göra det själv när han får reda på att det är så det kommer att bli)
Mycket bra!
 
T thomasx skrev:
Jag tycker att det grannen gjort ser exemplariskt ut. Deras slänt är ju din utsikt, de ser själva inte ett smack av den. Att du har en granne som tar så väl hand om sin tomt och sin slänt att de gör detta på en del de själva inte ser, tycker jag att du, TS, skall vara ganska tacksam för. Ett inte allt för ovanligt alternativ hade nog varit att de fullständigt sket i slänten och då hade du haft en övervuxen ogrässlänt med grejer som hängde in på din tomt, som du själv fick ta bort, att titta på istället.

Att de nedersta 40cm av slänten råkar vara dina kan man se på ett par olika vis. Antingen kan du vara tacksam för att grannen sköter om den delen av slänten, som du ändå inte har någon direkt nytta av, eller så kan du se det som att du vill utnyttja den delen av din tomt också, och gräva ut och sätta L-stöd. Men då är det ju snarare du än din granne som vill sätta L-stöd, och då räcker det ju att du gör det till den höjd du vill ha. Oavsett vilket hade jag sagt till min granne att de självklart få stå på min tomt när de vårdar sin vackra slänt. Det är ju till min egen fördel att de tar hand om den.

Vad gäller trappan så har vi och våran granne bakom oss som ligger 10 meter eller så högre upp diskuterat att göra en trappa mellan oss, så det blir lite enklare att gå emellan när vi ska besöka varandra, för att prata gemensamt underhåll av växtlighet, eller bara för att ta ett glas tillsammans och tjöta lite.

Av det jag ser på bilderna har du en omtänksam granne, den grannen tycker jag du ska bli kompis med och vårda väl. Prata om hur ni tillsammans gör det bästa av slänten, den berör ju ändå er bägge.

Och, jo, förresten, när du ska gå upp till din granne för att prata med dem om detta, använd den förnämliga trappan de byggt.... ;)
Vad är det som ser förnämligt ut? Den sneda trappan, plasten, jorden.el de två stenarna?
 
  • Gilla
ladyhawk
  • Laddar…
K Jaburek12 skrev:
Vad är det som ser förnämligt ut? Den sneda trappan, plasten, jorden.el de två stenarna?
Detta är en många år gammal tråd....
Problem med slänter blir bara värre o värre och byggnadsnämnden gör inget åt problemen
 
  • Gilla
Källa2022
  • Laddar…
B Besiktningsmannen skrev:
Det är slutdiskuterat om detta från min sida.
Ts gör som han tror blir bäst

Så är det med vissa grannar, tyvärr är kommunerna ofta tandlösa, och det kan även vara så att tjänstemannen inte vill göra sig osams med grannen. Tyvärr! Du få nog avceptera olägenheten, det du kan göra för att stilla ditt sinne är att plantera en häck, men det måste du göra på din mark.
När vi anlade en pool åt en kund ville han sätta ett 1,8m högt staket runt poolen, men grannen sa nej. Då planterade han en Tujahäck istället utan att prata med grannen, för häck är ju tillåtet, med bra gödsling är den nu 3 meter hög och helt tät.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
E esox71 skrev:
Vad ska han ha den trappan till? Gå ner på din tomt? Det har han ingen rätt till utan ditt godkännande och det lär han väl inte få. Ser ju för övrigt inte klokt ut.
Det kommer väl se trevligt ut om slänten blir väl skött.
 
S Sl22en skrev:
Bor i ett nybyggt område, där det är stora höjdskillnader pga gatunivåerna.

Nej, din tomt är din. Sen finns det regler för hur nära tomtgräns man får bygga. Vänd dig till kommunen.

Vi har den lägre tomten medans grannen på baksidan har en drygt 2 m hög brant slänt ner mot vår tomt. De har valt att göra planteringar i slänten istället för mur. Den är ca 25 m bred. För att kunna sköts denna slänt har de en dag smällt upp en 1 m bred trätrappa som går ner på min tomt. De går ner på min tomt för att sköta slänten.

Nu visar det sig efter att en ny tomtgränsmätning gjorts att slänten är påbörjad på min tomt med ca 40 cm vilket gör att 2 trappsteg är på min tomt. Jag fullständigt hatar trappen, känns konstigt att ha den där. Har försökt prata med grannen men han anser att han får göra vad han vill på sin tomt/slänt. Att trappan och han går på min tomt det lyssnar han inte på, han måste ju sköta slänten säger han.

Ska man verkligen behöva acceptera detta? Kan säga att andra grannar med samma slänt har fixat L-stöd.
 
martin43 martin43 skrev:
Och på vilket sätt hade det gjort situationen bättre på mer än 10 minuters sikt?

Att ha rätt i sak, att agera sansat och förnuftigt och inte själv hitta på några dumheter gör ju att man vinner i längden, även i en rättslig process om det skulle bli aktuellt. Däremot är ju detta alternativ inte alls lika belönande på kort sikt. :)
det känns bra för själen...
 
Anna_H Anna_H skrev:
Prova att prata med dem igen och hävda (oavsett om du tänker göra det eller inte) att du tänker sätta upp antingen en thujahäck eller ett 180 cm högt plan strax innan för tomtgränsen, dvs I de 40 cm av slänten som är på din sida, och säg att de får välja vilket av dem de helst vill ha, samt erbjud dem att själva sätta en mur med L-stöd i tomtgräns om de hellre vill ha det.
Om man vill plantera en Thuja-häck, ska man kolla väderstrecken. Om du bor på den norra sidan av häcken, blir din tomt ganska mörk på vintern, när plantorna har hunnit bli höga, det blir långa skuggor av dem. Men om du bor på den södra sidan. är du en vinnare! Då kan du "mörklägga" din grannes trädgård snabbt, eftersom Thujan blir 6-8 m hög och växer t o m 40 cm per år. Man kan jävlas med sina grannar riktigt ordentligt genom att plantera Thuja-häckar alltså, därför avråder många kommuner från det i Finland. Grannsämjan kan äventyras. Men om den redan är förstörd pga knäppa människor, kör hårt bara.
Sedan bör Thujan planteras minst 1 m på den egna sidan, gärna lite mer, eftersom den växer mycket på bredden också.
 
H Harrison skrev:
Om man vill plantera en Thuja-häck, ska man kolla väderstrecken. Om du bor på den norra sidan av häcken, blir din tomt ganska mörk på vintern, när plantorna har hunnit bli höga, det blir långa skuggor av dem. Men om du bor på den södra sidan. är du en vinnare! Då kan du "mörklägga" din grannes trädgård snabbt, eftersom Thujan blir 6-8 m hög och växer t o m 40 cm per år. Man kan jävlas med sina grannar riktigt ordentligt genom att plantera Thuja-häckar alltså, därför avråder många kommuner från det i Finland. Grannsämjan kan äventyras. Men om den redan är förstörd pga knäppa människor, kör hårt bara.
Sedan bör Thujan planteras minst 1 m på den egna sidan, gärna lite mer, eftersom den växer mycket på bredden också.
Ingen är vinnare med tujahäck
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Jag tycker det var en väldigt korkad idé att plantera parkslide.... Det kommer nämligen nästan garanterat att slå tillbaka på en själv. Det går inte att säga till ogräs att stopp ni får inte växa på min tomt.
Humor är ett otyg värre än ogräs och måste bekämpas direkt, saker kan bli kul annars!

För övrigt faller min röst på en grön och fin snabbväxande tujahäck eller möjligtvis dynamit!
 
Varför inte prova elstängsel?
 
B Byggfuskarn skrev:
Varför inte prova elstängsel?
Eller Gyttorp
 
S Sl22en skrev:
Bor i ett nybyggt område, där det är stora höjdskillnader pga gatunivåerna.

Vi har den lägre tomten medans grannen på baksidan har en drygt 2 m hög brant slänt ner mot vår tomt. De har valt att göra planteringar i slänten istället för mur. Den är ca 25 m bred. För att kunna sköts denna slänt har de en dag smällt upp en 1 m bred trätrappa som går ner på min tomt. De går ner på min tomt för att sköta slänten.

Nu visar det sig efter att en ny tomtgränsmätning gjorts att slänten är påbörjad på min tomt med ca 40 cm vilket gör att 2 trappsteg är på min tomt. Jag fullständigt hatar trappen, känns konstigt att ha den där. Har försökt prata med grannen men han anser att han får göra vad han vill på sin tomt/slänt. Att trappan och han går på min tomt det lyssnar han inte på, han måste ju sköta slänten säger han.

Ska man verkligen behöva acceptera detta? Kan säga att andra grannar med samma slänt har fixat L-stöd.
Jag skulle inte bry mig utan tycka att det är bra att han sköter sin slänt och har blommor där som jag får glädje av. Men det kanske bara är jag som tänker så
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
S Sl22en skrev:
[bild]

Detta är en del av slänten. Den är ca 25 M bred
Det är grannens slänt , har varit i kontakt med kommunen

Hej tycker att kommunen och de som stykade tomterna samt de som byggde området är korkade

offta skiter bygg herrar i att ordna med tomter
så det ser för djävligt på många hus och villa tomter

hade byggherren och kommunen fixat rätt nivåer på tomterna så hade sådana problem inte dykt upp
och klart din granna hör till den gruppen som bara vill har det som han kan få ta över

Med vänlig hälsning,
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser två alternativ: Kom överens med grannen om en lösning i samförstånd, eller flytta.

Alla ensidiga åtgärder, oberoende av om man har lagen i ryggen, leder knappast till någon grann(o)sämja som man vill leva med i längden, eller då är väl ett 2 meters pl De menadeank en lösning men inte speciellt trevligt.
Vi fick nya grannar för några år sedan och de hade knappt hunnit flytta in, när de blev irriterade på oss. De var 8 personer, som bor i två tvåvåningsvillor och vi är två personer, som bor i två mindre envåningshus. De berättade, att det störde dem väldigt mycket när vi gick omkring på vår tomt och därför måste vi bekosta och bygga ett tvåmeters plank vid tomtgränsen, som är 90 m lång.

Efter bråket tog vi kontakt med kommunens byggkontor för att ansöka bygglov. Det skulle kosta 7.000 kr i avgift, men kommunen beviljar inte sådana, eftersom de vill hålla landskapet öppet. Då sa grannen, att vi måste bygga planket i alla fall, utan bygglov, och chansa att kommunen inte upptäcker det och beordrar oss att riva bygget. Vi sa då att "varsågoda och bekosta och bygg ert eget plank, vi kommer inte att anmäla er", men det ville de inte höra på.

Vi började då plantera häck på vår sida om tomtgränsen. Då kom grannen och sa att syrenplantorna måste vara minst 2 m höga, INNAN de får planteras på vår sida av tomtgränsen. Som tur var så hade jag några ungerska syrener i den storleken, så vi flyttade på dem. Dessutom har jag köpt varje år syrenplantor i 5-pack och krukat in plantor och grävt ner dem efter några månader. Grannen klagar på att de är för låga.

Grannen frågar då och då, var resten av häcken är. Men det är ganska mycket jobb med bevattningen i början, så jag planterat bara en bit åt gången, så de behöver ha tålamod, eftersom det kostar också en hel del, inklusive jordsäckar och täckbark. De gör ingenting på sin sida av tomtgränsen, så vi måste ta hela kostnade och göra hela jobbet.
 
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.