Hej,

köpt en taklampa där man ska sätta in ”kablarna” från taket in i en sockerbit på lampan. Har tre färger på dem: grön/gul, blå och vit.

vad jag kan läsa mig till på nätet ska blå in i N men vad ska in i L? Står brun/svart överallt men nån sån har jag ju inte.

Hoppas nån kan hjälpa:)!
 
BirgitS
Förhoppningsvis så är den grön/gula jord som den ska vara och den ska inte användas om det bara finns två anslutningar i lampan, utan den ska isoleras med en toppklämma, och då blir det ju bara den vita kvar.

Men för att vara helt säker bör du ju mäta upp att den grön/gula verkligen är jord så att ingen klantskalle har varit i farten.
 
  • Gilla
aabbcc och 1 till
  • Laddar…
Den vita tråden är tändtråden och skall in på L.
 
  • Gilla
aabbcc och 4 till
  • Laddar…
Man kan anta att den gröngula är jord och ska hanteras som BirgitS skriver. Man kan också anta att blå är nolla och vit är tjänsteår och då ska in på L.
Det rätta svaret är dock att man inte kan veta utan att mäta. Att bara anta och göra efter det kan bli väldigt tokigt.
 
  • Gilla
aabbcc och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Sven Thomas Jansson skrev:
Den vita tråden är tändtråden och skall in på L.
Nej, det är inte sant.
Det kan vara så.
I hus i Uppsala byggda före 1972 så är det nästan alltid blå tändtråd och vit nolla ifall det är en vit och blå FK i dosan.
I Stockholm brukar man istället hitta en svart och blå, där svart är nolla och blå tändtråd.


Däremot är vit aldrig tjänsteår ... :crysmile:
tveksamt tveksamt skrev:
Man kan också anta att blå är nolla och vit är tjänsteår och då ska in på L.
 
  • Gilla
  • Haha
AlexanderAndren och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lotper skrev:
Hej,

köpt en taklampa där man ska sätta in ”kablarna” från taket in i en sockerbit på lampan. Har tre färger på dem: grön/gul, blå och vit.

vad jag kan läsa mig till på nätet ska blå in i N men vad ska in i L? Står brun/svart överallt men nån sån har jag ju inte.

Hoppas nån kan hjälpa:)!
Det du har läst på nätet (om den blå, resp brun/svart) är inte hela sanningen.
Först och främst är det bara färger, strömmen bryr sig inte. Så det är vad som är kopplat i andra änden som avgör.
Det andra är att förvisso finns det rekommenderade färger (det är det du har lyckats googla fram), men de har bytts färger under årens lopp, och även om det finns regler och rekommendationer så skiter ju folk ibland idet ändå, och då blir det plötsligt farligt ibland när man sen bara antar något.

Men lite förenklat kan man säga att är detta i ett hus byggt efter 1971/72 typ så är den blå troligen nolla, är det tidigare så är det troligen den vita som är N. Men framförallt i åren närmast runt skiftet var det vanligare att elektriker/elfirmor sket i reglerna och körde som de brukar, typ ...

Nästa sak, vad har du för armatur?
Är den dubbelisolerad (en symbol med två fyrkanter i varandra) och saknar anslutning för jord, så kan du förenkla det hela, du kan egentligen strunta i vad som blir N resp fas/tändtråd.
Så kolla upp armaturen, ta bild på anslutningen samt någon etikett på armaturen och skicka upp här så hjälper vi dig.
 
Spännande med olika färger på tåtarna beroende på plats i sverige. Hur gör skåningarna då? Eller norrlänningarna?
 
Jag kan bara uttala mig för mitt hus byggt 71.
Där har vi svart fas, vit nolla och blå tändtråd.
Samt gulgrön jord och trapp/kors-kopplingstrådar i gult och grönt.
 
  • Gilla
PhilipOlander och 1 till
  • Laddar…
I mitt gamla hus i Norrland var det vit fas, svart nolla och röd jord. Installationen gjord runt 1968.
 
I vårt hus var samtliga originaltrådar svarta innan de byttes ut - jorden var dock märkt med "0", nollan omärkt, fas märkt "1" och tändtråden "2". Huset byggt 1965 och den ursprungliga installationen gjordes av husets son som liksom sin far var elektriker.

Så det är bra att flera inlägg påpekar vikten att kolla upp vad som finns i trådarna,,,,
 
  • Gilla
Mange54 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Stefan1972 skrev:
Spännande med olika färger på tåtarna beroende på plats i sverige. Hur gör skåningarna då? Eller norrlänningarna?
Fram till 1970-72 någonstans så saknades det nationell standard för färgmärkning. Dock kom kravet på gul/grön som skyddsjord inskrivet i föreskrifter 1968, och det var en övergångsperiod fram till 1972 då man kunde köra på som innan (ofta röd som PE).

Innan detta så var ursprunget till färgerna vad varje lokalt elverk bestämt, och när elnäten växte samman så fortsatte denna ortsanknytna standard. Och fram till 1968 så valdes den lokala standarden utifrån vilka färger som fanns tillgängliga.
Då 2-ledar-kablarna på den tiden hade svart och grå (eller vit) ledare så blev det alltså att välja antingen svart eller vit/grå som fas och den andra som nolla.

Såhär står det i SEN 18 (Svenska Elektrotekniska Normer, normblad 18), upprättad 1936
"Vid flerledare skola de olika ledningsparternas yta ha olika färg, nämligen:

vid 2-ledare: grå och svart
vid 3-ledare: grå, svart och röd
vid 4-ledare: grå, svart, röd och blå
vid 5-ledare: grå, svart, röd, blå och svart
"

Så använde man en tvåledarkabel så blev svart fas på de orter man bestämt så, och vit fas där man bestämt så (i Stockholm körde man med vit fas, i Uppsala med svart).
Behövdes jord så tog man en treledarkabel och då blev röd jord.
Skulle man göra en trefasmatning så blev det svart/grå/röd som fas och skyddsjord eller PEN (hette huvudnolla då) i manteln alternativt en 4-ledarkabel så blev antingen röd eller blå skyddsjord.

Sen ändrades kablarna lite under åren, när PVC hade gjort intåg så hittade man t.ex. gul och/eller grön färgmärkning i kablar. Men alla var inkörda på svart och grå som fas och nolla, så det ändrades inte mer än att vit kunde ersätta grå.

Så det är anledningen till att det är just svart och grå (eller vit) som är fas och nolla samt varför det skiljer mellan olika orter. Och att det är ortsbundet är inte alls helt garanterat. Jag var och drog om en massa i en gammal BR-fastighet byggt på 50-talet lite utanför Uppsala, märkligt nog var det vit fas där - dvs 08-standard ...
Så hittade jag så småningom en gammal gruppförteckning, det var installerat av en firma från Sollentuna, därav stockholmsstandard.

Men i samband med övergången till gul/grön skyddsjord (1968-72) så fastställdes nationell standard. Nu skulle det vara Svart - L1, Brun - L2, Grå(vit) - L3, Blå - N och gulgrön - PE.
Jag vet inte riktigt vilket år det infördes.
Sen någongång i början av 2000-talet så bytte brun och svart plats som harmonisering med EU. (Märkligt att vi valde "fel" från början ...)

Sen har det alltid slirats en del vid övergångarna, många elektriker/elfirmor har velat använda upp sina lager eller bara tyckt det varit jobbigt att ändra sig. Så de närmaste åren efter en förändring kan man hitta relativt mycket som är installerat med gamla utgångna regler.
 
  • Gilla
  • Wow
GSG70 och 7 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Spännande med olika färger på tåtarna beroende på plats i sverige. Hur gör skåningarna då? Eller norrlänningarna?
Skåningar kör med Röd och Gul precis som i sin flagga. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
AlexanderAndren och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Sven Thomas Jansson skrev:
I vårt hus var samtliga originaltrådar svarta innan de byttes ut - jorden var dock märkt med "0", nollan omärkt, fas märkt "1" och tändtråden "2". Huset byggt 1965 och den ursprungliga installationen gjordes av husets son som liksom sin far var elektriker.

Så det är bra att flera inlägg påpekar vikten att kolla upp vad som finns i trådarna,,,,
Jag har grejat lite i ett hus där det i en del dosor är bara röd FK i.

Första jag öppnade ... ja då hade jag lite kul ... Tänkte - det här är ju lätt, röd måste ju vara jord och röd borde vara fas, sen tror jag röd är nolla, och tändtråden verkar vara röd. :rofl: :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Utförligt och förklarligt svar Mikael :)

Det är lätt att man låter som en besserwisser när man säger att man måste mäta för att veta. Men det kan gå riktigt illa om man bara kopplar efter färgerna.
I mitt nuvarande hus har jag hittat röd skyddsjord i köket och röd tändtråd i ett av sovrummen.
 
Mikael_L
Själv har jag misstaget en röd för skyddsjord som sen visade sig vara tändtråd från ett badrum (märkligt, rätt oförklarligt just där på det viset, men så var det).
Detta innebar att så fort någon gick in i badrummet och tände så strömsattes ett helt plåttak (kanske, annars "bara" fläkten) genom den rökgasfläkt som jag kopplat in. Det var släckt i badrummet och inga 230 där när jag kontrollmätte, men jag insåg att något var fel men antog att "jorden" bara inte var inkopplad i andra änden. Det var slutet på dan så jag var tvungen att åka, kom tillbaka dagen efter eller var det kanske ett par dar senare.
Och blev alldeles kallsvettig när jag insåg att jag hade lämnat skiten på det viset, när jag till sist hittat hur allt hängde ihop..

Ja... Man blir lite nojig efter att man varit med om sånt !!!!
 
  • Gilla
AlexanderAndren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.