S sunray1 skrev:
Vad bra det blir. Håller på med ett snarlika bygge och undrar vad ni köpte för fönster till huset?
Det är träfönster från Nordiska Fönster. Själva fönstren skulle jag beskriva som OK. Tyvärr satt spröjsen snett och det katastrofala kundbemötandet från Nordiska Fönster gör att jag inte kan rekommendera dem, se vår tråd på ämnet.
Fönstren är tillverkade i någon öststat, men verkar hålla rimlig byggkvalité, speciellt i förhållande till kostnaden.

Det runda (öppningsbara) och det halvrunda fönstret är köpta från Nisses runda fönster, www.rundafonster.se
Där har jag bara gott att säga.
 
  • Gilla
KarolinaOrnstedt och 1 till
  • Laddar…
Marina Fasth Dahlin Marina Fasth Dahlin skrev:
Gudars va långt ni kommit så fint det blir super duktiga ni är
Marina, hjälpa till
 
Vi håller på att skissa lite på köket och funderar på hur nära ett fönster det är rimligt att ställa kyl/frys innan det blir för nära? Vill ju inte stjäla ljusinsläppet för mycket eller få känslan av att så mycket som möjligt är intryckt på så lite yta som möjligt.

Alternativ 1 kanske är det kök jag vill ha men då hamnar vi precis med kyl/frys vid fönsterfodret, alternativ 2 får vi en liten glipa på typ 10 cm till fönsterfodret och alternativ 3 desto mer plats men desto mindre kök.

Någon som har erfarenhet av liknande problematik? Svårt att föreställa sig exakt hur det ser ut på riktigt utifrån skisser. Spelar det någon roll om det är möblerat med kök precis fram till fönsterfodret eller är det att föredra att ha en större tom yta där? Eller räcker 10 cm kanske som på skiss 2?

3D-skiss av ett kök med kyl och frys placerade nära ett fönster, vit inredning, trägolv och grönska utanför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiss av köksdesign med kyl och frys placerade intill ett fönster, diskussion om avstånd och ljusinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-skiss av ett hörnkök med kyl/frys nära fönstret, vita skåp, grå bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DTanner
  • Laddar…
Rent spontant hade jag satt KF vid dörren och dragit ut köksbänken ut till fönstret men det kanske ställer till det men ventilationen från fläkt kåpan etc.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Liten uppdatering om vad vi håller på med just nu och sånt som jag glömt tidigare! Det händer en hel del på bygget just nu vilket är roligt, snart är det semester dessutom och då borde det rassla på ännu fortare.

Tror inte jag lagt upp några bilder på sista jobbet vi gjorde med fönsterfoder + montering av det runda fönstret som är uppe på vårt loft. Detta gjorde vi någon gång i vintras/tidig vår tror jag.
Rödmålat trähus med vitt fönsterfoder och ett runt loftfönster, gjutna plintar och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödfärgat hus med vita fönsterfoder och runda fönster på loft, står på betongplintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har vi senaste veckorna gjutit 2 plitar på framsidan, det är för farstukvisten som vi planerar att bygga under sommaren. Vi gjöt ju 27(!) plintar för själva huset sommaren 2018 så är det någonting vi vet hur man gör så är det fasiken det. Däremot så gjorde sig gjutångesten genast påmind när vi började med de 2 sista plintarna så kändes skönt att det bara var 2 och inte 27.
Renoveringsprojekt av rödmålad stuga, vit fönsterfoder och byggmaterial med betongblandare framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som arbetar med gjutformar för plintar nära en röd träbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd plintgrop med armering och byggmaterialet omkring, redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutning av betongplint i grop med armeringsjärn, bredvid skottkärra med betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som använder betongblandare för att gjuta plintar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betongplint i formrör med grusunderlag och arbetsmaterial runtomkring, vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd grund med två gjutna betongplintar vid en röd byggnad och träformar för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har alla innerväggar på plats nu också!
Person monterar ställning i ett hus under konstruktion med isolering och trästomme synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person monterar innerväggar i ett hus under konstruktion med isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjat ångbromsandet i innertaket över loftet, sjukt långsamt går det med allt tejpande runt takstolarna men men även långsamt är ett steg framåt.
Ångspärrstejp applicerad på isolering mellan takstolar på ett vindloft under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar och isolering i ett loft under renovering, med ångspärrstejp och skyddsplast synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Runda fönstret monterat i loftets innertak bredvid trästolpar, täckt med ångspärr och isoleringstape.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Härnäst är att påbörja taket i "storstugan", vi har lånat en ställning av en granne så nu ska vi nå upp de ~5 meter som det är till nock! Har ingen bild på det nu men det kommer nog när vi fått upp lite luftspalt och isolering i helgen.
 
  • Gilla
Fefaifb och 7 till
  • Laddar…
KarolinaOrnstedt KarolinaOrnstedt skrev:
Liten uppdatering om vad vi håller på med just nu och sånt som jag glömt tidigare! Det händer en hel del på bygget just nu vilket är roligt, snart är det semester dessutom och då borde det rassla på ännu fortare.

Tror inte jag lagt upp några bilder på sista jobbet vi gjorde med fönsterfoder + montering av det runda fönstret som är uppe på vårt loft. Detta gjorde vi någon gång i vintras/tidig vår tror jag.
[bild] [bild]

Nu har vi senaste veckorna gjutit 2 plitar på framsidan, det är för farstukvisten som vi planerar att bygga under sommaren. Vi gjöt ju 27(!) plintar för själva huset sommaren 2018 så är det någonting vi vet hur man gör så är det fasiken det. Däremot så gjorde sig gjutångesten genast påmind när vi började med de 2 sista plintarna så kändes skönt att det bara var 2 och inte 27.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Vi har alla innerväggar på plats nu också!
[bild] [bild]

Påbörjat ångbromsandet i innertaket över loftet, sjukt långsamt går det med allt tejpande runt takstolarna men men även långsamt är ett steg framåt.
[bild] [bild] [bild]

Härnäst är att påbörja taket i "storstugan", vi har lånat en ställning av en granne så nu ska vi nå upp de ~5 meter som det är till nock! Har ingen bild på det nu men det kommer nog när vi fått upp lite luftspalt och isolering i helgen.
Så mycket dom hänt blir så otroligt fint
 
  • Gilla
KarolinaOrnstedt
  • Laddar…
Så fint huset blir snyggt med rött och vitt fint med alla fönster o h dörren. vilket hus att bo i och veta att man gjort allt.
 
  • Gilla
KarolinaOrnstedt
  • Laddar…
KarolinaOrnstedt KarolinaOrnstedt skrev:
Vi håller på att skissa lite på köket och funderar på hur nära ett fönster det är rimligt att ställa kyl/frys innan det blir för nära? Vill ju inte stjäla ljusinsläppet för mycket eller få känslan av att så mycket som möjligt är intryckt på så lite yta som möjligt.

Alternativ 1 kanske är det kök jag vill ha men då hamnar vi precis med kyl/frys vid fönsterfodret, alternativ 2 får vi en liten glipa på typ 10 cm till fönsterfodret och alternativ 3 desto mer plats men desto mindre kök.

Någon som har erfarenhet av liknande problematik? Svårt att föreställa sig exakt hur det ser ut på riktigt utifrån skisser. Spelar det någon roll om det är möblerat med kök precis fram till fönsterfodret eller är det att föredra att ha en större tom yta där? Eller räcker 10 cm kanske som på skiss 2?

[bild]

[bild]

[bild]
Kyl frys innanför dörren bänken fram till fönstret. Om det funkar .
KarolinaOrnstedt KarolinaOrnstedt skrev:
Vi håller på att skissa lite på köket och funderar på hur nära ett fönster det är rimligt att ställa kyl/frys innan det blir för nära? Vill ju inte stjäla ljusinsläppet för mycket eller få känslan av att så mycket som möjligt är intryckt på så lite yta som möjligt.

Alternativ 1 kanske är det kök jag vill ha men då hamnar vi precis med kyl/frys vid fönsterfodret, alternativ 2 får vi en liten glipa på typ 10 cm till fönsterfodret och alternativ 3 desto mer plats men desto mindre kök.

Någon som har erfarenhet av liknande problematik? Svårt att föreställa sig exakt hur det ser ut på riktigt utifrån skisser. Spelar det någon roll om det är möblerat med kök precis fram till fönsterfodret eller är det att föredra att ha en större tom yta där? Eller räcker 10 cm kanske som på skiss 2?

[bild]

[bild]

[bild]
Om ni sätte
 
Tack för tipset Mamma men vi ska ha spisen bredvid skåpet som är precis innanför dörren. Så isf om vi byter ut det skåpet mot kyl/frys får vi kyl/frys precis bredvid spisen och det känns inte heller bra.. :thinking:
 
Har en fråga. Ångrar ni att ni inte gjorde platta på mark istället för plintar till grunden. Funderade ni på det?
Det är ju iof dyrt med betongbil och kantelement men man slipper ju mycket grävande och reglande..
 
S sunray1 skrev:
Har en fråga. Ångrar ni att ni inte gjorde platta på mark istället för plintar till grunden. Funderade ni på det?
Det är ju iof dyrt med betongbil och kantelement men man slipper ju mycket grävande och reglande..
För en sommarstuga kan det vara en stor kostnadsskillnad... Plintgrundar har många fördelar utöver pris med.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S sunray1 skrev:
Har en fråga. Ångrar ni att ni inte gjorde platta på mark istället för plintar till grunden. Funderade ni på det?
Det är ju iof dyrt med betongbil och kantelement men man slipper ju mycket grävande och reglande..
Enkelt sagt: Nej, vi har inte ångrat det.
Det finns några aspekter; du nämner själv reglandet, bjälklagsisolering, frostsäkring av vatten o.s.v. Det som kanske varit mest omständligt är att vi av tidsskäl och logistiska själ fortfarande inte lagt brädgolvet (ligger inget undergolv) så vi går runt på lösa OSB-skivor, vilket hittills genererat 4 genomtrampningar (varsin av oss, och två av släkt..). Med ett genomtrampningssäker trossbottenskiva hade det helt försvunnit, men vi försöker jobba så ekonomiskt som möjligt.

Att det skulle vara så mycket mindre grävande för plintar tvivlar jag på. Vi grävde tre rännor (väldigt djupt). Hade vi gjutit en platta hade vi behövt gräva upp hela arean, men inte lika djupt. Vi hade också kunnat gräva lite grundare än de 1,7m vi grävde och satsat på markisolering.

Vi valda plintar av flera skäl: Mina föräldrars hus som är byggt för 40 år sedan 100 m bort står på plintar (ca. 1 m djupt) och det huset har trots sin enkla konstruktion stått bra och helt utan grundproblematik.
Nästa skäl är att vi ville göra det billigt och vi ville göra det själva. Allt utom själva grävandet gjorde vi helt själva, men vi återfyllde själva.
Kostnaden, varav material var 21000:-. Grävkostnaden är svår att uppskatta då det var samma grävare som grävde avloppet strax innan.
För en platta på entreprenad så brukar man väl tala om 100000:-.
En plintgrund ger även möjlighet till relativt enkel justering om något katastrofalt skulle hända med grunden.

Sista skälet till plintgrunden var att vi har möjligheten att göra sena ändringar i VA, VVS, fiber, el mm. vilket är perfekt när man som vi ritat själva och kanske inte har varje exakt detalj på plats.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Anledningen till att jag frågar är att vi är på gång med en snarlika stuga som er. Jag räknade lite på grunden innan vi började och tänkte först ha plint men efter lite kalkylerande med både pengar och arbetsinsats så blir det platta. Mest för att vi får ett golv direkt att gå och bygga på. Vi sätter kantelementen och gör rördragning själva.
 
S sunray1 skrev:
Anledningen till att jag frågar är att vi är på gång med en snarlika stuga som er. Jag räknade lite på grunden innan vi började och tänkte först ha plint men efter lite kalkylerande med både pengar och arbetsinsats så blir det platta. Mest för att vi får ett golv direkt att gå och bygga på. Vi sätter kantelementen och gör rördragning själva.
Spännande! Är det ett kataloghus eller eget/lösvirke? Vore kul att jämföra erfarenheter i efterhand.
Arbetsinsatsen att grusa av, vibba, ordna plintrör, göra formar för socklar, svetsa armeringsjärn, bygga jiggar för rören och blanda betong från säck och gjuta med hink och spade var enorm (med våra mått mätt), speciellt som det var den extrema sommaren 2018 med snittemperatur på över 30 grader under de två veckor vi la på att slutföra grunden.
 
Det är lösvirkeshus som vi sätter upp själva. Ursprunget kommer från svensk träs ritningar på den största enkelstugan med lite modifieringar. (farstukvist, åstak och sovloft)
Jag förstår att det var ett slit med så många plintar som ni gjöt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.