J JohnFN skrev:
Hej!
Har precis skaffat en Sileno Smart 1000m2. Installationen har gått bra men vid uppstart så gick den inte hela vägen via guidekabeln utan den stannade efter ett par meter och började klippa. Någon som vet hur man kan få den att göra en sån manöver? Har testat några saker i manualen, bl.a. mäta avstånd. Men det är samma där. Den går några meter och börjar sedan klippa. Får ett felmeddelande ibland som säger att kalibrering av guidekabel misslyckades men hittar inget om hur man gör en kalibrering.

En annan sak. Var placerar man lämpligast gatewayen? Är den gjord för att sitta ute. Hittar inte mycket info om det.

/John
Jag råkade ut för samma sak då gräset var så långt att klipparen hade svårt att komma fram. Jag gjorde om kalibreringen efter en vecka. Men för att vara ärlig fungerade allt till 100% trots att kalibreringen inte hade gått igenom. Jag märkte ingen skillnad efter genomförd kalibrering.
 
E etompau skrev:
Du bör beakta att om klipparen stöter mot något vid utgång längs guidekabel så avbryts gången och klippning påbörjas. Kanske har du initialt ställt in för låg klipphöjd som då orsakar detta?
Samma beteende kan fås om den går mot begränsningskabeln. Har du följt manualen för installation av kablar/laddstation?

GW är gjord för inomhusbruk. Placera den någonstans där den ger bra räckvidd ut över gräsmattan, kanske vid något fönster.
Ok, nej den stötte inte på något särskillt. marken är hyffsat i området där laddstation står. Inte den jämnaste kanske men Ok.
Ok, ska sätta upp gatewayen i ett fönster. Borde funka.

Bart Bart skrev:
Jag råkade ut för samma sak då gräset var så långt att klipparen hade svårt att komma fram. Jag gjorde om kalibreringen efter en vecka. Men för att vara ärlig fungerade allt till 100% trots att kalibreringen inte hade gått igenom. Jag märkte ingen skillnad efter genomförd kalibrering.
Ja, den tuffar på ändå verkar det som. men var gör man kalibrering av guidekabeln? Hittar inte det i menyerna.
 
M Markarbetaren skrev:
Sidan 20 om det är samma menyupplägg som city.
[länk] SILENO city smart SILENO city__8e2ad333-d7c4-46ed-991b-024ff6398cc1.pdf
Jo, det verkar vara samma, men det finns ingen instruktion för hur man gör det i efterhand. Nu verkar den hitta guiden när den ska hem, men jag har inte lyckats ställa in yttäckning än. Jag vill att den åker hela vägen efter guiden tills den tar slut. Jag har ett lite trixigt område där som jag tror att den kan få svårt att hitta till annars. Jag vill att den börjar klippa där ibland.
 
M
J JohnFN skrev:
Jo, det verkar vara samma, men det finns ingen instruktion för hur man gör det i efterhand. Nu verkar den hitta guiden när den ska hem, men jag har inte lyckats ställa in yttäckning än. Jag vill att den åker hela vägen efter guiden tills den tar slut. Jag har ett lite trixigt område där som jag tror att den kan få svårt att hitta till annars. Jag vill att den börjar klippa där ibland.
I manualen jag fick med min klippare står det.
Håll in menyknappen i 3s.
Sedan avancerat>kalibrera>guidekalibrering.
Ställ klipparen i stationen och tryck på start.

Yttäckning ställer du in hur långt den ska rulla på guiden innan den ska börja klippa området. Ställ in områdets storlek i föhållande till hela mattan. Tex. är mattan 1000m2 och det svåra området 200m2 så sätter du 20% och den rullar dit var femte gång (20%) den lämnar laddstationen.
 
Den startade nu kl. 7. Så här står det när man stannar den med stopp-knappen. Men den tuffar ju och går ändå.
 
  • Display visar felmeddelande "Guidekalibr. misslyckad 10.06.2020 07:00" vid en stoppad maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JohnFN skrev:
Den startade nu kl. 7. Så här står det när man stannar den med stopp-knappen. Men den tuffar ju och går ändå.
Har du lagt beg.kabeln omkring laddstation i enlighet med inst.anvisningarna?
Guidekalibrering är en funktion som gör att klipparen mäter upp det maximala korridorsavståndet den kan använda när den kör via guidekabeln in och ut. Genom att varierar avståndet till guide minimeras hjulspåren i gräsmattan.
 
E etompau skrev:
Har du lagt beg.kabeln omkring laddstation i enlighet med inst.anvisningarna?
Guidekalibrering är en funktion som gör att klipparen mäter upp det maximala korridorsavståndet den kan använda när den kör via guidekabeln in och ut. Genom att varierar avståndet till guide minimeras hjulspåren i gräsmattan.
Hmm, ja det där med 30 cm åt varje sida hade jag missat. Kan vara det. Laddstation står i ett "hörn" där det är lite trångt. Ska kolla om jag kan dra om begränsningskabeln och starten på guidekabeln lite där.
 
M Markarbetaren skrev:
I manualen jag fick med min klippare står det.
Håll in menyknappen i 3s.
Sedan avancerat>kalibrera>guidekalibrering.
Ställ klipparen i stationen och tryck på start.

Yttäckning ställer du in hur långt den ska rulla på guiden innan den ska börja klippa området. Ställ in områdets storlek i föhållande till hela mattan. Tex. är mattan 1000m2 och det svåra området 200m2 så sätter du 20% och den rullar dit var femte gång (20%) den lämnar laddstationen.
Ok, ska testa det. Hittar inte det i manualen, men har å andra sidan inte lusläst hela. Jag har justerat begränsningsslingan och guden något nu vis laddstationen. Tror det funkar bättre.
 
Det funkade med att flytta begränsningskabeln lite vid laddningsstation samt vinkla om laddningsstation och guiden något. Då blev det ca. 50 cm mellan. Efter det körde den guidekalibreringen. Tack för hjälpen!
 
Jag har ändrat lite i min trädgård och även flyttat på laddstationen. Testade att köra en guidekallibrering men då avbröt den bara efter några dm, den gick ut ca 30 cm och till höger sett ifrån laddstationen och sen skuttade den till och sade att det var ett misslyckat försök. Jag ändrade lite på begränsningkabeln och den gjorde ungefär detsamma men den sa denna gången att det var lyckat och att alla kablar var hittade.

Ska den inte gå hela guidekabeln till sitt slut och sen säga att det var lyckat? Bifogar bild på laddstationen.
 
  • Laddstation för robotgräsklippare på stenplattor intill en nyskött gräsmatta och trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A ACID_KING skrev:
Jag har ändrat lite i min trädgård och även flyttat på laddstationen. Testade att köra en guidekallibrering men då avbröt den bara efter några dm, den gick ut ca 30 cm och till höger sett ifrån laddstationen och sen skuttade den till och sade att det var ett misslyckat försök. Jag ändrade lite på begränsningkabeln och den gjorde ungefär detsamma men den sa denna gången att det var lyckat och att alla kablar var hittade.

Ska den inte gå hela guidekabeln till sitt slut och sen säga att det var lyckat? Bifogar bild på laddstationen.

Guidekalibreringen tycks ställa till med en del problem. Det verkar uppstå när man inte följer inst.anvisningarna.
Funktionen används av klipparen för att avgöra/mäta vilket maximalt avstånd den kan använda i korridoren när den kör ut/in till klipparen och då variera sitt avstånd till guidekabeln.
Kalibreringsprocessen sker i anslutning till laddstation och ej via hela guidekabellängden.
 
E etompau skrev:
Guidekalibreringen tycks ställa till med en del problem. Det verkar uppstå när man inte följer inst.anvisningarna.
Funktionen används av klipparen för att avgöra/mäta vilket maximalt avstånd den kan använda i korridoren när den kör ut/in till klipparen och då variera sitt avstånd till guidekabeln.
Kalibreringsprocessen sker i anslutning till laddstation och ej via hela guidekabellängden.

Tack för svar, då har den med andra ord gjort rätt. Jag vill minnas att den gjorde någon kalibrering när jag installerade den första gången för 1 år sedan och att den då följde hela guidekabeln ut
 
Har precis köpt en Silen Life Smart 1000 och har otroliga problem med att klipparen klipper av både guidekabel och begränsningskabel.
Har försökt trycka in dom så mycket det går in i marken (inte grävt ner dom, använder märlor), men ändå har klipparen hunnit klippa av kablarna 4 gånger under loppet av 24 timmar.
Gräsmattan är inte alls komplicerad, plant överallt, inte alls så högt gräs (klippte det förra veckan med vanlig gräsklippare), och roboten är inställd på högsta klippnivå, men ändå lyckas den att klippa av kablarna.
Maskinen är inställd på 20cm över begränsningskabeln, vilket egentligen borde hålla knivarna borta från den, men ändå skär den sönder den.
Har någon varit med om samma sak och kanske har tips på hur man löser det?
 
H85 H85 skrev:
Har precis köpt en Silen Life Smart 1000 och har otroliga problem med att klipparen klipper av både guidekabel och begränsningskabel.
Har försökt trycka in dom så mycket det går in i marken (inte grävt ner dom, använder märlor), men ändå har klipparen hunnit klippa av kablarna 4 gånger under loppet av 24 timmar.
Gräsmattan är inte alls komplicerad, plant överallt, inte alls så högt gräs (klippte det förra veckan med vanlig gräsklippare), och roboten är inställd på högsta klippnivå, men ändå lyckas den att klippa av kablarna.
Maskinen är inställd på 20cm över begränsningskabeln, vilket egentligen borde hålla knivarna borta från den, men ändå skär den sönder den.
Har någon varit med om samma sak och kanske har tips på hur man löser det?

Låter som du inte använder tillräckligt antal märlor. Kabeln får inte "hänga i luften" utan den ska tryckas ner dikt an mot marken och gräsytan. Ibland krävs det då kortare avstånd mellan märlorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.