T
Totalt jävla onödig trådstart, varför snackar inte folk med varandra nuförtiden, särskilt när man är grannar. Nu vet jag att det har löst sig men ändå liksom så jävla onödigt. Folk beter sig som små ungar i trotsåldern och alla blir kränkta hit och dit.
 
  • Gilla
StenQL och 2 till
  • Laddar…
Nä inte alls, men ett totalt onödigt trådavslut däremot!
 
Varför vill ni bygga hus just där? Det är ju en grannfejd redan innan bygget börjar.

Det är ju som gjort för mer trubbel. Ibland vinner idioterna, men i slutändan får du ett trevligare liv. Utan bekymmer med en surkuk till granne.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Tobbe.A
I senaste tidningen från villaägaren gällande tomtmarkering.
 
  • Närbild på en tidningsartikel med en fråga och svar om lagligheten kring att flytta tomtmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Aprilmaj och 8 till
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
I senaste tidningen från villaägaren gällande tomtmarkering.
Å den är dyr ska alla veta....
 
  • Gilla
Aprilmaj
  • Laddar…
Att stå för återställande är den minsta konsekvensen. Det finns även rejäla straff om man blir dömd. Men det handlar nog om avsiktlig manipulation då.
 
altan är inte bygglovspliktig utan grannen kan lägga trädäck över hela tomten om han vill. Precis som asfalt eller gräsmatta. Däremot får han inte inkräkta på din tomt med sin byggnation men det är inte ett ärende för byggnadsnämnden då det INTE är fråga om något bygglovspliktigt. Det är däremot ett civilrättsligt ärende och då får du vända dig till tingsrätten om han inte rättar till det. Jag skulle definitivt prata med honom och visa på var gränsen går mellan era tomter och det rätt så omgående innan han gjutit. Risken är annars kanske att han gjuter och inte bryr sig om att ta bort den så den diplomatiska vägen rekommenderas.


S spyops skrev:
Var ute på vår nya tomt och kikade lite då grannen håller på att bygga altan och pooldäck, jag bifogar en bild och lämnar det sedan öppet för kommentarer.

Något medgivande har inte lämnats. Pinnarna sitter rätt då vi fått ta ut kommunen på nytt för tomtvisning då pinnarna tidigare ”försvunnit”..
 
  • Gilla
Aprilmaj och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Hej @Bosse12 !
Nästa gång du skriver ett inlägg - ändra inte på bokstävernas storlek, det (precis som att skriva allt med versaler) betyder att du vill överrösta alla andra.
Men det är mycket lättare att läsa
 
  • Arg
  • Gilla
Peribe4 och 3 till
  • Laddar…
MrJay
M matswalker skrev:
Min granne fick hjälp hitta tomtgränserna med kommunens hjälp. GPS med stav med noggrannhet på +- 2,5 cm. De gamla markrören var borta. Husen är från 1958. Kostade inget vad jag hört. Samma för mig när jag byggde på ett uthus ända till tomtgränsen. Grannen och jag var överens innan. Ingen av oss var supersäkra var gränsen var. Efteråt kom jag på att det möjligen blev någon dm in på hans tomt. Kommunkillen som kom och mätte kunde inte hitta punkten med gräns trots GPS. Dessa tomter är uppmätta 1930-talet. Här är det ju moderna grejer. Gräva bort ett tomtrör är olagligt. Kostar 10.000 kr i böter sist jag hörde om det på möte i samfälligheten 2016. Sätt ut nya rör och snören och karta har ni väl. Ge kopia till grannen till att börja med men känsligt läge med överklagande. Bodde i Handen i radhus och en granne där överklagade allt fort någon slog i en spik. Är detta Stockholms län?Lycka till!
Såklart kostar det, jag betalade ca. 900kr/h kommunen var ute och och verifierade tomtgräns med stav+GPS nyligen.
 
  • Älska
  • Gilla
Aprilmaj och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Min granne hade aldrig hunnit komma sådär långt om denne var på min mark, eller för nära! Ju närmare de är, ju mer koll har jag..

Liksom ingen idé att låta det gå för långt och sedan hamna i ”en grannfejd”.

Kommunikation är à och o.. (även nu)

..lite mystiskt är det allt att de blivit sådär, med tanke på att ni har nya utmätningar - så det finns ju inget att skylla på direkt .. markeringsmässigt!? :thinking:

Fast om du inte bor daer kan det ju ske pa en dag… var ju inte mkt jobb gjort...
 
T tank77 skrev:
Totalt jävla onödig trådstart, varför snackar inte folk med varandra nuförtiden, särskilt när man är grannar. Nu vet jag att det har löst sig men ändå liksom så jävla onödigt. Folk beter sig som små ungar i trotsåldern och alla blir kränkta hit och dit.
Fast du har ju laest anda hit ;- )
 
  • Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
Och varför tjatar man på med inlägg när problemet är löst. Fast alla läser väl inte utan hoppar på bara. Iblsnd kollar man ju inte datum själv och svar på 5 år gamla inlägg...
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
P Petter Forsen skrev:
Men det är mycket lättare att läsa
Nej, det blir det inte. Det blir svårare att läsa. I synnerhet texten i aktuellt inlägg, som redan från början var en "wall of text" och när inte radavstånd och radlängd följer med när man förstorar tecknen.

Det är bättre att var och en på sin egen dator ställer in den textstorlek de vill ha.
 
  • Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
S spyops skrev:
Berörd granne har idag tagit kontakt med oss efter att tagit del av denna tråd, vi förefaller vara överens i sak och han kommer gräva upp och flytta in sin plint.

Kommer inte kommentera det vidare i denna tråd utan hoppas på en framtida god grannsämja.
Du får ju gärna berätta hur allt slutade när bygglov är klart och allt :)

Skönt att grannen tog kontakt. Nästa gång borde du tagit kontakt med denne först.
Även om jag vet att det är skönt att få skriva av sig med.
 
B Bosse12 skrev:
Instämmer med Jaktstugan. Förslaget med handräckning är senilt.

Den som tror att det svenska rättssystemet kan användas till individens egen fördel har mycket att lära. Till sådant krävs kändisskap. Om man är programledare eller hög politiker så är det en annan sak. Exemplen är många.

På Juridicum sa en lektor i processrätt så ḧär: "En god jurist känner lagen. En stjärnjurist känner domaren.".

Betr KFM och domstolar så finns det mängder av möjlígheter att förhala och invända, överklaga in absurdum, om nekat prövningstillstånd ("pt") så kan man överklaga pt på flera sätt och man kan söka resning i minst två överdomstolar med nya pt-avvisningar som kan överklagas och hålla på i åratal och till detta kan man göra sig svårdelgiven via post och man kan ändra sina genmälen som "av misstag blivit fel" som måste beslutas återigen i det nya perspektivet, man kan begära tidsanstånd med inlagor av "sjukdom" som inte behöver läkarintyg etc. och "råka få sent inkomna beslut"som man sen kan överklaga i nästa serie med nya pt-frågor i det nya scenariot. Delgivningspersoner är en dyr men ineffektiv metod av att denne inte har rätt att begära legitimation så vem tar emot vid dörren???. Självklart var det hantverkaren Janne Långben utan rättsligt styrkt anknytning till den som ska delges och saken bestrids.
Man kan inte heller så enkelt delge via andra surrogat, inte heller spikning. Förenklad delgivning har stora brister. Kungörelsedelgivning och exekutionstitel är slutstationerna efter några års harvande. Jag har bistått utsatta klienter med tips om alla tänkbara förhalningar. Detta är allmän kunskap. Delgivningslagen kan verka vara utformad för den som vill hålla sig undan. Färska exempel finns i ex Trustorhärvan på hur man håller sig undan till preskription infallit och allt är förlåtet. Och vem betalar kalaset??. Den som begär verkställighet förstås. Alltid den som vill ha "rättvisa" betalar alla kalas i detta samhälle. Alla som missköter sig äker räkmacka för de har inte bevisbördan och kan därför bara sitta och hånle och bestrida allt utan krav på grundad sak, som jag sett så många gånger i rättsliga sammanhang.
Första gången jag kom i kontakt med handräckning vid KFM (1981) var en familj som skulle vräkas från sin villa en viss dag: ("Dagen V"). Min klient bestred vid KFM och åberopade sakfel i grunden för handräckningen. Bla värderingen av villan som hade skett "inkorrekt" och som bestreds med expertintyg. KFM avbröt verkställigheten under den utredning som behövdes. KFM fann inga beslutsfel. Ärendeanhopning gjorde dock att verkställigheten sattes ut att ske 3 månader från dagen V. Då överklagade ("ökl") klienten till tingsrätten ("tr") varvid verkställigheten stoppades i avvaktan på trs beslut i sakfrågan. 3 månader gick. Tr. avvisade sakargumenten och klienten ökl till Hovrätten ("HovR"(). 1 mån gick och prövningstillstånd ("pt") avisades. Klienten ökl pt-beslutet till Högsta Domstolen ("HD",som efter 2 veckor avvisade ökl. Klienten tog ett steg tillbaka och ansökte om Resning vid HovR. Efter 6 månader avvisades Resningen i HovR. Klienten ökl HovR beslut i HD. Efter 8 mån avvisade HD ökl. Klienten sökte då Resning vid HD. Efter 7 månader avvisades Resingen i HD. Klienten sökte då förnyat pt vid HovR "omprövning". Efter 2 mån avvisades pt i denna nya del. 4 resningar och lika många pt ansökningar. osv osv. Det hela tog nästan 2 år och under denna tid hann klienten anskaffa de medel som KFM från början hade utsökt i klienten och familjen bor idag kvar. Eftersom klienten hade det knapert och jag ansåg att andra var skyldiga till klientens insolvens tog jag beslutet att bistå ex gratia pro bono dvs gratis för jag behövde även lära mig hur rättsosäkerheten de facto fungerar i Sverige. Inte få i juristkåren hade debiterat skjortan av klienten + moms med 10,000 kr i förskott på bordet innan ändalykten lyfte från skinnfåtöljen. Anhopningen av svenska jurister som vill hjälpa mindre bemedlade på endast humanitära grunder är inte en påfallande stor folksamling.
Detta som tips att inte låta dig luras in i ett handräckningsförfarande. Det kan bli riktigt dyrt.

/B.
Trevligt med lite större font storlek som omväxling! Det gick faktiskt att läsa som omväxling. Dessutom läsvärt vilket de vanliga småsinnade inläggen inte alltid är. Tummen upp!


Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hoppas inte grannen hinner bygga klart sitt innan tiden går ut för överklagandet. Sätt ner foten direkt efter tiden gått ut, no mercy, samma regler gäller alla i landet långkalsongen Svärje! Grannen kommer garanterat försöka köra med er framöver om ni sitter tysta med brallorna nere...
 
  • Gilla
Peribe4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.