Kan bara meddela att de valde att sluta med poppniten. Varför vet jag inte. Ska prata med arbetsledaren i nästa vecka.

Hur som helst är det snyggare. Och kändes stabilt ändå.

Men nu har man en del med poppnit, vilket inte kommer synas om man inte granskar, men ändå störigt nog.
 
Ska ge mig på att skarva lite hängrännor idag, vad ska jag köpa för tätningsmassa/silikon? Jag tänker även använda samma massa för att täta mellan fönsterfoder och fönsterbleck (en vit fog). Jag är med på att det skall vara för utomhusbruk, men i övrigt?
 
A arowe17 skrev:
Ska ge mig på att skarva lite hängrännor idag, vad ska jag köpa för tätningsmassa/silikon? Jag tänker även använda samma massa för att täta mellan fönsterfoder och fönsterbleck (en vit fog). Jag är med på att det skall vara för utomhusbruk, men i övrigt?
Vilken tillverkare är det på rännan? Du kanske inte behöver någon tätningsmassa utan bara ett skarvbeslag.
 
X xLnT skrev:
Vilken tillverkare är det på rännan? Du kanske inte behöver någon tätningsmassa utan bara ett skarvbeslag.
Det är en Lindab-ränna, men vill inte använda skarvbeslag av estetiska skäl.
 
A arowe17 skrev:
Det är en Lindab-ränna, men vill inte använda skarvbeslag av estetiska skäl.
Kan du förklara eller rita upp hur du tänkt skarva utan beslag?
Ska du lägga ränna i ränna med massa mellan?
 
MultiMan
Tänk på att järn utvidgar sig rätt mycket så om inte rännan glider lätt i sina fästen så kommer skarven istället röra sig inuti och tätmassan tryckas ut och börja läcka. Jag hade popnitat minst 2-3ggr i skarven förutom tätmassan om du inte vill använda skarvbeslag. Tänk på att använda passande nit för ändamålet. Alu riskerar nog korrodera bort.

Men visst går det att lägga omlott. Mina gamla 60-talsrännor var skarvade så.
 
Rickard.
Att "snurra" in rännan är plåtslagarnas favorit då det helt enkelt blir snyggare. Det är väl beprövat på tusentals hus och knappast något man behöver försöka förändra/förbättra.

Vilken utefog som helst fungerar sålänge den är gjort för att vattentäta. Fogmassan hamnar under plåten och utsätts inte för uvljus så även vanlig silikon håller länge.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Att "snurra" in rännan är plåtslagarnas favorit då det helt enkelt blir snyggare. Det är väl beprövat på tusentals hus och knappast något man behöver försöka förändra/förbättra.
Har du någon bild eller beskrivning hur det ser ut. Skulle gärna slippa skarvblecket på en ränna jag ska byta i sommar.
 
Rickard.
Nä jag har ingen, sök runt lite på Google eller Youtube så hittar du garanterat både guider och bilder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.