L Lanbonden skrev:
Testade byta kablar i skarvarna för att motverka krysset och nu verkar det fungera. Lite märkligt att korsade kablar gjorde no go zonen till en gillrad fälla med bete redo att suga åt sig klipparen bara den kom nära.

Får man samma effekt om klipparen av någon outgrundlig anledning skulle rymma från gräsmattan, att den stannar och kör in över avgränsningen så fort den kommer nära tråden och sen fortsätter som om inget hänt där den hör hemma?

Rymmer gör dom mycket sällan, i princip aldrig. Det ska inte gå att starta den utanför slingans beg.område.
 
Jag råkade vända en slinga runt en ö en gång, men då stannade klipparen en meter från guiden och klagade på att den var utanför klippområdet. Det var iofs en Husqvarna och inte en Gardena, men det borde ju vara typ samma programmering i dem tycker man.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
M
Jag vet inte hur det fungerar men lyfter jag upp min klippare och sätter den utanför begränsningskabeln så vägrar han starta och det står ”utanför arbetsområdet”. Hur i götapetter kan han veta vilken sida av begränsningskabeln han står på?
Samma sak när han går vid sidan av guiden på vägen hem, följer guiden nån halvmeter vid sidan om, följer med runt 90-graders svängen med samma avstånd från kabeln, helt otroligt.
 
M Markarbetaren skrev:
Hur i götapetter kan han veta vilken sida av begränsningskabeln han står på?
Den känner av vilket håll signalen går åt. Om man tänker att signalen går från vänster till höger anslutning så kommer alltid strömmen att gå åt samma håll i kabeln (från höger till vänster ur klipparens perspektiv) när klipparen närmar sig den. Är klipparen utanför området går strömmen åt ”fel” håll när utifrån hur klipparen ser den.

Samma sak om man råkar korsa kabeln när man ska dra runt en ö. Då kommer signalen fel och klipparen tror att den är på fel sida.
 
Vilken är den senaste versionen på Firmware till Sileno Life Smart 750?
Har sökt, men hittar ingen info varken på Gardenas sida eller i denna tråd,
 
E etompau skrev:
[länk]
Hittar ingen info vilken version det är. Det är en msi-fil utan versionsnummer
 
V vonmyrslok skrev:
Hittar ingen info vilken version det är. Det är en msi-fil utan versionsnummer
Mig veterligen finns ej mer info än detta. Har du de beskrivna funktionerna, så har du den senaste versionen.
 
E etompau skrev:
Mig veterligen finns ej mer info än detta. Har du de beskrivna funktionerna, så har du den senaste versionen.
Ok, tänkte att den som uppdaterat nyligen kunde kolla version i sin klippare och dela med sig här
 
När jag vill gå in på inställningar i appen så kommer jag inte vidare utan det står server problem mm
Liknande för någon eller någon som kan tala om för mig varför det är så? Skärmdump som visar felmeddelande om serverproblem i en mobilapp med alternativ för åtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dra ur sladden till smartlådan och sätt i den igen!
Jag har fått göra det ett par gånger!
 
  • Gilla
Kaxel
  • Laddar…
Hej!
Har precis skaffat en Sileno Smart 1000m2. Installationen har gått bra men vid uppstart så gick den inte hela vägen via guidekabeln utan den stannade efter ett par meter och började klippa. Någon som vet hur man kan få den att göra en sån manöver? Har testat några saker i manualen, bl.a. mäta avstånd. Men det är samma där. Den går några meter och börjar sedan klippa. Får ett felmeddelande ibland som säger att kalibrering av guidekabel misslyckades men hittar inget om hur man gör en kalibrering.

En annan sak. Var placerar man lämpligast gatewayen? Är den gjord för att sitta ute. Hittar inte mycket info om det.

/John
 
J JohnFN skrev:
Hej!
Har precis skaffat en Sileno Smart 1000m2. Installationen har gått bra men vid uppstart så gick den inte hela vägen via guidekabeln utan den stannade efter ett par meter och började klippa. Någon som vet hur man kan få den att göra en sån manöver? Har testat några saker i manualen, bl.a. mäta avstånd. Men det är samma där. Den går några meter och börjar sedan klippa. Får ett felmeddelande ibland som säger att kalibrering av guidekabel misslyckades men hittar inget om hur man gör en kalibrering.

En annan sak. Var placerar man lämpligast gatewayen? Är den gjord för att sitta ute. Hittar inte mycket info om det.

/John

Du bör beakta att om klipparen stöter mot något vid utgång längs guidekabel så avbryts gången och klippning påbörjas. Kanske har du initialt ställt in för låg klipphöjd som då orsakar detta?
Samma beteende kan fås om den går mot begränsningskabeln. Har du följt manualen för installation av kablar/laddstation?

GW är gjord för inomhusbruk. Placera den någonstans där den ger bra räckvidd ut över gräsmattan, kanske vid något fönster.
 
Reggade produkten på Gardenas hemsida för att ta del av 5 års garanti och försäkring samt 9 nya knivar förra veckan. Inköpsdatum den 29/5.
Har inte fått någon bekräftelse varken via mail eller brev på lådan. Det blev liksom inte någon bekräftelse på sidan när jag reggade heller. Och så har jag mailat Gardena men inte fått något svar. Lika för någon?
Förövrigt så är jag sjukt nöjd med klipparen.
 
Jag har samma upplevelse efter registrering. Mailade Gardena och fick svar efter två dagar att leveranstiden är 4-5 veckor på knivarna.

Ska tillägga att jag registrerade den 12 maj och har inte fått knivarna än.
 
  • Gilla
Kaxel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.