G golfgreen skrev:
R600 är samma klippare men med färre tillåtna klipptimmar per dygn. Klarar en R600 att klippa din trädgård så har du alltså ingen nytta av en R1000, för båda klipper lika många m2 per timme.
Ok, tack för info. Om jag då inte kan ställa upp schemat så måste jag alltså köpa en R1000.
 
  • Gilla
MSO1
  • Laddar…
U Ursus_B skrev:
Ok, tack för info. Om jag då inte kan ställa upp schemat så måste jag alltså köpa en R1000.
Du kan köpa en robonect-modul och koppla in och gå förbi spärren. Men det kräver ju att du är lite händig och så kostar den ett par tusen.
 
Det blev en R1000.
Den har gått i fem dagar nu, exakt 0 driftstopp förutom när en av ungarna råkade stänga en lågt hängd grind och rev av gränstråden. Helnöjd såhär långt iaf!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Hej. Jag kan inte få Remote Start att fungera på R1000. Efter jag matat in "alltid" och 50 m och kör Test Out så kör den bara ut som vanligt och börjar klippa. Den följer inte guidetråden till det inmatade avståndet. Har ni fått till detta?
 
Jag höll på med test out förra sommaren och den funktionen är lite strulig. Roboten kör alltid på maxavstånd från guidekabeln vid test out så den svänger direkt höger och kör sedan typ 1,5 m vid sidan av guidekabeln. Om den stöter på hinder eller kantkabel avbryts test out.

Hos oss funkar inte test out men själva funktionen funkar då roboten till vardags oftast kör nära guidekabeln.
 
Ah.. tack för det. Det var problemet att den körde så brett att den kom när en avgränsningskabel då den avbryter och sätter igång med klippning.
 
Härligt, tog typ en veckas meck med att testa och flytta kablar innan jag kom till insikt. Var någon annan som la upp en video där man såg hur brett den gick.
 
Hej,

Har precis köpt en S600. Den kommer placeras under en altan (går väl ganska bra? Man bara kör fram kablarna utmed laddstationen fram till gräsmattans början, sen runt altan därifrån? Altan byggd efter att google maps fotat, så den syns inte) men funderar på detta med guidekabel. Klipparn är placerad ganska centralt (Se X), men jag har 2 områden jag funderar på. Markerar med pil. Nere vänster finns en passage som är 1.5 meter ungefär, till återvändsgränd. Uppe till höger har jag ett litet hörn där jag tvekar att den slumpmässigt kommer ta sig till. Måhända får jag gå med trimmer där. Finns det någon mening med att dra guidekabeln hela vägen dit? Har bara sett nån instruktionsvideo, ska försöka läsa på mer, och detta är min första robotklippare. Tacksam för tankar och feedback! Se bild för överblick.

Satellitbild av en trädgård med markerade områden för robotgräsklippare och guidekabelsdragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har själv en korridor på en dryg meter likt den nere till vänster. Jag kör guidekabeln genom korridoren så den startar sitt jobb där ibland. Området uppe till höger ser litet ut. Vad är det under, du kan inte dra begränsningskabeln rakt ner? Är det bara stenplattor eller liknande kan den kör över det utan problem. Jag skulle nog göra en egen prioritering, antingen drar du guidekabeln hela vägen upp till högra hörnet eller så tar du den korta biten ner i vänstra hörnet. Roboten hittar runt på hela tomten ändå så jag tror inte det spelar så stor roll. Personligen hade jag valt att köra guidekabeln ner i vänstra hörnet, den korridoren kommer den ha svårt att hitta genom själv så ofta som du vill.
 
  • Gilla
Sälfish
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Vad är det under, du kan inte dra begränsningskabeln rakt ner? Är det bara stenplattor eller liknande kan den kör över det utan problem. .
Soptunnorna! Och det hörnet är nog ännu mindre i verkligheten än på kartan.
 
Då får det gå som det går med det lilla hörnet, man måste ju ändå trimma kanterna ibland.
 
  • Gilla
Sälfish
  • Laddar…
Vad tror ni om min trädgård? Hur lägger man guidekabeln bäst? Rabatten som separerar Zon 2 och Zon 3 försvårar det hela tycker jag. Zon 2 och Zon 1 kan inte kopplas samman pga av staket och grind.

Kartliknande ritning av en trädgård med markerade zoner och rabatt som skiljer zonerna åt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nivv nivv skrev:
Vad tror ni om min trädgård? Hur lägger man guidekabeln bäst? Rabatten som separerar Zon 2 och Zon 3 försvårar det hela tycker jag. Zon 2 och Zon 1 kan inte kopplas samman pga av staket och grind.

[bild]

Inte helt klart hur din trädgård hänger ihop, men tolkar det så att område får bli en biyta dit du bär klipparen.
Sedan bör guidekabeln dras över område 1 och 3.
 
E etompau skrev:
Inte helt klart hur din trädgård hänger ihop, men tolkar det så att område får bli en biyta dit du bär klipparen.
Sedan bör guidekabeln dras över område 1 och 3.
Zon 2 och 3 har gräsmatta emellan, men en passage på typ 3 meter. Tänkte att det blir låg chans att roboten hittar in där tillräckligt ofta?
 
Vi ska kanske inte ha någon grind trots allt, då hade man kunnat dra guidekabeln såhär:

Illustration över en trädgårds layout med markerade zoner och en guidekabel för en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet blir då den 2,5m breda passagen i syd (rosa), men roboten kanske hittar in där i alla fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.