M MetteKson skrev:
Vissa kommuner har egna policys, för att det ska ni entydiga svar till sökanden. Detta bestämmer BN i varje kommun. En policy är dock inte juridisk hållbar i en överprövning.
Är det verkligen utdrag från PBL som ni fått av er kommun, vilken paragraf?
Jag har inte pappret själv men var med då han överbevisade våran KA .
Nu är ju inte sista ordet sagt och man vill inte bråka med kommunen så då är det bara säga jaja och sen får man ta upp det senare med någon högre på kommunen.
Ofta dom bara vill var lite duktiga och känna sig lite märkvärdiga för en stund.
 
Ofattbart att grannen lägger pengar, tid och arbete på ett bygge utanför tomtgränsen. Det enda som kommer att hända är att han blir tvungen att riva och göra om. Pinsamt för honom. Om han vill jäklas måste han vara korkad, för det här kan han inte vinna.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
F
T twoody skrev:
Jag har inte pappret själv men var med då han överbevisade våran KA .
Nu är ju inte sista ordet sagt och man vill inte bråka med kommunen så då är det bara säga jaja och sen får man ta upp det senare med någon högre på kommunen.
Ofta dom bara vill var lite duktiga och känna sig lite märkvärdiga för en stund.
Det är en del sv pbl lösryckt ur sitt sammanhang. Om du läser hela pbl så kommer du att ha mer på fötterna.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Berörd granne har idag tagit kontakt med oss efter att tagit del av denna tråd, vi förefaller vara överens i sak och han kommer gräva upp och flytta in sin plint.

Kommer inte kommentera det vidare i denna tråd utan hoppas på en framtida god grannsämja.
 
  • Gilla
  • Älska
Järnkaminen och 134 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Nej jag tror inget. Men våran kommun har papper från pbl att så är saken.
Våran ka trodde inte heller på detta men hade inget att sätta i mot när kommunen har papper på det.
OK, då förstår jag din problematik. Då kan du börja med att be din KA läsa på lite för både han och kommunen har fel (man är inte besserwisser om man har rätt) ;).

Dom viktiga raderna i PBL är: Det finns ingen generell bygglovsplikt i plan- och bygglagen, PBL, för altaner. Altaner kan vara lovpliktiga om de är en tillbyggnad eller om de påverkar en byggnads yttre utseende avsevärt. På ren svenska betyder det att i normalfallet behövs inte bygglov.

Men om i vissa fall kräver den bygglov, återigen klipp ur PBL: Att bygga en altan kan även anses vara uppförande av en ny byggnad och på så sätt kräva bygglov för nybyggnad. I varje enskilt fall måste det göras en bedömning av om uppförandet är att betrakta som en nybyggnad, tillbyggnad eller en sådan ändring som påverkar byggnadens yttre utseende avsevärt.

Sen kommer det nya med bygglovsbefrielse trots att den egentligen är bygglovspliktig: En altan som kräver bygglov för att den är en tillbyggnad eller en sådan ändring som påverkar byggnadens yttre utseende avsevärt kan dock vara bygglovsbefriad. Lovbefrielsen gäller inte för fristående altaner som kräver bygglov för att de är nybyggnad.

Sen finns det ett antal rättsfall som gör att altaner får vara hur stora som helst och täcka i princip hela tomten. Höjden 1,2 meter kommer från ett par domar som fungerar som vägledande och prejudicerande. Det är bland annat det mest uppmärksammade fallet med en 168 kvm stor altan som var mellan 0,75-1,2 hög och som är bygglovsfri. Domen finns på http://www.markochmiljooverdomstole...ljooverdomstolen/P 1042-17 Dom 2017-11-28.pdf

Sen kan det i vissa mycket speciella fall ändå krävas bygglov, till exempel områden med varsamhetsklasser, mycket speciella detaljplaner eller om det ger granne betydande olägenhet (exemelvis att man från altan ser rakt in i närliggande sovrum).

Men många kommuner är helt ute och cyklar, men till exempel Stockholm (finns många fler) har ändrat sina rekommendationer pga detta prejudicerande domslut https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/bygga-nytt/altan-tradack-terass-uteplats/

Slå kommunen och din KA i huvet med detta, dom borde veta bättre. Man kan inte som KA bara slöa till och inte följa rättsfall. Det är det som ger tolkningen av lagarna som finns.

Lycka till(y)
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
S spyops skrev:
Var ute på vår nya tomt och kikade lite då grannen håller på att bygga altan och pooldäck, jag bifogar en bild och lämnar det sedan öppet för kommentarer.

Något medgivande har inte lämnats. Pinnarna sitter rätt då vi fått ta ut kommunen på nytt för tomtvisning då pinnarna tidigare ”försvunnit”..
Det finns regler om vad som gäller. Kontakta kommunens byggansvariga. Vad jag vet (i vår kommun) så kostar det inget. Oavsett om det är marknära eller ej så tror jag att 4,5 meter gäller om ni inte gett grannen lov att bygga närmare än så.
 
  • Haha
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
T Tottan skrev:
Det finns regler om vad som gäller. Kontakta kommunens byggansvariga. Vad jag vet (i vår kommun) så kostar det inget. Oavsett om det är marknära eller ej så tror jag att 4,5 meter gäller om ni inte gett grannen lov att bygga närmare än så.
Suck....Ja det finns regler, men 4,5m enligt ditt gäller inte

Det är fel, kolla mitt svar ovanför ditt inlägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Svidde91 och 1 till
  • Laddar…
T Tottan skrev:
Det finns regler om vad som gäller. Kontakta kommunens byggansvariga. Vad jag vet (i vår kommun) så kostar det inget. Oavsett om det är marknära eller ej så tror jag att 4,5 meter gäller om ni inte gett grannen lov att bygga närmare än så.
Allt frid och fröjd, kolla inlägg169!
 
  • Gilla
HarsOlle
  • Laddar…
H Hella1 skrev:
Ofattbart att grannen lägger pengar, tid och arbete på ett bygge utanför tomtgränsen. Det enda som kommer att hända är att han blir tvungen att riva och göra om. Pinsamt för honom. Om han vill jäklas måste han vara korkad, för det här kan han inte vinna.
Behöver inte vara grannen själv om han har anlitat byggare. Om man säger att trädäcket ska gå ut till hit och sedan kommer byggarna och tycker att plinten måste stå en bit ut för att kunna bygga där. Har en granne som anlitar de billigaste och mest inkompetenta byggare som kan hittas och de har varit inne och byggt på vår tomt flera gånger.
 
Min granne hade aldrig hunnit komma sådär långt om denne var på min mark, eller för nära! Ju närmare de är, ju mer koll har jag..

Liksom ingen idé att låta det gå för långt och sedan hamna i ”en grannfejd”.

Kommunikation är à och o.. (även nu)

..lite mystiskt är det allt att de blivit sådär, med tanke på att ni har nya utmätningar - så det finns ju inget att skylla på direkt .. markeringsmässigt!? :thinking:
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
S spyops skrev:
Berörd granne har idag tagit kontakt med oss efter att tagit del av denna tråd, vi förefaller vara överens i sak och han kommer gräva upp och flytta in sin plint.

Kommer inte kommentera det vidare i denna tråd utan hoppas på en framtida god grannsämja.
Det är bra, alla parter nöjda :)
Kommunikation fungerar även på internet .. :cool:(y):)

Önskar er båda en trevlig sommar.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Prata med grannen?
Börja bygga ett staket längs tomgränsen och fråga grannen om ideer hur man kan ansluta till altanen!
 
  • Gilla
VidarH
  • Laddar…
SörenR SörenR skrev:
Börja bygga ett staket längs tomgränsen och fråga grannen om ideer hur man kan ansluta till altanen!
Den här tråden är avslutad! Mission compleated!
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
S spyops skrev:
Berörd granne har idag tagit kontakt med oss efter att tagit del av denna tråd, vi förefaller vara överens i sak och han kommer gräva upp och flytta in sin plint.

Kommer inte kommentera det vidare i denna tråd utan hoppas på en framtida god grannsämja.
Skönt att det löste sig.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö och 1 till
  • Laddar…
S spyops skrev:
Berörd granne har idag tagit kontakt med oss efter att tagit del av denna tråd
Då kanske grannen själv i egen hög person kan svara på min fråga; hur kunde det bli så här galet från början? Var det en hantverkare som gjorde ett misstag eller är du en arrogant skit som inte bryr dig om dina grannar? TS verkar ju vara en riktig drömmgranne som t o m låter dig förvara ditt byggmaterial på hans tomt. Såna grannar ska man vara rädd om...
 
  • Gilla
cergod och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.