N Nicben813 skrev:
Absolut ska där vara värme, det blir inte värmare för att man använder tillsats, anledningen att man kör Tig på pooler är att man inte vill ha en massa stänk och man vill använda slipen så lite som möjligt. Det måste vara väldigt släta svetsar annars kan man få problem med rost även om man kör 1.4404.
Nej, men tillsatsen kyler smältan..

Rätt inställd mig (och lite svetsspray) så blir det inga loppor som fastnar..
 
N Nicben813 skrev:
Inte fel att köra på 3mm, självklart lite dyrare men blir ju mer självbärande och du riskerar inte att bränna igenom plåten och få svamp på utsidan.

Själv så är jag på gång att bygga en 6x3x1.4 meters rostfripool, och jag kommer köra på 3mm men det är mer pga att det blir långa skarvar och jag vill inte den ska slå sig så lite som möjligt
Kul! Kör du raka plåtar och svetsar inner/ytterhörn, eller bockar du och svetsar på platten?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lite dyrare? Ganska exakt 50% dyrare... Priset på stål är extremt linjärt...

Vad kostar en liner egentligen? Jag trodde det skulle kosta skjortan med rostfritt, men i ditt fall hamnar det ju runt 60 tusen med Montanos priser.... Går ju säkert att komma ner lite mer...
Materialet till poolen jag ritat går lös på ca 15-18000:- om jag väljer 2mm 1.4404. + skärning och bockning och ev. leverans. Tillkommer gör ett par tusen i gas och tillsats och några tusen till för material till kamin, skorsten och detaljer. Så det rationella i mitt fall vore givetvis att köpa en standardtunna i plast/trä och byta ut den var 15e år. Men livet kan inte vara rationellt hela tiden. Det är något speciellt med att skapa något bestående.
 
Att köra rotgas vid svets av en badtunna känns svårt/dyrt. Jag har läst om rot-tape. Undrar om inte det sitter på bilden på den fina poolen i början av tråden med. Är jag rätt ute? Att låta det bubbla sig på baksidan känns inte rätt ur korrosionssynpunkt?
 
ronolo ronolo skrev:
Materialet till poolen jag ritat går lös på ca 15-18000:- om jag väljer 2mm 1.4404. + skärning och bockning och ev. leverans. Tillkommer gör ett par tusen i gas och tillsats och några tusen till för material till kamin, skorsten och detaljer. Så det rationella i mitt fall vore givetvis att köpa en standardtunna i plast/trä och byta ut den var 15e år. Men livet kan inte vara rationellt hela tiden. Det är något speciellt med att skapa något bestående.
Min är i 2,5mm plåt och jag gav 35000:- för den.
Känns som ett bra pris.

Ska du svetsa din på plats?
Har för mig att min väger 440kg, svårt att hantera utan travers.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Min är i 2,5mm plåt och jag gav 35000:- för den.
Känns som ett bra pris.

Ska du svetsa din på plats?
Har för mig att min väger 440kg, svårt att hantera utan travers.
Vikt blir ca 120kg med 2mm plåt. Ja antingen har stålpriserna gått upp väldigt sedan du byggde, eller så tolkar jag Tibnors prislistor dåligt.

Kan jag bygga på plats (får bygga tält eller liknande) så vore det bättre då det är vid stugan där den skall vara som jag har ro för dylika projekt. Annars byggs den i garaget. Men i mitt fall är den ju hanterbar för hand.
 
ronolo ronolo skrev:
Vikt blir ca 120kg med 2mm plåt. Ja antingen har stålpriserna gått upp väldigt sedan du byggde, eller så tolkar jag Tibnors prislistor dåligt.

Kan jag bygga på plats (får bygga tält eller liknande) så vore det bättre då det är vid stugan där den skall vara som jag har ro för dylika projekt. Annars byggs den i garaget. Men i mitt fall är den ju hanterbar för hand.
Har för mig han använde 5st 2,5x1500x3000 plåtar för att göra min.
Materialet kostade 25 och så tog han 10 för jobbet.
Är rätt nöjd med det priset
 
ronolo ronolo skrev:
Kul! Kör du raka plåtar och svetsar inner/ytterhörn, eller bockar du och svetsar på platten?
ronolo ronolo skrev:
Kul! Kör du raka plåtar och svetsar inner/ytterhörn, eller bockar du och svetsar på platten?
Plåtarna har jag bockat så dom blir lite styvare och så drar det inte sig så mycket,, ska bygga ramen av fyrkantsprofil sen fäller jag in plåtarna och svetsar ihop det.
Just nu kämpar jag med att få till det så jag kan gjuta en platta, så med lite flyt kan jag börja med svetsandet lagom till midsommar :crysmile:
 
ronolo ronolo skrev:
Att köra rotgas vid svets av en badtunna känns svårt/dyrt. Jag har läst om rot-tape. Undrar om inte det sitter på bilden på den fina poolen i början av tråden med. Är jag rätt ute? Att låta det bubbla sig på baksidan känns inte rätt ur korrosionssynpunkt?
Om du kan få tag på lite koppar så är det kanon att lägga på baksidan under tiden du svetsar.
För det första så tar den en del av värmen men framförallt så slipper du svamp på baksidan:D
 
  • Wow
ronolo
  • Laddar…
Fick länken av en kollega, det är JAG som gjorde poolen.

Han gjorde verkligen ett klipp köparen..

nej det är inte nån rot-tejp som syns på bilden. Det är bara tejp för att inte repa kanten
 
  • Gilla
Perplexed och 3 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Inte så rund
[bild] [bild]
Vad har du för mått på den?

Har gått i tankarna att göra precis spå där.
Gjuta en platta eller packad botten, xps, ställ baljan på, xps på utsidan, eventuellt gjut upp en halvmeter eller fyll.
 
A ARosengren skrev:
Fick länken av en kollega, det är JAG som gjorde poolen.

Han gjorde verkligen ett klipp köparen..

nej det är inte nån rot-tejp som syns på bilden. Det är bara tejp för att inte repa kanten
Tack för input Läckert arbete.

Svetsar man en sådan pool utan att bry sig om baksidan på svetsen?

Några andra tipps till oss hobbybyggare?
 
ronolo ronolo skrev:
Tack för input Läckert arbete.

Svetsar man en sådan pool utan att bry sig om baksidan på svetsen?

Några andra tipps till oss hobbybyggare?
ronolo ronolo skrev:
Tack för input Läckert arbete.

Svetsar man en sådan pool utan att bry sig om baksidan på svetsen?

Några andra tipps till oss hobbybyggare?
Det är olika från gång till gång vad folk vill ha. Man häftar ju utsidan alltid, sen är de vissa som bara vill svetsa insidan pga de ändå ska isolera och kapsla in tunnan/poolen. Skillnaden är ju att jag betar, sprayar med ett medel som rengör svetsningen och all plåt så det finns inget som kan börja rosta.

Tips, en bra tjocklek är ju 2,5mm och upp de svetsar man lätt. Men när det är 2mm och neråt så finns risk för de n mer ovana svetsaren att bränna igenom. Så vill man skydda från svamp så rekommenderar jag att man "Tandem kör" = att man har en kompis som på baksidan av där du svetsar har en slang med formiergas (rotgas) som han följer efter där du svetsar. Då blir det skyddat, om du skulle bränna för hårt så blir det en svets på baksidan och inte svamp.. det fungerar med argongas också men är bara dyrare.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Den typen av tipps är mycket uppskattade. Jag tänkte bygga i 1.4404. Min lokala leverantör har kallvalsad 2B eller varmvalsad 1D, vilken är att föredra?
 
Jag har både en pool 4,5x9m i rostfritt 2mm 4404 och en badtunna i 1,5mm rostfritt 4404. Jag har murat med lecasten runt poolen och sedan isolerat med 100mm cellplast, båda är Tig svetsade. Plåten slår sig en hel del speciellt runt mina insvetsade lampor men man märker inte av det så mycket när den är full med vatten. Badtunnan ska jag sälja för jag har byggt in poolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.