Oj, jaha, nej, självklart vill jag inte använda grannens konto på något vis. Jag antog att man fick en box, kopplade in den på sitt nätverk och gjorde allt som krävs (konto osv) därifrån. Men det är klart, han fick säkert med massa koder och liknande när han köpte sina lås.
 
D danne.sk skrev:
Du kan "låna" eller köpa en en smartbox av grannen (han behöver ju bara 1) och köpa till en låsmodul som du monterar i låset så kan du koppla smartboxen till ditt Verisure konto, om det var så du menade.

[länk]
Ja, det var precis så jag menade. Ber om ursäkt för att jag inte var tillräckligt tydlig.

Grannen trodde att han behövde en box till varje lås, så han har tre (alla är dock inte inkopplade ännu). Jag tänkte att jag kunde få eller köpa en extra billigt om han ändå inte behöver alla sina. Och sedan, som du säger, själv köpa en låsmodul.
 
T twinor skrev:
Verkar vara en version 3 på gång från Yale
[bild]
[länk]
Ser att jag glömt posta en bild jag lekte med för att se skillnaden på innerdelen.
Digitalt dörrlås från Yale med grönt lysande ring runt låsknappen och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vill man ha olika koder på låsen så är det en box till varje lås
 
  • Wow
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vill man ha olika koder på låsen så är det en box till varje lås
Känns väldigt gammalmodigt och onödigt, men ändå bra att veta!
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Ja eller hur
Har ett hus med 3lgh och 2 allmänna dörrar och då behöver jag 4 dosor, annars får hyresgästerna samma kod till alla dörrar :D
 
  • Wow
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja eller hur
Har ett hus med 3lgh och 2 allmänna dörrar och då behöver jag 4 dosor, annars får hyresgästerna samma kod till alla dörrar :D
Jo, men det är ju bara om du vill att alla låsen ska vara uppkopplade.
 
L Linus1868 skrev:
Jo, men det är ju bara om du vill att alla låsen ska vara uppkopplade.
Ja, men det hade varit smidigt för mig som hyresvärd att ha alla lås uppkopplade
 
nino nino skrev:
Ja, men det hade varit smidigt för mig som hyresvärd att ha alla lås uppkopplade
På vilket vis är det smidigt? Frågan är ju om det verkligen är helt OK för dig som hyresvärd att kunna se exakt när hyresgästerna kommer och går i sina dörrar. Vad vill du ha ut av det?
 
Att se när dom kommer och går har jag ingen som lust att veta, däremot är det smidigt att hantera brickor och koder via appen
 
nino nino skrev:
Att se när dom kommer och går har jag ingen som lust att veta, däremot är det smidigt att hantera brickor och koder via appen
Kan man inte lägga till eller ändra nyckelbrickor utan att låsen är uppkopplade? Min mor hyr ut en del lägenheter, kanske vore det billigare i längden att ha Yale Doorman på dessa, och om någon hyresgäst tappar bort en nyckel så kan man bara köpa en ny nyckelbricka istället för att byta hela låset? Måste låset vara uppkopplat för det?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
N nu1mlock skrev:
Kan man inte lägga till eller ändra nyckelbrickor utan att låsen är uppkopplade? Min mor hyr ut en del lägenheter, kanske vore det billigare i längden att ha Yale Doorman på dessa, och om någon hyresgäst tappar bort en nyckel så kan man bara köpa en ny nyckelbricka istället för att byta hela låset? Måste låset vara uppkopplat för det?
Nejdå det funkar utan att vara uppkopplad men det är nog smidigare med uppkopplingen, sen kan ju hyresgästen app styra låset
Men visst man kan kolla när man låst och låst upp, däremot vet jag inte om man ser när dörren öppnas och stängs.
Sen vet jag inte om det är hel världen som hyresgäst, att någon kan se när man låser dörren... i ett hyreshus låser man väl oftast dörren direkt man stänger den
 
nino nino skrev:
Vill man ha olika koder på låsen så är det en box till varje lås
exakt
blev lite paf själv oxå
när helt plötsligt förrådet och ingången hade samma kod
om man ändrade den ena så ändrades den andra oxå
så jag köpte beg. v-box för att kunna styra dom olika
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi har ett Yale doorman som fungerat klanderfritt i ca 3år. På senare tid har den låshake som ska sprätta ut ur låskistan när man stänger dörren "slutat" göra det. Eller, den gör det men med lite trixande. Om jag står ute och stänger dörren samtidigt som jag "trycker igen" dörren ordentligt så går den ändå inte i lås. Om jag däremot trycker ner handtaget nästan till botten så sprätter haken ut och dörren blir "stängd". Det är inget i dörrkarmens slutbleck som den tar emot, det har jag kollat. Tycker det känns lite som om fjädern som ligger an denna klack liksom tappat fjongen. Finns det delar att köpa för detta tror ni som är av bättre vetande, eller ska jag köpa ny låskista? Ser att Clas Ohlson har dessa för ca 1400kr. Ser att det finns en sk Tryckesfjäder att köpa som reservdel. Vad är det?
En sak man ser när man tittar på handtaget från insidan är att det hänger ner litegrann. Ligger inte längre vågrätt som det gjorde när det var nytt.
Tacksam för tips på lösning av mitt problem.
 
  • Närbild av ett Yale doorman-lås med en markerad del där låshaken brukar sprätta ut, monterad på en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.