S Swebfn skrev:
Har som sagt både torpargrund och krypgrund,
Det är samma sak. Skillnaden är att en torpargrund tillförs värme via en ständigt varm murstock.
 
S Swebfn skrev:
Idag har det inte hänt så mycket, stått i källaren och skyfflat jord och burit upp för trappan och ut. Totalt igår och idag bar jag upp ca 900kg jord. Vad fan har jag gett mig in på...

Har lånat hem en 20tons domkraft, ska nu gräva runt den stora stenen som stocken mitt i vardagsrummet vilar på. Och sen ska domkraften in och avlasta stenen, så jag kan gräva runt och under stenen. Sen ska stocken åter pallas upp av något lämpligt.
Misstänker att den nuvarande stenen inte blir tillräckligt stor när jorden under är bortgrävd.
Vad pallar man enklast upp med, marksten på hög? Stående träbit, modell stor/tjock? Förslag?
Det finns justerbara stämp (ser ut som en pallbock till bil ung.) en betongplatta på marken och tryck upp lite med domkraften och justera in. (kanske lutar det lite inne? tryck upp lite till)
 
useless useless skrev:
Det är samma sak. Skillnaden är att en torpargrund tillförs värme via en ständigt varm murstock.
Trodde att skillnaden var "takhöjden" i grunden?
 
S Swebfn skrev:
Sitter och klurar på avfuktare och installation av den samme.
Har som sagt både torpargrund och krypgrund, finns i dagsläget bara 1 ventil mellan dessa utrymmen.
Borde man öppna upp en ventil till, så luften kan cirkulera, tänker mig att man drar en slang från avfuktaren genom den befintliga ventilen mellan utrymmena?

Röd - torpargrund
Blå - krypgrund
Gröna kryss - kattgluggar/ventiler
Gul ring - ny ventil..?

[bild]
Det borde bli bra om du har avfuktaren i "hallen," öppnar upp den vid det gula
Sedan har du torrt utblås ut mot vardagsrum, allrum och tvättstuga.
Fuktigt utblås kanske passar bra i ventilen längst ned vid vardagsrummet.
Sen stänger du samtliga ventiler som går utåt.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Trodde att skillnaden var "takhöjden" i grunden?
"Torpargrunder, likt krypgrunder, har ett luftutrymme mellan markytan och bostadens golv, fast där skillnaden är att hus med torpargrund oftast har en eldstad vars fundament går ner i grunden. Detta resulterar i att värmekällan kan höja temperaturen i torpargrunden under hela året vilket minskar risken för fuktskador."

https://www.anticimex.com/sv-se/nyhetsrum/2018/ar-det-skillnad-pa-torpargrund-och-krypgrund/
 
useless useless skrev:
"Torpargrunder, likt krypgrunder, har ett luftutrymme mellan markytan och bostadens golv, fast där skillnaden är att hus med torpargrund oftast har en eldstad vars fundament går ner i grunden. Detta resulterar i att värmekällan kan höja temperaturen i torpargrunden under hela året vilket minskar risken för fuktskador."

[länk]
Så om man tar bort eldstaden och fundamentet så blir en torpargrund plötsligt en krypgrund?
För mig har de alltid varit samma sak, men torpargrunder är ofta stängda, är äldre och oftast har en eldstad, men det behöver ju inte vara sant.
 
Kul att läsa om ditt projekt, vi håller på med liknande och ska lägga plast och sätta in avfuktare.
Vi ska ha en Corroventa avfuktare. Vi håller på att lägga nytt bjälklag, sen ska vi plasta grunden....
 
  • Gilla
Swebfn
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Så om man tar bort eldstaden och fundamentet så blir en torpargrund plötsligt en krypgrund?
För mig har de alltid varit samma sak, men torpargrunder är ofta stängda, är äldre och oftast har en eldstad, men det behöver ju inte vara sant.
Precis som useless skriver så är numera torpargrund och krypgrund ”samma sak” då väldigt få använder eldstaden för att värma bostaden. Vi eldar bara för att det är mysigt på vinterhalvåret.

Jag väljer att säga torpargrund och krypgrund för att hålla isär dem, torpargrunden behöver grävas ur och tömmas på jord och spån.
Krypgrunden i mitt fall har sand och plast på backen, mycket fräschare.

Snackat med min svärfar som är händig, han tyckte att det dög gott med en kraftig stående regel/träbit. Har en fin bit som är 15x15cm. Eventuellt ersätter jag stenen under vardagsrummet med den regeln, ställer den på en marksten på backen och syllpapp mellan i sådant fall. Sen kan man ju alltid skruva fast den i stocken.



S johd01 skrev:
Det borde bli bra om du har avfuktaren i "hallen," öppnar upp den vid det gula
Sedan har du torrt utblås ut mot vardagsrum, allrum och tvättstuga.
Fuktigt utblås kanske passar bra i ventilen längst ned vid vardagsrummet.
Sen stänger du samtliga ventiler som går utåt.
Då tänker vi likadant, förutom att avfuktaren hamnar under köket då ”hallen” är en källare :)
 
S johd01 skrev:
Så om man tar bort eldstaden och fundamentet så blir en torpargrund plötsligt en krypgrund?
Det räcker att man slutar elda regelbundet.
 
Idag tog jag tag i stenen under stocken mitt i vardagsrummet. Lyfte stocken med en domkraft och grävde/flyttade bort stenen och stenröset som den låg på. Därunder hittade jag en ännu större sten i marken.
Har nu lagt en marksten på den stenen, och även lagt lite sten runt för att få plattan rak.
Ställt en 15x15cm stock/regel på stenen.
Återstår dock att köpa och lägga syllpapp mellan sten och trä. Sen kommer jag dra i reglar på båda sidor om stocken och den stående regeln, bara för att vara på säkra sidan.
Domkraft lyfter en bjälke under ett hus, med en stor sten och en träregel på en marksten som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
S Swebfn skrev:
Idag tog jag tag i stenen under stocken mitt i vardagsrummet. Lyfte stocken med en domkraft och grävde/flyttade bort stenen och stenröset som den låg på. Därunder hittade jag en ännu större sten i marken.
Har nu lagt en marksten på den stenen, och även lagt lite sten runt för att få plattan rak.
Ställt en 15x15cm stock/regel på stenen.
Återstår dock att köpa och lägga syllpapp mellan sten och trä. Sen kommer jag dra i reglar på båda sidor om stocken och den stående regeln, bara för att vara på säkra sidan.
[bild]
Hur är det egentligen att jobba under dessa förhållanden? Har du stött på många spindlar och annat hemskt? Försöker visualisera hur det skulle vara, det känns ungefär lika oöverstigligt som att resa till månen för mig.
 
  • Gilla
Matsflyt
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hur är det egentligen att jobba under dessa förhållanden? Har du stött på många spindlar och annat hemskt? Försöker visualisera hur det skulle vara, det känns ungefär lika oöverstigligt som att resa till månen för mig.
Jag har inte speciellt svårt för trånga utrymmen, och nu börjar det bli ganska rymligt. Några spindlar har jag väl stött på, en del åker på en smäll, andra får leva vidare.
Lite kallt och fuktigt i marken är det dock.
 
Nyfiken hur går det för er?
Har du plastat och satt in avfuktare nu?
 
P Petra13 skrev:
Nyfiken hur går det för er?
Har du plastat och satt in avfuktare nu?
Nej, så långt har jag inte kommit. Tagit ett par dagar ledigt från grunden, varit så fint väder så valde att bygga staket runt tomten istället.
Återstår några ton jord innan jag ska inhandla markisolering och avfuktare. Men återkommer när jag har något att rapportera :)
 
Har grävt lite till och från, det mesta av jorden är ute nu. Ska dammsuga bort lite spån längs med kanterna och därefter gräva bort lite jord längs med kanterna. Väljer att dammsuga spånet för att det inte ska trilla ner mellan stenarna och sen hamna under markisoleringen.

Därefter ska det ut en stor hög med stenar. Och några bumlingar som får ligga kvar i grunden någonstans.

Ska även ta upp ett par hål mellan den nya delen (krypgrunden) och den gamla delen (torpargrunden).
Idag är det endast en liten kattglugg, behöver lite fler hål för att det ska bli bra luftflöde för avfuktaren.

Uppgrävd jord och en hög med stenar i en mörk krypgrund, rör och avfuktare synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grunder under renovering med synliga jordgolv, stenar, stödbjälkar och krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd jord och stenar i en utrymningsgrunds utrymme med träbjälkar ovanför och en trästege som leder ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ati och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.