Jag måste fixa mitt kökstak som har skarvar som jag inte lyckas få bort själv...o kom då på att jag kanske skall passa på att fälla in spottar,men hur mkt måste man sänka taket med då?
 
Jag håller på och renoverar mitt kök, hade samma problem som dig. Mitt tak var inte snyggt, jag reglade och satte in gips. Min elektriker sålde 12volts spottar som krävde 3 cm inbyggnad mot brännbart, nu sänkte jag iofs taket totalt 7 cm.

Jag var lite skeptisk innan mot detta, trodde det skulle bli halvrisig belysning men det blev kanon...
Spottarna var billiga 130:- styck och 200:- för en trafo som gick in i hålet för spottarna.
 
Jag är också på gång att starta renovering av kökstaket.
jrosen: 12volts spottar som krävde 3 cm inbyggnad är jag mycket intresserad av. Vad är det för märke på dem?

Mvh

Jonas
 
Enligt min elektriker så är det inga problem med spottar utan plåtburkar. Bara man följer kraven som leverantören har skrivt på sina spottar.

Jag köpte spottar som krävde 7cm till närmaste brännbart material jag sänkte taket med 10 cm blev kanon snyggt vill ni ha bilder så informara så ska jag lägga upp de här
 
Bob_the_builder
Fredrik, det känns som om er elektriker har en del egna idéer som kanske inte går att härleda till några föreskrifter...
 
Det där med värmetålig kabel tror jag gäller, åtminstonde för spottar i 35-50 w klassen.

Om temperaturen i lampans närhet ligger över flammpunkten för ex trä (därav kravet på avstånd) så ligger den med all sannolikhet även över tillåten temperatur för ex. FK kabel
 
Bob_the_builder
Jovisst, jag vänder mig bara mot att folk (som elektrikern i fråga) kläcker ur sig schablonmässiga "sanningar" som i verkligheten bara gäller för en viss modell av någonting. Tillverkarens anvisningar gäller, så länge inte några föreskrifter ställer högre krav.
 
I varenda tråd om downlights så är det alltid ngn som har "hittat" en jättebra spot som har ett oerhört lågt inbyggnadsmått... Och ja det finns de som klarar sig med ett gap ända ner till 5mm.

Men Ni måste sluta jämföra äpplen och päron.

"Riktiga" spottar kräver minst ett inbyggnadsdjup på 10cm beroende på spot och miljö.

De spottar med lägre inbyggnadsdjup är sk möbelspottar och skall inte jämföras med "riktiga" spottar då skillnaden är enorm.

Därmed inte sagt att de sk möbelspottarna inte fungerar som bra belysning i tak.

 
Mina spottar heter Twist är på 20W och vinklingsbara.
Tror leverantören är Selga.

Jag var som sagt skeptisk innan mot dylika spottar, en väns pappa som är elektriker sa att det var skräp i stort sett.

Den elektriker jag anlitade hyr lokal av mitt jobb och gör alla eljobb hos oss, jag valde att lita på honom att dessa skulle funka. Jag satte 5 st i ett kök på 11kvm och det lyser upp mer än tillräckligt, sen förstår jag att att värre lampor ger bättre ljus. Men jag ångrar mig inte.. Men glöm inte dimmer det är ett måste.

Sen nämnde ngn specialkabel, det fick jag köpa också.. Svindyr kabel 45 kr metern...
 
special kabel?
På spotten finns det en värmetålig kabel de första 5cm.
Sen är det 2m vanlig 0,75mm2 kabel som gäller.
Om kabeln blir längre än 2m måste du gå upp i area, pga spänningsfall.
Jag har använt Vinga Ljus twist ett antal gånger
bra grejer för en vettig peng, om man köper hos elgrossister.
Varning för billigt skit hos bygghandlarna, de är INTE godkända attsätta mot brännbart material
Ena sak till: om spottarna samlas i en kopplingsdosa, räkna ut effekten för rätt area på kabeln mellan trafon och kopplingsdosan
I=P/U
ex.   8st 20w spottar = 160W   Spänning 12v
strömmen=13Ampere
Du måste ha 2,5mm2 kabel
 
jimmy1976 skrev:
Ena sak till: om spottarna samlas i en kopplingsdosa, räkna ut effekten för rätt area på kabeln mellan trafon och kopplingsdosan
I=P/U
ex.   8st 20w spottar = 160W   Spänning 12v
strömmen=13Ampere
Du måste ha 2,5mm2 kabel
Stämmer den här uträkningen verkligen?
Jag har 6*35 watts spottar i taket med trafo på 12v, men har bara lagt 1.5mm kabel
borde inte min säkring på 10A ha löst ut i så fall?
 
Agrik skrev:
Stämmer den här uträkningen verkligen?
Jag har 6*35 watts spottar i taket med trafo på 12v, men har bara lagt 1.5mm kabel
borde inte min säkring på 10A ha löst ut i så fall?
10A säkring har du i proppskåpet dvs före trafon (på dess "primärsida). Där är spänningen högre (230V istället för 12V) och således är strömmen lägre. Effektbelastningen är dock densamma.

Efter transingen, på sekundärsidan är strömmen högre och spänningen lägre (12V). Effekten är fortfarande densamma, 6x35W i ditt fall.
 
MathiasS skrev:
10A säkring har du i proppskåpet dvs före trafon (på dess "primärsida). Där är spänningen högre (230V istället för 12V) och således är strömmen lägre. Effektbelastningen är dock densamma.

Efter transingen, på sekundärsidan är strömmen högre och spänningen lägre (12V). Effekten är fortfarande densamma, 6x35W i ditt fall.
Ok, missuppfattade nog jimmy1976, jag har en kopplingsdosa, men från taket (230V) till dom två trafona!
 
Ska sätta 230v spottar i taket, har köpt inbyggnadburkar i plåt från markslöjd. Spottarna är från IKEA och heter blixt. Får man inte dra vanlig fk i flex rör fram till spotten. hade tänks så här


Från kopplingsdo a -----Fk 1,5----spot----Fk------spot------fk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.