När du bygger och renoverar kan det vara bra att ha i åtanke hur mycket arbete det du bygger upp kommer att generera när det blir dags att underhålla. Här listar vi 22 saker du bör tänka igenom om du vill ha ett lätttädat och underhållsfritt hus, med hjälp av byggnadsingenjören Charlotte Andersson som är expert på Byggahus.se.


Du kan läsa artikeln här: Bygg huset underhållsfritt och lättstädat – 22 sätt

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
Jag önskar att vi tänker mer praktiskt. Skåp utan handtag är kanske snyggt att titta på men enligt mig så är det löjeväckande, efter några år är det smutsigt runt omkring eftersom handtag saknas.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Vi bytte boende för ett tag sedan. Från ett tvåplanshus från 30talet till ett några år gammalt hus. Det nya huset blev mindre, men med mer praktiska ytor och i ett plan.

Just städningen avklaras på en timme när vi hjälps åt. Så många av de punkter som hon tog upp kan jag bara hålla med om.
Jag tror vi nästan kvalar in på samtliga punkter.

Det jag skulle vilja tillägga är vilket material man lägger på gångar till huset. Påverkar när man går in med skor etc.
 
  • Gilla
ninnit och 3 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag önskar att vi tänker mer praktiskt. Skåp utan handtag är kanske snyggt att titta på men enligt mig så är det löjeväckande, efter några år är det smutsigt runt omkring eftersom handtag saknas.
"Efter några år" är mina köksluckor MED handtag också smutsiga om jag inte har torkat de nån gång. ;):crysmile: Men jag fattar vad du menar, klart man måste ha handtag. (y)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Det är väl mer eller mindre dessa tips som gjorde att så många hus med sin charm gick i graven från 60-talet och framåt. Absolut ingenting för mig men fungerar säkert rent praktiskt.
 
  • Gilla
janusz_w och 5 till
  • Laddar…
I min kravspec till arkitekten fanns bl a skjutdörrar (utan golvlister) och framför allt de stora fönstren som inte var högre än att jag (med normallängd) kan nå överdelen med fönsterskrapa utan stege och går ner till 20 cm över golvet dvs inga fönsterbrädor för pryttlar. Detta innebär att alla fönsterpartier i bottenvåningen tvättas in-och utvändigt på en dryg halvtimme. Övervåningen har - naturligtvis - pivåhängda fönster. Eftersom huset ligger nära havet krävs flitig tvättning.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Det hade varit en mer givande artikel om man också vägde in andra nackdelar som de föreslagna lösningarna kan ha.

Exempelvis att "underhållsfria" fönster å andra sidan behöver bytas om ett tag igen. Som en tidigare artikel här på Byggahus tydliggjorde är gamla fönster från 50-talet och bakåt väl värda sitt underhåll - även om man behöver leja bort renoverinegn.

Får också för mig att eventuella skitfläckar är svårare att få bort från matta ytor om man väl låtit det sitta - men det är bara min känsla och den kan vara ute och cykla.

Sockel ovanför köksluckorna? Ja bättre än ett tomt hål om man inte gillar att dammtorka, men jag vill inte veta vad som gömmer sig bakom vår sockel i taket nu efter ett tag - så jag är osäker på den. Platsbyggt borde vara bäst i det sammanhanget (om inte alla sammanhang utom pris).

Sen verkar en del tips bra och beroende på tycke och smak inte nödvändigtvis estetiskt förskräckliga (som plastfönster). Jag gillar exempelvis tipset att inte bo för stort - många verkar idag bygga ut till enorma hus mest för att slippa prioritera vad man faktiskt behöver ha hemma - men både ger sig själva mycket mer arbete med städ och underhåll, offrar trädgårdsyta. Inget hus brukar bli snyggare av utbyggnaderna heller, oberoende av tidsålder och stil - jag tänker på hus som går från att ha vettiga proportioner till att se ut som en utrunnen våtdeg som fått jäsa för länge och likt the blob äter upp allt vad som fanns i trädgårdsväg innan.
 
  • Gilla
J_Ek och 8 till
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Sockel ovanför köksluckorna? Ja bättre än ett tomt hål om man inte gillar att dammtorka, men jag vill inte veta vad som gömmer sig bakom vår sockel i taket nu efter ett tag - så jag är osäker på den. Platsbyggt borde vara bäst i det sammanhanget (om inte alla sammanhang utom pris).
Om man ser till att inte har glipor i sockeln över köksskåpen så blir det inget damm bakom denna. Kommer det inte in något damm så blir det inte heller dammigt. Det blir precis samma som mellanrummet inuti alla inneväggarna. Samma gäller naturligtvis även sockeln under underskåpen. Jag tror inte att du behöver oroa dig för detta.
Ha det gött.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
I både hus och lägenheter jag bott i har man varit tvungen att gå genom den delen av hallen, precis innanför ytterdörren, där man kommer in med skor på, för att komma till toaletten. Jag gissar att det är få arkitekter som sköter golvvården i sina egna hem.
 
  • Gilla
Bure och 6 till
  • Laddar…
Största delen i städningen brukar, åtminstone för oss, vara att plocka undan allt som inte ligger på rätt plats - ofta för att det inte finns någon bra plats för dem, så de åker bara runt.

Välplanerad och flexibel förvaring slår mycket.
 
Gott om förvaring och planlösning som gör det lätt att hålla ordning borde ligga högt på listan över sånt man ska tänka på.Allt måste inte vara superavskalat och "rent" för att det ska gå att ha lättstädat och praktiskt hemma.

Upplever överskåp som lättare att hålla rent i än alla dessa lådor som det samla bör och bråte både i och under. Skithyllan ovanpå slipper jag dock gärna men har man den så får man göra det bästa av situationen Som tur är så är det tillräckligt högt upp för att dammet inte ska synas om man inte bjuder hem en giraff :)
 
  • Gilla
CatharinaX
  • Laddar…
Arnmark
Robotdammsugare och robotgräsklippare måste vara bland det bästa man kan köpa till ett hus. Sparar minst 3 timmar i veckan med dom hjälpmedlen.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 5 till
  • Laddar…
Är bänkskivor i granit underhållsfria?
Behöver man inte behandla dem med t.ex symaskinsolja för att minska risken för missfärgnkng frpn t.ex ett utspillt glas rödvin?
 
Rickard.
H Hedberge skrev:
Är bänkskivor i granit underhållsfria?
Nej verkligen inte jag måste då torka mina varenda dag... Skämt och sido jag har polerade och inoljade (med stenolja) och jag bättrar på en gång per år med olja och ska jag vara helt ärlig så märker jag aldrig någon skillnad efteråt. Går bara åt några teskedar till hela köket så det är nästan gratis också.
 
BirgitS
H Hedberge skrev:
Är bänkskivor i granit underhållsfria?
Behöver man inte behandla dem med t.ex symaskinsolja för att minska risken för missfärgnkng frpn t.ex ett utspillt glas rödvin?
Det beror på vad det är för sorts sten, dvs. hur tät resp. porös den är och i vilken färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.