Jag stack tillbaka den ena ledningen för golvvärmen och den ska efter kapning få tjäna som färskvattenledning från vattenmätaren.
En svart ledning slingrar sig genom en byggarbetsplats för att återanvändas som färskvattenledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Få se vad Röris säger om det! :D
 
Flexibla vattenledningar och slangar som är dragna längs ett källartak nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är iallafall vattenledningarna till badrummet ute!
Vattenledningsrör med fördelare monterade på vit värmefördelare i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara börja hänga upp fördelaren till dem!
 
Installation av kablar och rör längs med en vitmålad vägg och tak i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbete pågår!
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Arbete pågår!
Så härligt att få delta i ditt arbete... och roligt att du tar upp hur du ser på sakerna!

Rörbranchen är ju precis likadan som allt annat fast i olika sätt och lösningar!

RIR lösningar är ju betydligt knepigare än koppar i vissa fall då krökningsradier och färdig längd inte är så kompatibelt!
Pex är ju styvare och kringlar sig mer än vad man kan tänka sig...
Jag tycker det ser ut att gå fort fram och att borra både ingång o utgångshål på bra ställen så att man kommer åt o jobba etc är inte lätt!
Korsa gena kröka skarva... får man ju nästan inte
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Men jag fick tillslut tag på en borr med 28mm och SDS+ så jag kunde få upp hål till källaren!
Riggade upp lasern för å få raka hål men klarade inte det iallafall! :crysmile:
[bild] [bild] [bild]
Nu har jag lossat på allt inne i badrummet och kommer att byta ut kopparrören mot RiR! [bild] [bild] [bild] [bild]
Inte fel på hålen, det är lasern som är sne ;)
 
  • Haha
mr.Ola
  • Laddar…
Installation av rör för kranvatten i vägg och tak med synliga T-kopplingar och skyddad sanitetsporslin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av rör för kranvatten i en vägg under konstruktion, med skyddat handfat och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av rör för kranvatten genom betongvägg i pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har börjat dra rör för kranvattnet. Några hål som jag gjorde häromveckan används till det. Blir några T-kopplingar att pressa för det också! Rörledningar för kranvatten som sticker ut ur hål i taket, förberedda för T-kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag täckte över toastolen och handfat med kartong innan jag borrade för att slippa få utfall av sten och betong att he sönder porslinet! Toalett skyddad med kartong under installation av rörarbete i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Rör förläggning in progress!
Installation av elektriska rör längs en oputsad vägg och tak i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av svart elkabel i flexibel slang längs en vägg och takkant i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörförläggning längs vägg och tak i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där med att det inte går som man vill känner jag igen. Även att man måste göra en hel del i rätt ordning och gör man inte det så står man bara där och ser dum ut :D
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Det där med att det inte går som man vill känner jag igen. Även att man måste göra en hel del i rätt ordning och gör man inte det så står man bara där och ser dum ut :D
Det är sant, som lekman måste man vara mentalt förberedd för de moment som ska göras annars blir det bara skit och ingenting av någonting! :D
 
  • Gilla
jogidlöf
  • Laddar…
Efter en vecka där varje moment tagit två dagar är jag äntligen igång med mera rörarbeten. Jag har blåst ledningar med tryckluft för att skilja ut tilloppsrör och retur på de gamla elementen i källaren så nu kan jag äntligen börja kapa in matningsledningarna mot 22an i källartaket. Kopparledningar i källartak med märkning inför kapning för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rörcuppling med grön markering för att indikera bottnandet i presshylsan vid rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rörmokaretrix som jag snappade upp ute på kontinenten, gör en markering på röret när det bottnar i presshylsan. Då vet man om det glidit isär just innan pressning!
(Tack för tipset min rörmokare! :D)
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Det går långsamt framåt! Jag har satt upp lasern för att få någorlunda raka vinklar på anslutningarna även om de ska döljas av undertak.
Installation av kopparrör med laserlinjer på väggen för att säkerställa raka anslutningar i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Användning av laserverktyg för att montera rör i taket med raka anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är roligt att få göra en del jobb som känns som att det för bygget framåt istället för att bara bära skräp!
 
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Ett rörmokaretrix som jag snappade upp ute på kontinenten, gör en markering på röret när det bottnar i presshylsan. Då vet man om det glidit isär just innan pressning!
(Tack för tipset min rörmokare! :D)
Fan visste inte att man fick göra sånthär som privatperson :rolleyes:
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Fan visste inte att man fick göra sånthär som privatperson :rolleyes:
Varför inte?! Rörmokare är ju privatpersoner dom också, iallafall på fritiden! :crysmile: Å det är ju jag också, även om jag inte är rörmokare på arbetstid.. :cool:
 
  • Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
Laserinstrument projicerar gröna linjer i en pågående renovering av en korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite laserporr så här på lördagseftermiddagen!
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.