passade på att täcka utsatta nysådda områden med fiberduk
Två fiberdukar över nysådda ytor på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiberduk utlagd över nysått område i en trädgård för att skydda gräsfrön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysådda områden täckta med fiberduk vid hus och buskar på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Rensade odlingslådor från vildvuxet och planterade amerikanske blåbär i tre lådor. Det återstår ett par lådor att rensa. Att det har vuxit upp tre granar och ett lärkträd i en odlingslåda visar att jag inte är så ihärdig i rensandet.

Nyplanterade amerikanska blåbär i en odlingslåda med fräsch mörk jord och etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En övervuxen odlingslåda med granar och andra plantor framför en färgglad plankvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
passade på att täcka utsatta nysådda områden med fiberduk
[bild] [bild] [bild]
Fiffigt. Är det för att skydda mot fåglar eller fötter i första hand? Vi ska snart så gräs på en relativt stor yta och vet inte hur vi ska förhindra att grannbarnen springer där (det har hänt förut så jag har på fötterna när jag kommer med ett sånt uttalande :rolleyes:). Funderade på klassiskt avspärrningsband men maken tror att det snarare kan trigga de små huliganerna. Elstängsel? Kan bli lite tråkig stämning i grannskapet bara... :crysmile:
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Vi har rensat ogräskompost (rötter och mög i utochinvända gamla jordpåsar som fått ligga i två år) med jordsilen. I princip inget hade överlevt, möjligen kommer det massor av ogräs sen.

I alla fall, i en av påsarna hittade vi ett par gäster.
Person i trädgårdshandskar håller en daggmask framför en kompostsil med färsk kompostjord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-plats och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vi har rensat ogräskompost (rötter och mög i utochinvända gamla jordpåsar som fått ligga i två år) med jordsilen. I princip inget hade överlevt, möjligen kommer det massor av ogräs sen.

I alla fall, i en av påsarna hittade vi ett par gäster.
[bild]
Och du tog upp de?! :surprised:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi hade redan hällt ut påsen, så de fick flytta till nästa kompost...
 
opparkormar...eller kopparorm heter det kanske...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kopparödla om man ska vara petimäter va?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kopparödla om man ska vara petimäter va?
Eller riktigt petig " Ormslå" . Om man gillar dialekter.
 
  • Gilla
Rackartekla
  • Laddar…
Skulle padda för en stenläggning, hann köra en timme sen gick remmen av på paddan (stenar kan komma in och nöta på den)
Tillbaka till Bauhaus och lämna tillbaka den med argumentet att den är felkonstruerad.
Över till Jula och köpa deras på kampanj.

Hem, äta kvällsmat.
Montera padda
Funderar på oljan, hitta motorns bruksanvisning och kunna fylla på oljan.

Hinner padda 10min sedan dyker ena grannen upp, tycker det är lite sent för sånt, grannen ska nämligen gå och lägga sig. Sneglar på klockan 20.30 :rolleyes:
 
  • Ledsen
  • Haha
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle padda för en stenläggning, hann köra en timme sen gick remmen av på paddan (stenar kan komma in och nöta på den)
Tillbaka till Bauhaus och lämna tillbaka den med argumentet att den är felkonstruerad.
Över till Jula och köpa deras på kampanj.

Hem, äta kvällsmat.
Montera padda
Funderar på oljan, hitta motorns bruksanvisning och kunna fylla på oljan.

Hinner padda 10min sedan dyker ena grannen upp, tycker det är lite sent för sånt, grannen ska nämligen gå och lägga sig. Sneglar på klockan 20.30 :rolleyes:
Tröttsamt... :sweat:
 
Nu har det grönskat ordentligt här i norr också, det är full fart på gården.

Vi hade en riktigt dålig vinter med mycket is som låg under snön så gräsmattan tog mer skada än vanligt, brukar alltid oja mig varje vår men iår var det riktigt tragiskt, stora områden hade dött.


Så helgen har spenderats med att först laga den nya begagnade vertikalskäraren sen så har hela gräsmattan vertikalskurits dubbla gånger 90grader mot varandra.

Sen var det bara att kratta ihop och köra iväg 20 överfulla lass med skottkärran till komposten.

Sen dammsuga en vända med gräsklipparen för att sedan toppdressa dessa 1300-1400kvm med sand och stödså.
Blev väll totalt kanske en 15 timmars jobb.

Sambon var inte så nöjd o inte blev hon gladare av att höra att det inte får vara något spring på gräset nu under iaf 2 veckor.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Fiffigt. Är det för att skydda mot fåglar eller fötter i första hand?
Som ( fd.)trädgårdsmästare har jag mina trick ;)

Jo först och främst är det för att skapa ett fuktigare klimat under väven, skydda mot snabb uttorkning. Vind fläktar lite underifrån också.. ifall av regn så spolas inte frön bort OCH du måste inte vattna morgon och kväll!

Utan duk är fukt viktig för fröna i jorden - jobbigt att hålla igång om du vet något parti är mega utsatt för solen. Vandrande skugga / helskugga är lugnt och klarar sig.

Jag rev upp 25st 240L mossa (ingen som tog hand om tomten senaste +10åren) och dressat samt sått mycket. Har haft skogsduvor och annat som pickat på mattan men ärligt talat ser jag inte fåglar som ett problem. Hur många och hur små är fröna(?) Eller hur?!

Duken ska bara vara där om man vill ha duk på utsatta ställen till det börjar komma - ha på den för länge så blir gräset gult

Hm barn kan tycka det är kul... hmm alltså nysått ska man inte beträda och sparka runt så jag förstår problemet ifall av större ytor. Min dotter började redan gå på dukarna
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle padda för en stenläggning..Hinner padda 10min sedan dyker ena grannen upp..
Ibland blir man förundrad över vad som händer när 1/2dag eller majoriteten av dagen gått åt annat. Frustrerande om man just hade en gyllene dag åt jobbet! Typisk dag alltså en padda har aldrig strejkat för mig. Sen glömmer man bort det när man väl kör på oberoende med vad, vilket är skönt. Håller tummarna och lycka till!
 
L Lutte skrev:
..gräsmattan vertikalskurits dubbla gånger 90grader mot varandra.. köra iväg 20 överfulla lass med skottkärran till komposten.
..
Sambon var inte så nöjd o inte blev hon gladare av att höra att det inte får vara något spring på gräset nu under iaf 2 veckor.
Härlig insats! Gräs älskar sand. Rev upp 25st 240L säckar mossa på tomt som tidigare ägare inte gjorde något åt. Körde med dressjord - sedan med 1ton sand. Har ca hälften av er area. Sambon bör inte klaga om 2-3v när det blir fint - gödsla då! Ha de!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.