J Jacob H skrev:
Nej inget komplicerat egentligen. Nej håller med om att det känns som kapaciteten är det som brister . Lite surt när man köpt den med tanke på storleken på tomten
Hur är statusen på gräsmattan? Vattnar och gödslar du den ofta?
 
J
E etompau skrev:
Hur är statusen på gräsmattan? Vattnar och gödslar du den ofta?
Den är tät och fin. Gödslade en gång i våras. Vattnar inget.
 
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du har väl inte slösat tid på att gå till jobbet, utan fixat det här nu va?
Jag funderade på att sjukskriva mig idag för att se till så han sköter sitt jobb men han verkar ha gjort som jag ville. Hans mamma köpte ett litet hus till honom idag när han varit så duktig:love:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nååå, hur skötte han sig? Var mamman & pappan nöjda? :D
 
M
Nu har jag fått pli på honom! Hittade en manual på nätet till vad jag tror är en äldre Sileno city där det stod lite mer utförligt vad yttäckning och corridor cut innebär. Lite andra bilder och bättre beskrivet hur klipparen fungerar. Så nu gör han precis som jag vill. Sätter jag tex. område 3 till 50% så följer han guiden så många meter jag knappat in vid varannan start efter laddning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nu har jag fått pli på honom! Hittade en manual på nätet till vad jag tror är en äldre Sileno city där det stod lite mer utförligt vad yttäckning och corridor cut innebär. Lite andra bilder och bättre beskrivet hur klipparen fungerar. Så nu gör han precis som jag vill. Sätter jag tex. område 3 till 50% så följer han guiden så många meter jag knappat in vid varannan start efter laddning.
Låter intressant, kan du länka till den manualen?
Någon som vet vilken version på Firmware som är den senaste till Sileno 750 Smart?
 
Kanske dum fråga men spelar det någon roll vilket håll man lägger en avgränsning inne på gräsmattan?
Jag har nämligen haft en avgränsning mitt på gräsmattan i säkert 2 månader som jag minskade ner till hälften igår. Det slutade med att gräsklipparen klippte av kabeln både på utgående och inkommande begränsningskabel från detta område. Jag använde reperationskittet för att sätta ihop kabeln igen och släppte lös Börje på nya äventyr. Problemet nu är att så fort han kommer nära det avgränsade området så stannar han, kör rakt över tråden och börjar klippa inne på området där han inte ska vara då jag nyligen sått gräs. Där inne stannar han och studsar mot avgränsningen precis som han ska.

Varför kör han över tråden och fastnar innanför den nu? Kan det verkligen göra så mycket skada att koppla fel ändar till varandra efter ett avbrott?
 
M
Tråden ska ju omgärda allt och får inte korsa sig själv. Inkommande på baksidan från respektive håll ska anslutas till vänster respektive höger.
 
M Markarbetaren skrev:
Tråden ska ju omgärda allt och får inte korsa sig själv. Inkommande på baksidan från respektive håll ska anslutas till vänster respektive höger.
Jag var kanske lite otydlig. Gösta har varit installerad sen i Februari utan problem men när jag minskade avgränsningen (A i bilden) något, då gräset kommit upp fint på stora delar av området, så råkade Gösta köra av kabeln där pilen pekar, alltså två kablar som går ut och in från området precis intill varandra enligt instruktionerna.
Efter detta reparerade jag båda kablarna med de officiella klämmorna som följde med vid inköp.
Problemet är att nu efter reparationen så stannar roboten så fort den kommer nära slingan runt A, tar sats och kör rakt över kabeln för att sen låsa in sig inne i området jag vill att den ska undvika.
Fram tills den når begränsningen runt område A så fungerar den precis som vanligt.
20200607164618-176.10.188.73.jpg
 
Som nämns ovan så får slingorna inte korsas, har kablarna kanske lagts för långt ifrån varandra när du skarvade ihop dom?
Dom skall ju ligga tight ihop utan att korsas!

/John
 
L Lanbonden skrev:
Jag var kanske lite otydlig. Gösta har varit installerad sen i Februari utan problem men när jag minskade avgränsningen (A i bilden) något, då gräset kommit upp fint på stora delar av området, så råkade Gösta köra av kabeln där pilen pekar, alltså två kablar som går ut och in från området precis intill varandra enligt instruktionerna.
Efter detta reparerade jag båda kablarna med de officiella klämmorna som följde med vid inköp.
Problemet är att nu efter reparationen så stannar roboten så fort den kommer nära slingan runt A, tar sats och kör rakt över kabeln för att sen låsa in sig inne i området jag vill att den ska undvika.
Fram tills den når begränsningen runt område A så fungerar den precis som vanligt.
[bild]

Kontrollera att du inte har "korsat" kablarna som går ut till ön. Alltså om kabeln kommer nerifrån så ska kabeln vara dragen moturs runt a-området och sedan gå vidare uppåt.
Detta finns även beskrivet i manualen.
 
A
Min sileno har stannat med tomt batteri några gånger. Den har omöjligt missat guideslingan. Fattar inte varför. Har lyft av skalet och rengjort allt. Har någon annan varit med om nått liknande?
 
Johan1975z skrev:
Min sileno har stannat med tomt batteri några gånger. Den har omöjligt missat guideslingan. Fattar inte varför. Har lyft av skalet och rengjort allt. Har någon annan varit med om nått liknande?
Ovanligt, inget som jag har talas om.
Har du sett att den kör över guiden under hemgångsfasen (avstängd klippdisk och långsam hastighet)?

Har det fungerat men nu har felet uppstått? Ålder på maskinen?
 
E etompau skrev:
Kontrollera att du inte har "korsat" kablarna som går ut till ön. Alltså om kabeln kommer nerifrån så ska kabeln vara dragen moturs runt a-området och sedan gå vidare uppåt.
Detta finns även beskrivet i manualen.
Testade byta kablar i skarvarna för att motverka krysset och nu verkar det fungera. Lite märkligt att korsade kablar gjorde no go zonen till en gillrad fälla med bete redo att suga åt sig klipparen bara den kom nära.

Får man samma effekt om klipparen av någon outgrundlig anledning skulle rymma från gräsmattan, att den stannar och kör in över avgränsningen så fort den kommer nära tråden och sen fortsätter som om inget hänt där den hör hemma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.