F fsn skrev:
Med det sagt så är det skillnad på ett hus och en altan. Nu var det tydligen pool här med men likväl, knappast gjutna väggar helt ut utan det är en bit altan utanför poolen. Jag har vidare väldigt svårt att se nekat bygglov för TS men å andra sidan tillåtet intrång med resultatet nån form av inlösen från grannens sida, ingen byggnadsnämnd skulle klara den granskningen. Men som vanligt, det är TS som skriver och grannens version har ingen ännu hört.
Visst men det är rätt mycket lotteri och magsår att sitta och vänta och bara titta på medan grannen bygger fel och ha en långdragen process efteråt med osäker utgång.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
F
S seniorkonsult skrev:
Kan kosta ”brottslingen” 10 000 kr!
Inte en träpinne från kommunen väl? Ta bort dubb från Lantmäteriet är dock allvarligare är folkmord.
 
  • Gilla
  • Haha
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
Äh, nån vecka hit eller dit för att vänta in utgången av en överklagandetid lär nog inte vara avgörande. Tycker TS gör rätt som tar fajterna i en ordning som passar honom själv.

Har sen mycket svårt att tro att grannen har någon chans att få ett utfall i en domstol som ger honom rätt att inkräkta på TS mark med en bygglovsfri altan. I princip all risk i det här är rimligen grannens.
 
  • Gilla
Sorken50 och 10 till
  • Laddar…
F
S Sir Duke skrev:
Visst men det är rätt mycket lotteri och magsår att sitta och vänta och bara titta på medan grannen bygger fel och ha en långdragen process efteråt med osäker utgång.
Så är det. Men i det läget skulle jag faktiskt inte vänta på kommunens eventuellt sega beslut. Har grannen byggt en altan eller ett fundament till altan klart på min tomt så skulle jag den dagen jag bestämmer mig att det är dax att agera göra nåt åt det själv. Dvs tala om för grannen att skiten skall bort, är denne då tvär så skulle jag gräva bort det. Ja, jag vet att det inte är förenligt med lagen och att jag potentiellt kan bli stämd för det men sannolikheten att grannen får rätten att återbygga på min mark är noll och inget.
 
  • Gilla
MartinAndree och 5 till
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Äh, nån vecka hit eller dit för att vänta in utgången av en överklagandetid lär nog inte vara avgörande. Tycker TS gör rätt som tar fajterna i en ordning som passar honom själv.

Har sen mycket svårt att tro att grannen har någon chans att få ett utfall i en domstol som ger honom rätt att inkräkta på TS mark med en bygglovsfri altan. I princip all risk i det här är rimligen grannens.
Håller absolut med.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
S spyops skrev:
Ja, det stämmer. Samma granne som anser att vårt hus inte följer detaljplan vilket det gör och har prövats av nämnden.
Om ert hus följer detaljplan varför har då grannen hörts under handläggningsprocessen? Kommunen behöver bara höra grannar om något avviker. När det gäller lov som följer DP behöver inte grannar höras, de får bara info när beslutet är taget. Därefter har de tre veckor på sig att överklaga, och vad jag förstår så är det där ni är nu, väntar för att se om grannen överklagar till Länsstyrelsen. Berätta gärna vad det är grannen klagat på, det ger en bättre förståelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F
M MetteKson skrev:
Om ert hus följer detaljplan varför har då grannen hörts under handläggningsprocessen? Kommunen behöver bara höra dem om något avviker. När det gäller lov som följer DP behöver inte grannar höras, de får bara info när beslutet är taget. Därefter har de tre veckor på sig att överklaga, och vad jag förstår så är det där ni är nu, väntar för att se om grannen överklagar till Länsstyrelsen. Berätta gärna vad det är grannen klagat på.
Det är väl inte TS som sagt att grannen har hörts, bara att denna har överklagat?

Personligen anser jag att överklagande av tex bygglov som följer detaljplan (dvs OFTA rent rättshaveri som bara förhalar processen) är på tok för enkelt. Att överklaga borde vara en sak som kräver en hel del arbete och det borde vara förenat med en administrativ avgift som man får tillbaka om överklagan bifalles. Det behöver inte vara så mycket pengar men ett par tusen spänn borde det absolut kosta, då sätter man samtidigt ett pris på att vara rättshaverist.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
Hoppas inte grannen hinner bygga klart sitt innan tiden går ut för överklagandet. Sätt ner foten direkt efter tiden gått ut, no mercy, samma regler gäller alla i landet långkalsongen Svärje! Grannen kommer garanterat försöka köra med er framöver om ni sitter tysta med brallorna nere...
 
  • Gilla
turnipfaldt och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är väl inte TS som sagt att grannen har hörts, bara att denna har överklagat?

Personligen anser jag att överklagande av tex bygglov som följer detaljplan (dvs OFTA rent rättshaveri som bara förhalar processen) är på tok för enkelt. Att överklaga borde vara en sak som kräver en hel del arbete och det borde vara förenat med en administrativ avgift som man får tillbaka om överklagan bifalles. Det behöver inte vara så mycket pengar men ett par tusen spänn borde det absolut kosta, då sätter man samtidigt ett pris på att vara rättshaverist.
Nej, TS har inte sagt att grannar har hörts, men att denne har överklagat. Du kan inte överklaga innan ett beslut tagits i byggnadsnämnden och då överklagar du till Länsstyrelsen. Jag antog därför att det TS kallar överklagan egentligen är påpekanden han kommit med i samband med ett grannehörande.

Kolla Nötegårdsgubbens svar innan i #78 på mitt inlägg #77.
 
Precis, det var jag som gissade på grannhörande. Som @MetteKson skrev finns det ju ingen tidigare instans än byggnadsnämnden man kunnat överklaga bevis från, så det var något av en gissning.

Vad gäller att begränsa klagandemöjligheten med ekonomiska trösklar är jag försiktigt skeptisk. Jag håller med om problemet, men tycker att det trumfas av att även den fattige ska ha råd att klaga. Fram till 60-talet (tror jag) fanns det ett brott som hette ohemul klagan. Då kunde man efter att man förlorat i sitt klagomål dömas till böter för att ha missbrukat överklaganderätten.

Utöver att det är ett roligt namn på ett brott känns det som en bättre ordning att ta saker i, även om också risken för att förlora ett Sådant mål är mer problematisk för den medelllöse.
 
  • Gilla
Rolloff och 4 till
  • Laddar…
F
M MetteKson skrev:
Nej, TS har inte sagt att grannar har hörts, men att denne har överklagat. Du kan inte överklaga innan ett beslut tagits i byggnadsnämnden och då överklagar du till Länsstyrelsen. Jag antog därför att det TS kallar överklagan egentligen är påpekanden han kommit med i samband med ett grannehörande.

Kolla Nötegårdsgubbens svar innan
Nu är det väl förvisso så att det sen ett par år tillbaka är utskick till alla grannar på bygglov även om det är inom detaljplan? Jag fick vackert finna mig i grannutlåtande för en jäkla altan och den är inom detaljplan.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Precis, det var jag som gissade på grannhörande. Som @MetteKson skrev finns det ju ingen tidigare instans än byggnadsnämnden man kunnat överklaga bevis från, så det var något av en gissning.

Vad gäller att begränsa klagandemöjligheten med ekonomiska trösklar är jag försiktigt skeptisk. Jag håller med om problemet, men tycker att det trumfas av att även den fattige ska ha råd att klaga. Fram till 60-talet (tror jag) fanns det ett brott som hette ohemul klagan. Då kunde man efter att man förlorat i sitt klagomål dömas till böter för att ha missbrukat överklaganderätten.

Utöver att det är ett roligt namn på ett brott känns det som en bättre ordning att ta saker i, även om också risken för att förlora ett Sådant mål är mer problematisk för den medelllöse.
Man skulle kunna tänka sig ett system likt dagsböter som är inkomstgrundande. Ett överklagande blir inkomstgrundande och rimligtvis ett min samt maxbelopp. Det är för enkelt att överklaga och ofta är det bara för att bråka. Jag förstår syftet med att man som liten människa inte skall köras över och det är fint. Men det är ändå så att en detaljplan är ett ramverk som skall säkerställa att det inte blir några extrema utsvävningar, överklaganden BORDE då höra till extrema undantag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Utöver att det är ett roligt namn på ett brott känns det som en bättre ordning att ta saker i, även om också risken för att förlora ett Sådant mål är mer problematisk för den medelllöse.
Underbart begrepp. Åh vad roligt att komma i kontakt med det :)

Hört på Kumla:
- Vad sitter du inne för då?
- Äh jag fick ett återfall och trillade dit på en ohemul igen, jävla skit.
 
  • Haha
  • Gilla
Peribe4 och 10 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nu är det väl förvisso så att det sen ett par år tillbaka är utskick till alla grannar på bygglov även om det är inom detaljplan? Jag fick vackert finna mig i grannutlåtande för en jäkla altan och den är inom detaljplan.
Utskick till grannar under handläggningsprocessen om något avviker från DP, då har grannar möjlighet att komma in med yttrande. Grannar har däremot inget veto, BN kan köra över dem eller ta deras yttrande i beaktan och föreslå justeringar i ansökan. Är allt enligt DP skickas inga höranden ut. I lovet kan du se om det behandlat som avvikelse eller inte beroende på beslutsparagraf i PBL de hänvisar till. Kap 9 paragraf 30 = planenligt, kap 9 paragraf 30b=avvikelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
F
S Sir Duke skrev:
Underbart begrepp. Åh vad roligt att komma i kontakt med det :)

Hört på Kumla:
- Vad sitter du inne för då?
- Äh jag fick ett återfall och trillade dit på en ohemul igen, jävla skit.
Frigivningsnämnden rekommenderar inte villkorlig frigivning, risken för ohemult återfall är överhängande.
 
  • Haha
  • Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.