D Daniel 109 skrev:
Snöret är ju tämligen tydlig information.
Fast det kom ju upp i efterhand?
 
  • Gilla
callepett
  • Laddar…
S spyops skrev:
För att vårt bygglov inte vunnit laga kraft ännu. Berörd granne har överklagat gång på gång men nu har byggnadsnämnden sagt sitt men han kan fortfarande överklaga till Länsstyrelsen. Därav avvaktar vi lite. Han har försenat vårt projekt 6 månader hittills.
Byggnadsnämnden är första beslutsinstansen, men du skriver att han redan överklagat gång på gång. Hur menar du då?
 
Det har väl rimligen varit grannhörande eller liknande där grannen avstyrkt.
 
C crazytok skrev:
Det känns som att dom flesta härinne överdriver en smula. Alla kan väl göra fel och så även TS granne, kanske handlar det helt enkelt om ren och skär missuppfattning? Kanske åtgärdar han problemet så fort han får vetskap om det?

Jag förstår TS tanke kring att avvakta då det varit problem med bygglov och överklagan. Att man vill säkerhetsställa att allt detta är i sin ordning innan man tar upp detta med grannen.

Men om jag sätter mig in ur grannens perspektiv, så hade jag velat få veta detta så fort som möjligt. Det är ju extremt surt att hinna börja bygga och gjuta plintar, förbereda för pool osv för att SEN få veta att ajdå, har jag gjort fel? Processen att överklaga detta och lösa det kan mycket väl bli ett ännu större problem ju längre han hinner bygga, än att ta upp det med honom redan nu.

Därför blir min röst ändå på att ta upp det med grannen snarast möjligast!
Hur hanterar man de försvunna gränsmarkeringarna då? Borde inte grannen fatta att ngt är fel när ett snöre kommer upp och tomtgränsmarkeringen än en gång återställs?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
S spyops skrev:
Var ute på vår nya tomt och kikade lite då grannen håller på att bygga altan och pooldäck, jag bifogar en bild och lämnar det sedan öppet för kommentarer.

Något medgivande har inte lämnats. Pinnarna sitter rätt då vi fått ta ut kommunen på nytt för tomtvisning då pinnarna tidigare ”försvunnit”..
God grannsämja = bygg på din egen tomt men det är ok att du lägger mtrl över tomtgräns.
Dålig grannsämja= bygg på din egen tomt och ha ditt mtrl på din egen tomt.

I båda fallen kan det vara bra att påpeka att han bygger på annans mark. Och om grannen inte bryr sig så anmäler man bygget. Har man dålig grannsämja så kan man kanske låta han bygga klart innan anmälan. Då får grannen mer arbete med att riva det som står på er mark. Kanske kan räknas som svartbygge?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Det känns som att dom flesta härinne överdriver en smula. Alla kan väl göra fel och så även TS granne, kanske handlar det helt enkelt om ren och skär missuppfattning? Kanske åtgärdar han problemet så fort han får vetskap om det?

Jag förstår TS tanke kring att avvakta då det varit problem med bygglov och överklagan. Att man vill säkerhetsställa att allt detta är i sin ordning innan man tar upp detta med grannen.

Men om jag sätter mig in ur grannens perspektiv, så hade jag velat få veta detta så fort som möjligt. Det är ju extremt surt att hinna börja bygga och gjuta plintar, förbereda för pool osv för att SEN få veta att ajdå, har jag gjort fel? Processen att överklaga detta och lösa det kan mycket väl bli ett ännu större problem ju längre han hinner bygga, än att ta upp det med honom redan nu.

Därför blir min röst ändå på att ta upp det med grannen snarast möjligast!
Det finns en aspekt till:
Allt som är byggt har någon grad av berättigande.
Man river t ex inte hus som hamnat nån meter fel, eftersom det inte anses rimligt. Man tvångsköper i stället en bit av grannens tomt för några hundralappar så att huset hamnar rätt.
Ovanstående är ett mycket starkt skäl att stämma i bäcken, dvs påpeka fel så fort det blir upptäckta.
Jag skulle absolut inte vänta och låta grannen gjuta! Risk att kommunen löser det genom att ta en hörna från TS' tomt och ge till den inkräktande grannen. Eller genom att inte göra nånting alls.
 
  • Gilla
  • Arg
Helene Lidbeck och 17 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det har väl rimligen varit grannhörande eller liknande där grannen avstyrkt.

Så kan det vara. Har grannen hörts under handläggningsprocessen tyder det på att det är ett avsteg från DP (om nu fastigheten ligger inom DP). Jag undrar vad det är som grannen anmärkt på.
 
S seniorkonsult skrev:
Hur hanterar man de försvunna gränsmarkeringarna då? Borde inte grannen fatta att ngt är fel när ett snöre kommer upp och tomtgränsmarkeringen än en gång återställs?
Att gränsmarkeringarna försvinner under byggnation är inget ovanligt, det gjorde dom för oss också. När jag sedan byggde en mur imellan mig och grannen så jag honom att vi skulle spänna ett snöre tillsammans som kändes ok ur bådas perspektiv.


S Sir Duke skrev:
Det finns en aspekt till:
Allt som är byggt har någon grad av berättigande.
Man river t ex inte hus som hamnat nån meter fel, eftersom det inte anses rimligt. Man tvångsköper i stället en bit av grannens tomt för några hundralappar så att huset hamnar rätt.
Ovanstående är ett mycket starkt skäl att stämma i bäcken, dvs påpeka fel så fort det blir upptäckta.
Jag skulle absolut inte vänta och låta grannen gjuta! Risk att kommunen löser det genom att ta en hörna från TS' tomt och ge till den inkräktande grannen. Eller genom att inte göra nånting alls.
Precis, det var lite det jag syftade på. Risken är att det blir ett större problem som därför inte åtgärdas mer än på det viset du beskriver...
 
F
S Sir Duke skrev:
Det finns en aspekt till:
Allt som är byggt har någon grad av berättigande.
Man river t ex inte hus som hamnat nån meter fel, eftersom det inte anses rimligt. Man tvångsköper i stället en bit av grannens tomt för några hundralappar så att huset hamnar rätt.
Ovanstående är ett mycket starkt skäl att stämma i bäcken, dvs påpeka fel så fort det blir upptäckta.
Jag skulle absolut inte vänta och låta grannen gjuta! Risk att kommunen löser det genom att ta en hörna från TS' tomt och ge till den inkräktande grannen. Eller genom att inte göra nånting alls.

Med det sagt så är det skillnad på ett hus och en altan. Nu var det tydligen pool här med men likväl, knappast gjutna väggar helt ut utan det är en bit altan utanför poolen. Jag har vidare väldigt svårt att se nekat bygglov för TS men å andra sidan tillåtet intrång med resultatet nån form av inlösen från grannens sida, ingen byggnadsnämnd skulle klara den granskningen. Men som vanligt, det är TS som skriver och grannens version har ingen ännu hört.
 
S spyops skrev:
Grannen har undvikit oss de gånger vi varit ute på och vi ligger av taktiska skäl lite lågt någon vecka till...
Har du ringt på ?
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
S spyops skrev:
För att vårt bygglov inte vunnit laga kraft ännu. Berörd granne har överklagat gång på gång men nu har byggnadsnämnden sagt sitt men han kan fortfarande överklaga till Länsstyrelsen. Därav avvaktar vi lite. Han har försenat vårt projekt 6 månader hittills.
Är berörd granne som fördröjt ert bygglov samma granne som nu bygger altan ?
 
F
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Är berörd granne som fördröjt ert bygglov samma granne som nu bygger altan ?
Så verkar det vara. Framgår tydligt tidigare i tråden.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 4 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Att gränsmarkeringarna försvinner under byggnation är inget ovanligt, det gjorde dom för oss också. När jag sedan byggde en mur imellan mig och grannen så jag honom att vi skulle spänna ett snöre tillsammans som kändes ok ur bådas perspektiv.




Precis, det var lite det jag syftade på. Risken är att det blir ett större problem som därför inte åtgärdas mer än på det viset du beskriver...
Att ta bort gränsmarkeringar är olagligt
 
  • Gilla
PNI och 2 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Att ta bort gränsmarkeringar är olagligt
Kan kosta ”brottslingen” 10 000 kr!
 
F fsn skrev:
Så verkar det vara. Framgår tydligt tidigare i tråden.
Ja, det stämmer. Samma granne som anser att vårt hus inte följer detaljplan vilket det gör och har prövats av nämnden.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
turnipfaldt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.