S Syltnäsan skrev:
Inte det minsta orolig att grannen också läser tråden?

Inte det minsta, varför skulle jag vara det?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
DanielFagge och 20 till
  • Laddar…
Som Vedspisen skrev; Sälj tomten till grannen och bygg på en plats med en fungerande granne. Annars försvinner grannens saker ganska lätt med en +15 tons grävmaskin när ni gräver häck/murdike i tomtgräns.
 
  • Gilla
  • Älska
Aprilmaj och 7 till
  • Laddar…
Sälj tomten och huset och köp ett hus långt ifrån idioten!
 
  • Gilla
  • Älska
Fenomen och 7 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Naturligtvis ska de inte få göra det. Jag menade bara att man gör klart för grannen att hen antingen håller sig inom sin tomt, och att man annars vidtar åtgärder. Tror inte heller grannen vill backa, och då ringer man kommunen. Ett enkelt; om du inte gör si, så gör jag så. Att förklara konsekvensen av grannens överträdelse.
Man ska inte behöva uppfostra vuxna människor om att mitt är mitt och ditt är ditt. Alla som köper fastigheter måste veta och förstå att man ska hålla sig inom fastigheten och inom gällande rätt när man bygger. Grannen ska inte vara beroende av TS för att det ska bli rätt.
 
  • Gilla
splinter och 4 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Dumt att starta krig med sina grannar. Vad vinner man på det???
Vem pratade om krig? Att säga ifrån när en granne börjar bygga på egna tomten är inte krig
 
  • Gilla
PNI och 9 till
  • Laddar…
haggle haggle skrev:
Vem pratade om krig? Att säga ifrån när en granne börjar bygga på egna tomten är inte krig
Att bygga på TS tomt är däremot krig.
 
  • Gilla
  • Älska
remrag och 11 till
  • Laddar…
Hade jag varit granne så hade jag nog dragit i handbroms så fort en gränstråd kom upp som tydligt visar att fel har begåtts, å sen skyffla massor över på granntomt respektlöst ... hoppas det blir bra till slut , gissar att kommer ett pool däck o en altan så kommer också ett staket på det . Om det är en dränering lagd så kan det vara värt o kolla upp vart den leder också
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 1 till
  • Laddar…
S swedjeep skrev:
Hade jag varit granne så hade jag nog dragit i handbroms så fort en gränstråd kom upp som tydligt visar att fel har begåtts, å sen skyffla massor över på granntomt respektlöst ... hoppas det blir bra till slut , gissar att kommer ett pool däck o en altan så kommer också ett staket på det . Om det är en dränering lagd så kan det vara värt o kolla upp vart den leder också
Japp jag skulle även se till att virket som grannen lagt på min tomt försvann omgående. Bara tokigt att bjuda på nåt och sen skriva av sig här. Ta tag i det, hävda din gräns och försvara din fastighet!
 
  • Gilla
Windsor59 och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Fadais svar var på kommentaren "ta fram motorsågen" Självklart har grannen inte rätt att bygga något på TS tomt, första steget är givetvis att påpeka det för grannen. Att ta fram motorsågen är att starta krig.

Bygglovet komplicerar det hela. Vad hemskt att bo där det inte går att prata med grannen!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
turnipfaldt och 8 till
  • Laddar…
Min gissning: grannen har missuppfattar var gränsen går och TROR att han bygger på sin tomt, när sen TS satte upp snörena så blev han osäker och undviker TS för att han inser att hans situation är lite dålig, speciellt om förhållandet är infekterat redan innan med bygglovsöverklagandet.

I detta fallet hade jag gjort som TS, avvaktat tills bygglovet är klart, sen påpekat lite snällt för grannen att "det där blev nog lite fel", om grannen då väljer att kriga får man väl ta det juridiskt, om han väljer en ödmjukare väg får man väl lösa det tillsammans.

Själv har jag ett hörn av grannens carport på min tomt, det blev så pga ett misstag men då jag har ett väldigt gott förhållande till grannen och ändå inte använder den delen av tomten (som dessutom är stor) så är det inget som stör mej utan det är nåt vi kan skämta om ibland.
 
  • Gilla
  • Älska
Kunterbunt och 9 till
  • Laddar…
Fadai
S Sir Duke skrev:
Man ska inte behöva uppfostra vuxna människor om att mitt är mitt och ditt är ditt. Alla som köper fastigheter måste veta och förstå att man ska hålla sig inom fastigheten och inom gällande rätt när man bygger. Grannen ska inte vara beroende av TS för att det ska bli rätt.
Men tyvärr är det inte alla människor som är vuxna nog att bry sig. Då måste man säga ifrån. Vore naturligtvis bättre om alla hade lite mer respekt för mitt och ditt, grannsämja etc. Så är dock inte alltid fallet.
 
  • Gilla
Kocket och 5 till
  • Laddar…
Det är många i den här tråden jag inte skulle vilja ha som granne.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
RolfH och 19 till
  • Laddar…
Det känns som att dom flesta härinne överdriver en smula. Alla kan väl göra fel och så även TS granne, kanske handlar det helt enkelt om ren och skär missuppfattning? Kanske åtgärdar han problemet så fort han får vetskap om det?

Jag förstår TS tanke kring att avvakta då det varit problem med bygglov och överklagan. Att man vill säkerhetsställa att allt detta är i sin ordning innan man tar upp detta med grannen.

Men om jag sätter mig in ur grannens perspektiv, så hade jag velat få veta detta så fort som möjligt. Det är ju extremt surt att hinna börja bygga och gjuta plintar, förbereda för pool osv för att SEN få veta att ajdå, har jag gjort fel? Processen att överklaga detta och lösa det kan mycket väl bli ett ännu större problem ju längre han hinner bygga, än att ta upp det med honom redan nu.

Därför blir min röst ändå på att ta upp det med grannen snarast möjligast!
 
  • Gilla
  • Älska
CarVal och 5 till
  • Laddar…
haggle haggle skrev:
Vem pratade om krig? Att säga ifrån när en granne börjar bygga på egna tomten är inte krig
I en av Dödahavsrullarna står att läsa: Abraham lät påbörja resandet av den nya boningen. När Lot fick syn på detta vredgades han och skyndade hem till sin fru och berättade vad han sett från höjden. De enades om att offra ett lamm och omedelbart sätta stopp för intrånget. Lot stegade sedan raskt över höjden och vräkte omkull det röse som utgjorde ett hörn av Abrahams nybygge.

- Det här är mitt rike ropade Lot ilsket och hötte med vandringsstaven mot Abraham.

- Nej jag var här först. Detta är mina förfäders rike.

Och 3000 år senare.....
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Peribe4 och 44 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Det känns som att dom flesta härinne överdriver en smula. Alla kan väl göra fel och så även TS granne, kanske handlar det helt enkelt om ren och skär missuppfattning? Kanske åtgärdar han problemet så fort han får vetskap om det?

Jag förstår TS tanke kring att avvakta då det varit problem med bygglov och överklagan. Att man vill säkerhetsställa att allt detta är i sin ordning innan man tar upp detta med grannen.

Men om jag sätter mig in ur grannens perspektiv, så hade jag velat få veta detta så fort som möjligt. Det är ju extremt surt att hinna börja bygga och gjuta plintar, förbereda för pool osv för att SEN få veta att ajdå, har jag gjort fel? Processen att överklaga detta och lösa det kan mycket väl bli ett ännu större problem ju längre han hinner bygga, än att ta upp det med honom redan nu.

Därför blir min röst ändå på att ta upp det med grannen snarast möjligast!
Snöret är ju tämligen tydlig information.
 
  • Gilla
Selma85 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.