Bara jag som väntar på att grannen ska dyka upp i tråden?
 
  • Gilla
  • Haha
Trallalaaa och 26 till
  • Laddar…
G
Bygg en stor altan med grannen som går över tomtgränsen? Och då kan ni ju dela på den där ena plinten! Snacka om grannsämja! ;)
Nej men prata med grannen, han har kanske inte koll. Så hinner han ju ändra om!
 
  • Gilla
Endeavour
  • Laddar…
S spyops skrev:
Snöret satte vi dit när vi skulle mäta in lite placeringar, dvs efter att han börjat. Halva hans plikt står på vår tomt.
Angående högen med virke mm får han gärna ha på min sida medans han bygger, det rör mig inte ryggen.
Min granne fick hjälp hitta tomtgränserna med kommunens hjälp. GPS med stav med noggrannhet på +- 2,5 cm. De gamla markrören var borta. Husen är från 1958. Kostade inget vad jag hört. Samma för mig när jag byggde på ett uthus ända till tomtgränsen. Grannen och jag var överens innan. Ingen av oss var supersäkra var gränsen var. Efteråt kom jag på att det möjligen blev någon dm in på hans tomt. Kommunkillen som kom och mätte kunde inte hitta punkten med gräns trots GPS. Dessa tomter är uppmätta 1930-talet. Här är det ju moderna grejer. Gräva bort ett tomtrör är olagligt. Kostar 10.000 kr i böter sist jag hörde om det på möte i samfälligheten 2016. Sätt ut nya rör och snören och karta har ni väl. Ge kopia till grannen till att börja med men känsligt läge med överklagande. Bodde i Handen i radhus och en granne där överklagade allt fort någon slog i en spik. Är detta Stockholms län?Lycka till!
S spyops skrev:
För att vårt bygglov inte vunnit laga kraft ännu. Berörd granne har överklagat gång på gång men nu har byggnadsnämnden sagt sitt men han kan fortfarande överklaga till Länsstyrelsen. Därav avvaktar vi lite. Han har försenat vårt projekt 6 månader hittills.
 
  • Gilla
evojenza
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det stämmer inte med 4,5 meter, finns många trådar om det. Altan som är marknära är bygglovsfritt och får i princip täcka hela tomten utan några som helst tillstånd från någon. Och marknära klassas som max 1,2 högt över mark enligt rättspraxis.

Men han får självklart inte vara på er tomt med något.
Det du behöver underhålla måste kunna ske från egen fastighet. Hur stort yta som behövs för det kan olika kommuner ha tolkat olika. Dvs en dialog med sin kommun är här bra att ha.
 
S spyops skrev:
För att vårt bygglov inte vunnit laga kraft ännu. Berörd granne har överklagat gång på gång men nu har byggnadsnämnden sagt sitt men han kan fortfarande överklaga till Länsstyrelsen. Därav avvaktar vi lite. Han har försenat vårt projekt 6 månader hittills.
Ok, så tiden för överklagan löper ut om ca: en vecka? Då kan jag förstå att ni väntar.

Men jag förstår inte hur grannen medvetet kan bygga på er tomt, trots att pinnar har funnits uppsatta? Han kanske trodde att det var ni själva som satt upp pinnarna och att de satt fel? Det finns många exempel där tomtägare tror sig veta exakt var tomten slutar för att "den har alltid gått där". De beror ofta på en gammal missuppfattning som kan ha gått i arv i flera generationer ägare. Så frågan är om det inte ändå, mycket ödmjukt, är bäst att infomera grannen om att han faktiskt bygger på er tomt.

Om han då påstår att "pinnarna" står fel" så kan ni påpeka att lantmätare har satt upp dem. Hjälper inte det så bör ni vänta till överklaganstiden har gått ut och göra en anmälan till SBN. Eller Polisen, så här skrev jag i en remiss på en liknande ärende gällande ett bygglov från en liknande granne:

traditionell fastighet avgränsas bara på marken. I teorin sträcker sig de traditionella fastigheterna från markytan in till jordens medelpunkt och ut i rymden.Det är också viktigt att känna till att en tomt är juridiskt lika starkt skyddad som insidan av ett hus.Även enligt den senaste remissens ritningsunderlag så har man låtit hela taksprånget på en 12,5 meter lång del av taket till huvudbyggnaden tränga in över vår tomt. Detta strider mot flera paragrafer i Jordabalken 3 kap, bl a §1 och §12:

12 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
Det blev inget bygglov.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Andrew1 och 3 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Dumt att starta krig med sina grannar. Vad vinner man på det???
Uppenbarligen terräng. Varför skulle annars grannen tänja på sin tomtgräns då han någonstans i bakhuvudet måste förstå att det inte rätt och kan leda till osämja. En kalkylerad risk från den byggande granne. Har själv haft en granne som upprepade gånger tänjde på olika gränser efter att vi låtit gå en första gång.
Varför ska gränslösa människor få dominera spelplanen?
 
  • Gilla
remrag och 19 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Med tanke på att han överklagar bygglov för att fördröja för TS så sitter det nog långt in att det skulle vara ett missförstånd att bygget inkräktar på TS mark och att tomtpinnar försvinner bara sådär

Grannen behöver ju bara gå och och kolla nu hur läget ser ut när nya gränspinnar är uppe med snöre mellan, det är ju knappast något TS behöver berätta för grannen hur det funkar...
Helt sant, man ska läsa hela tråden inser jag.. :oops:
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
S
Inte det minsta orolig att grannen också läser tråden?

S spyops skrev:
För att vårt bygglov inte vunnit laga kraft ännu. Berörd granne har överklagat gång på gång men nu har byggnadsnämnden sagt sitt men han kan fortfarande överklaga till Länsstyrelsen. Därav avvaktar vi lite. Han har försenat vårt projekt 6 månader hittills.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
splinter och 3 till
  • Laddar…
Jag hade inte ens velat flytta till en tomt vars förutsättningar med granne redan vid detta stadie skitit sig rejält.

Hus i all ära men varför ska det alltid byggas kloss i kloss? Tänker att det här inte direkt är det första exemplet av osämja mellan grannar till följd av för nära byggt med tomter inklämda i villakvarter.

Övervägt att kolla med grannen ifall denne är intresserad att köpa din plätt? Ja så kan ju du köpa o bygga där du slipper problem o diskussioner.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 13 till
  • Laddar…
För att dagens tomter är betydligt mindre än dom var förr och gör att man vill utnyttja tomterna ända fram till tomtgräns. Inget konstigt tycker jag, men inte alltid lämpligt...

Att bygga på grannens sida är ytterligare en nivå upp i nyttjande av mark. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
JockeÅgren och 11 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
För att dagens tomter är betydligt mindre än dom var förr och gör att man vill utnyttja tomterna ända fram till tomtgräns. Inget konstigt tycker jag, men inte alltid lämpligt...

Att bygga på grannens sida är ytterligare en nivå upp i nyttjande av mark. :crysmile:
Haha så sant :rofl:
 
S spyops skrev:
Var ute på vår nya tomt och kikade lite då grannen håller på att bygga altan och pooldäck, jag bifogar en bild och lämnar det sedan öppet för kommentarer.

Något medgivande har inte lämnats. Pinnarna sitter rätt då vi fått ta ut kommunen på nytt för tomtvisning då pinnarna tidigare ”försvunnit”..
Ställ grillen på den del som går över på din tomt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Nageek och 9 till
  • Laddar…
Ni verkar ha väldigt god grannsämja....
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Dumt att starta krig med sina grannar. Vad vinner man på det???
de kriget har ju grannen din redan startat fattar du inte det
 
  • Gilla
Kunnasebilderna och 5 till
  • Laddar…
Fadai
elsa stina andersson elsa stina andersson skrev:
Uppenbarligen terräng. Varför skulle annars grannen tänja på sin tomtgräns då han någonstans i bakhuvudet måste förstå att det inte rätt och kan leda till osämja. En kalkylerad risk från den byggande granne. Har själv haft en granne som upprepade gånger tänjde på olika gränser efter att vi låtit gå en första gång.
Varför ska gränslösa människor få dominera spelplanen?
Naturligtvis ska de inte få göra det. Jag menade bara att man gör klart för grannen att hen antingen håller sig inom sin tomt, och att man annars vidtar åtgärder. Tror inte heller grannen vill backa, och då ringer man kommunen. Ett enkelt; om du inte gör si, så gör jag så. Att förklara konsekvensen av grannens överträdelse.
 
  • Gilla
turnipfaldt och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.