Ok, trodde man hällde en sup i färgburken och skakade om..

Får väl prova mej fram.
 
Oj vilken spännande tråd!
Vi ska bygga nytt havsnära, men i skyddat läge på skogstomt (dvs nära till naturen) och tänker använda Ottossons bensvart med engångsstrykning till fasaden med liggande panel. Tankar om detta val? Är vi galna eller är det en bra idé? Har ett par dagar tills bygglovet ska in och färgvalet (iaf färgkoden) är mer eller mindre spikad
 
Kan behövas två strykningar
Mögel syns inte på svart
och är ju mest ett estetiskt problem.
Mina tankar
 
  • Gilla
JennyMathias
  • Laddar…
Tack! Är det svårt att måla med linoljefärg? Läste ovan att det måste göra vääädligt noggrant. Kan man göra det själv eller måste målare göra jobbet?
 
Nä det gör man själv. ☺
Behövs inga lösningsmedel
späd med linolja efter behov så den blir lätt att stryka ut men inte mer.
Gör rent ordentligt först.
Stryk tunt. Måla när det är fint väder några dagar så det hinner torka.
Måla inte i starkt solljus då skrynklar sig färgen.
Vill man undvika mögel kan man spraya lite bensaltensid mellan skikten. Men behövs väl inte om det redan är svart.
Grannen lät proffs måla om plåttak med "takfärg" det har frågat bort helt på sydsidan efter två år. Jag tror linoljefärgen sitter bättre
 
  • Gilla
JennyMathias
  • Laddar…
Tack för svar! Vi har möjlighet att måla hela paneler inomhus. Iaf första strykningen om vi det nu räcker. Byggaren tyckte vi skulle göra en till när panelen är på plats för att täcka spikhuvuden och sånt.
 
Helt rätt
 
  • Gilla
JennyMathias
  • Laddar…
A
Har man trärent åtminstone delvis så är det inte fel att grundmåla först med t.ex. rå linolja och balsamterpentin. Åtminstone 2 lager och vänta några dagar så att det torkar ordentligt innan själva färgen kommer.
 
J JennyMathias skrev:
Oj vilken spännande tråd!
Vi ska bygga nytt havsnära, men i skyddat läge på skogstomt (dvs nära till naturen) och tänker använda Ottossons bensvart med engångsstrykning till fasaden med liggande panel. Tankar om detta val? Är vi galna eller är det en bra idé? Har ett par dagar tills bygglovet ska in och färgvalet (iaf färgkoden) är mer eller mindre spikad
Tycker det låter fint men varför inte följa deras instruktioner? Låter som många olika har olika sätt, men är ju väldigt olikt mellan olika linoljefärger.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det var en säljare från Ottosson själva som
föreslog engångsstrykning för att behålla träkänslan i panelen. Menar du att engångsstykningen inte är enligt deras råd egentligen eller menar du byggarens råd om att måla två ggr?
 
  • Gilla
Sjöbondens
  • Laddar…
Linoljefärg är hur lätt som helst att måla med, till skillnad från plastfärger.
Den ska strykas tunt, dvs ungefär som när man försöker "tvätta/torka" bort mesta möjliga färg från penseln på en träyta innan den ska rengöras.

Jag skulle inte späda med linolja, såvida det inte är samma kvalitet som den som är i färgen. Jag misstänker starkt att det är stora skillnader beroende på vilken linolja man använder. Hör med Ottosson vad de rekommenderar. Själv förtunnar jag alltid med balsamterpentin, när jag tycker det är motiverat, såsom oftast vid första strykningen för att få en god inträngning samt en lite strävare yta som nästa färglager fäster bra på. Planerar man att bara stryka en ggn så bör man inte förtunna färgen alls.

En strykning ger en mer eller mindre laserande effekt. Vill man behålla den så bör man nog bättringsmåla med opigmenterad linolja (kokt) och lite balsamterpentin.

Varje strykning ger ett tjockare färgskikt, och ju tjockare färgskikt desto bättre/längre står sig färgen innan ommålning behövs.

Det är svårt att måla färgen tillräckligt tunt med en vanlig lackpensel. Jag brukar slakta den genom att klippa av borsten ca 1/3-del. Borsten blir då lite styvare. Det är svårt att klippa av jämnt. Vid målning på släta ytor där man vill ha en jämn effekt kan man använda en andra oklippt torr lackpensel och efterdra med. Det är linoljefärg, så man har hur mkt tid som helst på sig att trixa och jobba med färg och penslar tills man är nöjd. Man hinner tom att åka till affären och köpa fler penslar om man tycker att det behövs. Men bäst av allt om man är osäker är att provmåla på lösa brädbitar först.
 
  • Gilla
JennyMathias
  • Laddar…
Microkatten
Jag kan förstå att nybörjare på linoljefärg kan bli förvirrade med tanke på allt man läser och hör om färgen. En bra utgångspunkt är att följa tillverkarens anvisningar. En stor fördel med linoljefärg är att den är lätt att underhålla.

J JennyMathias skrev:
Tack! Är det svårt att måla med linoljefärg? Läste ovan att det måste göra vääädligt noggrant. Kan man göra det själv eller måste målare göra jobbet?
Nej det är inte svårt, men man bör vara lite påläst först. T.ex. Ottosson har väldigt mycket info på deras hemsida. Det absolut viktigaste, som många har nämnt, är att måla tunt. Innan man börjar ett stort projekt så kan det nog vara en bra idé att provmåla lite först för att få en känsla för färgen och vilka resultaten blir. Man får jobba lite mer fysiskt än med många andra färgtyper. En hyvlad träyta är enklare att måla än en sågad träyta.

Många professionella målare idag är inte vana vid linoljefärg, så vill man inte göra det själv gäller det att hitta en målare som är van vid färgtypen. Men som sagt var, det går alldeles utmärkt att måla själv.

J JennyMathias skrev:
tänker använda Ottossons bensvart med engångsstrykning till fasaden med liggande panel. Tankar om detta val? Är vi galna eller är det en bra idé?
Nej varför skulle ni vara galna? Jag har använt engångsstrykning med Ottosson både inomhus och utomhus, t.ex. på korsvirke (bild kan ses i denna tråd). Jag har då följt Ottossons rekommendationer, som utomhus är 40% linoljefärg, 50% rå linolja och 10% balsamterpentin.

Linoljefärg skall normalt strykas (minst) tre gånger för att bli jämnt täckande. Första strykningen, oavsett ev utspädning, ger en lasyrliknande effekt. Den andra strykningen ger ofta ett fläckigt resultat då färgen har sugits in ojämnt på olika delar av trät. Liksom för all lasyrliknande färg får man vara medveten om att antal strykningar kan påverka resultatet. Om ni också vill måla spikarna bör ni då alltså måla när panelen är uppsatt. Men jag har inte testat att måla två gånger med den förtunnade ”enstrykningsvarianten”. Varför inte testa och se hur det blir med olika antal strykningar, med eller utan målade spikar? Kom bara ihåg att låta varje strykning torka ordentligt innan nästa strykning.
 
  • Gilla
JennyMathias
  • Laddar…
Stort tack för infon! Om man målar paneler inomhus hur långt tid tar det innan de är torra nog att stapla för flytt till bygget? Vilken typ av penseln föredrar du? Märke?
 
I normal inomhusmiljö 1-3 dygn. Det beror på hur tunt man målat. Ofta kan det finnas små antydningar till färgdroppar undertill. Då kan det bli lite klabb när man hanterar brädorna eftersom man normalt tar och lyfter där. Vill man undvika det, och baksidan inte kommer att synas, så kan man gå efter och torka bort sådant (30-60 min efter målning).

Det låter kanske krångligt när alla detaljer med målning beskrivs i text, men allt blir självklart när man målat lite själv. Ingenting upplevs som krångligt.
Plastfärger däremot upplever jag som superkrångligt och superkänsligt. Särskilda "oljor" och färger beroende på vilket lager det är, och sedan att man ska slaska på sådana enorma färgmängder, och att man måste jobba i raketfart för att färgen inte ska torka fast på penseln innan man fått den på det som ska målas. Finns ingen tid till efterbearbetning.
Hysteriskt noga med grundning och avfettning och rengöring, vilket gör ommålning/reparationsmålning till ett elände.
Linoljefärg är allt i ett, och 100% olja som tränger in och skyddar träet. Nästan helt okänslig för smutsiga ytor, inget att fundera på vid ommålning när det finns sprickor och andra trärena småytor som alltid blir på trä, bara att måla på.

Penslar blir vad det blir, dvs vad som finns i affärerna. Anza lackpenslar oftast. Har även köpt dyra specialpenslar för linoljefärg, men för min del kan jag inte påstå att de är bättre än std Anza. Beror kanske på vad/hur och hur ofta man målar, och hur man sköter penslarna.

Köper även billiga penslar. Beror lite på vad man ska ha dem till. Billiga penslar brukar framförallt tappa hår, så målar man släta ytor inomhus är de inte att rekommendera. Utomhus på en panel, särskilt om den är sågad, gör det inte så mkt. Mer känsligt med ljus färg då borsten oftast är svarta. Så undvik de billiga tills ni skaffat er erfarenhet och lärt när de funkar ok och när det inte gör det.
 
  • Gilla
JennyMathias
  • Laddar…
Superbra info! Så tacksam! Lite läskigt att välja ngt som inte många verkar ha så mkt erfarenhet av. Skönt när det finns de som har. Det här bör vi lösa kan man tycka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.