V villasuperstar skrev:
Toppen, tack för tipset - fanns en hel del matnyttigt i din tråd!

Generellt låter det som att det blir en cirkelsåg är vägen att gå, HKC55 såg ju väldigt trevlig ut men tror att 5k känns lite mycket - ska gräva runt lite på nätet kring någon variant som känns lagom för mitt behov!
Det blir snarare 8,5k, men då sparar du i princip in en kap- och gersåg.
Kolla videon här
Ska du ha något likvärdigt blir det en Mafel såg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
Kap och ger såg alla gånger, det och en bra skruvdragare så klarar man sig.
 
bulleribock bulleribock skrev:
Det blir snarare 8,5k, men då sparar du i princip in en kap- och gersåg.
Kolla videon här [media]Ska du ha något likvärdigt blir det en Mafel såg.
Och sänksåg.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Rickard.
T twoody skrev:
Kap och ger såg alla gånger, det och en bra skruvdragare så klarar man sig.
Jag kapar då hellre 100 brädor med en fogsvans än att behöva klyva en enda bräda för hand. En cirkelsåg kan både kapa och klyva brädor och regelvirke med tillräckligt precision.

Vad är motiveringen för en kap & ger först? :thinking:
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Har alla varianterna men använder aldrig kap/gersågen. Det är alldeles för bökigt att bära runt alla brädor och reglar som ska kapas.
Har flera gånger försökt förklara hur suverän kombinationen av skena med sänksåg och vinkelanslag är. Kolla på
, det är framför allt FSN-WAN som gör det hela så otroligt smidigt. Att såga 90 graders snitt är en barnlek precis som vilken annan vinkel som helst.
Jag uppskattar också att sänksågen saknar klingskyddet (som jämt är i vägen) som en vanlig cirkelsåg har.
Det är nästan bara när tunna reglar, typ staketribbor, eller riktigt korta bitar ska kapas som det går lättare med kap/gersågen. Eller en fogsvans.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag kapar då hellre 100 brädor med en fogsvans än att behöva klyva en enda bräda för hand. En cirkelsåg kan både kapa och klyva brädor och regelvirke med tillräckligt precision.

Vad är motiveringen för en kap & ger först? :thinking:
Resultatet och säkerheten först och främst.
Om du behöver klyva två brädor på en altan kan man köpa den billigaste cirkelsågen för det, men vill man ha ett bra resultat och säker arbetsplats så rekommenderar jag en kap o ger med ställning.
 
M Maximarcus skrev:
Har alla varianterna men använder aldrig kap/gersågen. Det är alldeles för bökigt att bära runt alla brädor och reglar som ska kapas.
Har flera gånger försökt förklara hur suverän kombinationen av skena med sänksåg och vinkelanslag är. Kolla på [media] , det är framför allt FSN-WAN som gör det hela så otroligt smidigt. Att såga 90 graders snitt är en barnlek precis som vilken annan vinkel som helst.
Jag uppskattar också att sänksågen saknar klingskyddet (som jämt är i vägen) som en vanlig cirkelsåg har.
Det är nästan bara när tunna reglar, typ staketribbor, eller riktigt korta bitar ska kapas som det går lättare med kap/gersågen. Eller en fogsvans.
Hur får du brädorna och reglar till platsen du använder sänksågen på?
 
T twoody skrev:
Hur får du brädorna och reglar till platsen du använder sänksågen på?
Jag brukar flytta sågen till brädan. Men det är jag...
 
Älskar att ha riktiga saker som gör arbetet smidigt, säkert och med bra resultat.
Här dock börjat tänka om lite och köper inte längre de saker man använder sällan, dessa lånar eller hyr jag vid dessa fåtal tillfällen.

Köp det du kommer behöva ofta och hyr/låna resten....
Är man dessutom osäker vilka maskiner man behöver så börjar man med att hyra för att sedan köpa när man vet vad man verkligen gillar/behöver.
Här själv använt Hygglo.se en del men finns ju andra lämpliga alternativ.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Mikael_L
T twoody skrev:
Kap och ger såg alla gånger, det och en bra skruvdragare så klarar man sig.
Kap/geren är ju så jobbig att såga OSB-skivor med, ta ur fönster och dörröppningar med.
Den är också extremt opraktisk att rensåga takfotens råspont på gaveln med.
Ja även för att klyva sista råspontsbrädan vid nocken.

Eller som när jag skulle göra ett urtag för bärlina i 40 st väggreglar, då ställde jag upp alla perfekt linjerade på betongplattan, ställde djupet noga på handcirkeln och sågade alla i ett snitt.
För att inte tala om alla tillfällen då man tagit fram handklingan för att fixa till lite på något som redan är uppspikat ... I de tillfällena så blir verktygslådan förutom handcirkel sticksåg, multimaskin och japansåg.

Det finns inget verktyg som fungerar till allt, men av alla eldrivna sågar så håller jag handcirkelsågen högst, dock nästan jäms med sticksågen. Egentligen blir valet styrt av vad man egentligen ska göra, men för allmänt husbygg så är det för mig denna ordning.
Kap/geren är fantastisk, skulle absolut aldrig klara mig utan. Men skulle jag bli tvingad att välja bort alla utom en såg så blev handcirkeln kvar, fick jag behålla två så kom även sticksågen med.
Sen på tredje plats kan kap/ger hamna, men i hård konkurrens med andra maskiner.

När jag byggde friggeboden började jag faktiskt med handcirkeln och en sån där kapa 90-grader mojäng som jag länkade till tidigare. Jag hade ingenstans att ställa undan maskiner och material, utan fick åka med allt i bilen hela tiden, så då typ orkade jag inte lasta i/ur kap/geren, samt den plats den snodde.
Jag tog dit kap/geren bara i en fas av friggebodsbygget, när jag skulle slå ihop takstolarna och reglarna för själva stommen.
 
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag brukar flytta sågen till brädan. Men det är jag...
Så om du ska bygga en hel altan på ett ställe skulle du då inte ta ut kap o ger och ställa upp den när det är kanske ett par hundra kapningar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kap/geren är ju så jobbig att såga OSB-skivor med, ta ur fönster och dörröppningar med.
Den är också extremt opraktisk att rensåga takfotens råspont på gaveln med.
Ja även för att klyva sista råspontsbrädan vid nocken.

Eller som när jag skulle göra ett urtag för bärlina i 40 st väggreglar, då ställde jag upp alla perfekt linjerade på betongplattan, ställde djupet noga på handcirkeln och sågade alla i ett snitt.
För att inte tala om alla tillfällen då man tagit fram handklingan för att fixa till lite på något som redan är uppspikat ... I de tillfällena så blir verktygslådan förutom handcirkel sticksåg, multimaskin och japansåg.

Det finns inget verktyg som fungerar till allt, men av alla eldrivna sågar så håller jag handcirkelsågen högst, dock nästan jäms med sticksågen. Egentligen blir valet styrt av vad man egentligen ska göra, men för allmänt husbygg så är det för mig denna ordning.
Kap/geren är fantastisk, skulle absolut aldrig klara mig utan. Men skulle jag bli tvingad att välja bort alla utom en såg så blev handcirkeln kvar, fick jag behålla två så kom även sticksågen med.
Sen på tredje plats kan kap/ger hamna, men i hård konkurrens med andra maskiner.

När jag byggde friggeboden började jag faktiskt med handcirkeln och en sån där kapa 90-grader mojäng som jag länkade till tidigare. Jag hade ingenstans att ställa undan maskiner och material, utan fick åka med allt i bilen hela tiden, så då typ orkade jag inte lasta i/ur kap/geren, samt den plats den snodde.
Jag tog dit kap/geren bara i en fas av friggebodsbygget, när jag skulle slå ihop takstolarna och reglarna för själva stommen.
Jag uppfattade inte att ts ska ha osb och tak på altanen.
Självklart så är alla maskiner bra men för en altan och vidare projekt så tycker jag att en kap ger är en bra investering.
Hade ts tex lagt yttertak så är en batteri handklinga första prio.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag hör också till den skaran som tycker att klyvkniv är ett absolut måste på en riktig och vanlig cirkelsåg (sänksågar lyder under lite andra regler).
Jag har en handcirkel med klyvkniv och en utan (Hitachi bägge). Och så länge man sågar OSB/spånskivor bra upplagda på bord brukar det gå bra. Att kapa bräder/reglar brukar också fungera bra så länge det är ordentligt upplagd och hålls helt stilla (eller biten man kapar bort är jättekort).

Men klyva är alltid ett vågspel utan klyvkniv, och alla operationer är ett vågspel så fort saker inte ligger ordentligt bra och fixerat. Att köra utan klyvkniv ger ibland otäcka och farliga kast förutom dåligt sågresultat och förstört material.
 
T twoody skrev:
Så om du ska bygga en hel altan på ett ställe skulle du då inte ta ut kap o ger och ställa upp den när det är kanske ett par hundra kapningar.
Nej.

Det blir vinkelrätt med HKC, det blir det inte alltid med KS120 och långa plank som trall. Det går klart fortare att bygga altan med HKC.

Jag sorterar och lägger ut virket som jag vill ha det på plats och mäter och kapar där. Går klart fortare än att mäta, lägga upp brädan, rikta, såga och sedan lägga den på plats.

Har provat båda och det är otroligt mycket smidigare bygga ex altan med HKC. För lister, annan repeterande eller precisions kap är naturligtvis en kap o ger bäst..
 
  • Gilla
Maximarcus och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
T twoody skrev:
Så om du ska bygga en hel altan på ett ställe skulle du då inte ta ut kap o ger och ställa upp den när det är kanske ett par hundra kapningar.
Fast I detta fall var trallen redan kapad i rätt längd om jag förstod det rätt så det borde inte bli flera hundra kapningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.