13 965 läst · 64 svar
14k läst
64 svar
Ännu en fundering kring cirkel-/sänksåg vs kap/ger-såg
Det blir snarare 8,5k, men då sparar du i princip in en kap- och gersåg.V villasuperstar skrev:
Kolla videon här
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 815 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 210 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 210 inlägg
Jag kapar då hellre 100 brädor med en fogsvans än att behöva klyva en enda bräda för hand. En cirkelsåg kan både kapa och klyva brädor och regelvirke med tillräckligt precision.T twoody skrev:
Vad är motiveringen för en kap & ger först?
Har alla varianterna men använder aldrig kap/gersågen. Det är alldeles för bökigt att bära runt alla brädor och reglar som ska kapas.
Har flera gånger försökt förklara hur suverän kombinationen av skena med sänksåg och vinkelanslag är. Kolla på
, det är framför allt FSN-WAN som gör det hela så otroligt smidigt. Att såga 90 graders snitt är en barnlek precis som vilken annan vinkel som helst.
Jag uppskattar också att sänksågen saknar klingskyddet (som jämt är i vägen) som en vanlig cirkelsåg har.
Det är nästan bara när tunna reglar, typ staketribbor, eller riktigt korta bitar ska kapas som det går lättare med kap/gersågen. Eller en fogsvans.
Har flera gånger försökt förklara hur suverän kombinationen av skena med sänksåg och vinkelanslag är. Kolla på
Jag uppskattar också att sänksågen saknar klingskyddet (som jämt är i vägen) som en vanlig cirkelsåg har.
Det är nästan bara när tunna reglar, typ staketribbor, eller riktigt korta bitar ska kapas som det går lättare med kap/gersågen. Eller en fogsvans.
Resultatet och säkerheten först och främst.Rickard.ag skrev:
Om du behöver klyva två brädor på en altan kan man köpa den billigaste cirkelsågen för det, men vill man ha ett bra resultat och säker arbetsplats så rekommenderar jag en kap o ger med ställning.
Hur får du brädorna och reglar till platsen du använder sänksågen på?M Maximarcus skrev:Har alla varianterna men använder aldrig kap/gersågen. Det är alldeles för bökigt att bära runt alla brädor och reglar som ska kapas.
Har flera gånger försökt förklara hur suverän kombinationen av skena med sänksåg och vinkelanslag är. Kolla på [media] , det är framför allt FSN-WAN som gör det hela så otroligt smidigt. Att såga 90 graders snitt är en barnlek precis som vilken annan vinkel som helst.
Jag uppskattar också att sänksågen saknar klingskyddet (som jämt är i vägen) som en vanlig cirkelsåg har.
Det är nästan bara när tunna reglar, typ staketribbor, eller riktigt korta bitar ska kapas som det går lättare med kap/gersågen. Eller en fogsvans.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 815 inlägg
Älskar att ha riktiga saker som gör arbetet smidigt, säkert och med bra resultat.
Här dock börjat tänka om lite och köper inte längre de saker man använder sällan, dessa lånar eller hyr jag vid dessa fåtal tillfällen.
Köp det du kommer behöva ofta och hyr/låna resten....
Är man dessutom osäker vilka maskiner man behöver så börjar man med att hyra för att sedan köpa när man vet vad man verkligen gillar/behöver.
Här själv använt Hygglo.se en del men finns ju andra lämpliga alternativ.
Här dock börjat tänka om lite och köper inte längre de saker man använder sällan, dessa lånar eller hyr jag vid dessa fåtal tillfällen.
Köp det du kommer behöva ofta och hyr/låna resten....
Är man dessutom osäker vilka maskiner man behöver så börjar man med att hyra för att sedan köpa när man vet vad man verkligen gillar/behöver.
Här själv använt Hygglo.se en del men finns ju andra lämpliga alternativ.
Kap/geren är ju så jobbig att såga OSB-skivor med, ta ur fönster och dörröppningar med.T twoody skrev:
Den är också extremt opraktisk att rensåga takfotens råspont på gaveln med.
Ja även för att klyva sista råspontsbrädan vid nocken.
Eller som när jag skulle göra ett urtag för bärlina i 40 st väggreglar, då ställde jag upp alla perfekt linjerade på betongplattan, ställde djupet noga på handcirkeln och sågade alla i ett snitt.
För att inte tala om alla tillfällen då man tagit fram handklingan för att fixa till lite på något som redan är uppspikat ... I de tillfällena så blir verktygslådan förutom handcirkel sticksåg, multimaskin och japansåg.
Det finns inget verktyg som fungerar till allt, men av alla eldrivna sågar så håller jag handcirkelsågen högst, dock nästan jäms med sticksågen. Egentligen blir valet styrt av vad man egentligen ska göra, men för allmänt husbygg så är det för mig denna ordning.
Kap/geren är fantastisk, skulle absolut aldrig klara mig utan. Men skulle jag bli tvingad att välja bort alla utom en såg så blev handcirkeln kvar, fick jag behålla två så kom även sticksågen med.
Sen på tredje plats kan kap/ger hamna, men i hård konkurrens med andra maskiner.
När jag byggde friggeboden började jag faktiskt med handcirkeln och en sån där kapa 90-grader mojäng som jag länkade till tidigare. Jag hade ingenstans att ställa undan maskiner och material, utan fick åka med allt i bilen hela tiden, så då typ orkade jag inte lasta i/ur kap/geren, samt den plats den snodde.
Jag tog dit kap/geren bara i en fas av friggebodsbygget, när jag skulle slå ihop takstolarna och reglarna för själva stommen.
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Jag uppfattade inte att ts ska ha osb och tak på altanen.Mikael_L skrev:Kap/geren är ju så jobbig att såga OSB-skivor med, ta ur fönster och dörröppningar med.
Den är också extremt opraktisk att rensåga takfotens råspont på gaveln med.
Ja även för att klyva sista råspontsbrädan vid nocken.
Eller som när jag skulle göra ett urtag för bärlina i 40 st väggreglar, då ställde jag upp alla perfekt linjerade på betongplattan, ställde djupet noga på handcirkeln och sågade alla i ett snitt.
För att inte tala om alla tillfällen då man tagit fram handklingan för att fixa till lite på något som redan är uppspikat ... I de tillfällena så blir verktygslådan förutom handcirkel sticksåg, multimaskin och japansåg.
Det finns inget verktyg som fungerar till allt, men av alla eldrivna sågar så håller jag handcirkelsågen högst, dock nästan jäms med sticksågen. Egentligen blir valet styrt av vad man egentligen ska göra, men för allmänt husbygg så är det för mig denna ordning.
Kap/geren är fantastisk, skulle absolut aldrig klara mig utan. Men skulle jag bli tvingad att välja bort alla utom en såg så blev handcirkeln kvar, fick jag behålla två så kom även sticksågen med.
Sen på tredje plats kan kap/ger hamna, men i hård konkurrens med andra maskiner.
När jag byggde friggeboden började jag faktiskt med handcirkeln och en sån där kapa 90-grader mojäng som jag länkade till tidigare. Jag hade ingenstans att ställa undan maskiner och material, utan fick åka med allt i bilen hela tiden, så då typ orkade jag inte lasta i/ur kap/geren, samt den plats den snodde.
Jag tog dit kap/geren bara i en fas av friggebodsbygget, när jag skulle slå ihop takstolarna och reglarna för själva stommen.
Självklart så är alla maskiner bra men för en altan och vidare projekt så tycker jag att en kap ger är en bra investering.
Hade ts tex lagt yttertak så är en batteri handklinga första prio.
Redigerat:
Jag hör också till den skaran som tycker att klyvkniv är ett absolut måste på en riktig och vanlig cirkelsåg (sänksågar lyder under lite andra regler).
Jag har en handcirkel med klyvkniv och en utan (Hitachi bägge). Och så länge man sågar OSB/spånskivor bra upplagda på bord brukar det gå bra. Att kapa bräder/reglar brukar också fungera bra så länge det är ordentligt upplagd och hålls helt stilla (eller biten man kapar bort är jättekort).
Men klyva är alltid ett vågspel utan klyvkniv, och alla operationer är ett vågspel så fort saker inte ligger ordentligt bra och fixerat. Att köra utan klyvkniv ger ibland otäcka och farliga kast förutom dåligt sågresultat och förstört material.
Jag har en handcirkel med klyvkniv och en utan (Hitachi bägge). Och så länge man sågar OSB/spånskivor bra upplagda på bord brukar det gå bra. Att kapa bräder/reglar brukar också fungera bra så länge det är ordentligt upplagd och hålls helt stilla (eller biten man kapar bort är jättekort).
Men klyva är alltid ett vågspel utan klyvkniv, och alla operationer är ett vågspel så fort saker inte ligger ordentligt bra och fixerat. Att köra utan klyvkniv ger ibland otäcka och farliga kast förutom dåligt sågresultat och förstört material.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 815 inlägg
Nej.T twoody skrev:
Det blir vinkelrätt med HKC, det blir det inte alltid med KS120 och långa plank som trall. Det går klart fortare att bygga altan med HKC.
Jag sorterar och lägger ut virket som jag vill ha det på plats och mäter och kapar där. Går klart fortare än att mäta, lägga upp brädan, rikta, såga och sedan lägga den på plats.
Har provat båda och det är otroligt mycket smidigare bygga ex altan med HKC. För lister, annan repeterande eller precisions kap är naturligtvis en kap o ger bäst..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 100 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 100 inlägg