T trojlee skrev:
Imponerande bygge. Vilken fart ni har!
Vad har ni för budget på hela bygget?
Vi ska försöka hålla det till 4mille. Blir svårt men att huset är i drift på de pengarna ska vi lösa. Får lägga många timmar själv i det så håller vi nere totalen.
 
  • Gilla
  • Wow
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Myrstacken
helvete min kåk vi bygger nu är budgeterad till ca 4,5 mille och den är hälften så stor..
Känns som jag blivit lurad nu :D
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Ta nu detta inlägg på rätt sätt.
Jag fick uppfattningen att ni skulle bygga själva (nåja, merparten iaf), men hittills verkar ni ha väldigt mycket hjälp med momenten.
Vilka moment kommer ni göra/har ni gjort själva?
När ni skriver "vi" är det ni själva då eller menar ni att ni har fått det utfört av någon? Det är intressant att veta vem som gör vad i projektet.

Fortsätt gärna uppdatera så ofta ni kan och med bilder, det är intressant att följa ert bygge.
 
Riktigt kanonbygge!
Glöm inte att även planera in ett utekök intill grillen. Installera avlopp samt två vattenutkast (varmt + kallt) som du sedan enkelt kan vrida av utifrån när frosten kommer. Det kommer ni aldrig att ångra ;):cool: (+ dra vatten och el till växthuset)
 
X xLnT skrev:
Ta nu detta inlägg på rätt sätt.
Jag fick uppfattningen att ni skulle bygga själva (nåja, merparten iaf), men hittills verkar ni ha väldigt mycket hjälp med momenten.
Vilka moment kommer ni göra/har ni gjort själva?
När ni skriver "vi" är det ni själva då eller menar ni att ni har fått det utfört av någon? Det är intressant att veta vem som gör vad i projektet.

Fortsätt gärna uppdatera så ofta ni kan och med bilder, det är intressant att följa ert bygge.
Vi gör så mycket vi bara kan och har tid till själva. Just nu går det undan då vi har fått loss fyra killar att hjälpa oss på heltid ett tag. Vi är med och bygger varje ledig minut vi har. Största delen av vår tid de senaste månaderna har vi fått lägga på att själva vara ute och jobba fysiskt på andra projekt då vi saknat personal. Hade vi byggt helt själva utan hjälp så hade vi aldrig blivit klara.
Vi tog in folk för att gjuta plattan, förarbetet med grunden gjorde vi själva. Murningen har vi en grymt duktig kille som fixar galant. Golvslipningen tar vi in firma på. El, vvs och badrummen blir också yrkesfolk som får lösa. Dock har vi, och kommer att, förbereda så mycket vi kan själva för att hålla nere kostnaderna.
Vi försöker få ihop tiden med att driva företag och bygga på huset men det är inte lätt. Vi är trötta och slitna kan jag lova :rofl:.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
M MPinje skrev:
Vi gör så mycket vi bara kan och har tid till själva. Just nu går det undan då vi har fått loss fyra killar att hjälpa oss på heltid ett tag. Vi är med och bygger varje ledig minut vi har. Största delen av vår tid de senaste månaderna har vi fått lägga på att själva vara ute och jobba fysiskt på andra projekt då vi saknat personal. Hade vi byggt helt själva utan hjälp så hade vi aldrig blivit klara.
Vi tog in folk för att gjuta plattan, förarbetet med grunden gjorde vi själva. Murningen har vi en grymt duktig kille som fixar galant. Golvslipningen tar vi in firma på. El, vvs och badrummen blir också yrkesfolk som får lösa. Dock har vi, och kommer att, förbereda så mycket vi kan själva för att hålla nere kostnaderna.
Vi försöker få ihop tiden med att driva företag och bygga på huset men det är inte lätt. Vi är trötta och slitna kan jag lova :rofl:.
Absolut, jag förstår, det var bara jag som missuppfattade er i början av tråden, vi är inne på vårt 9:e byggår, så jag vet att det tar tid att bygga själv (om man nu bara bygger helger och semestrar).
Blev det bra med golvslipningen?
 
Vad vi gjort helt själva bara Daniel och jag hittills är en massa som inte syns :oops:. Grunden, golvvärmen, dragning av vatten och avlopp, förberedelser för el, dagvatten, dränering, återställning av marken, ett växthus mitt i allt bara för att. Vi har inte mycket fritid men det är det värt :D
 
  • Gilla
Ahlqvist.erik och 2 till
  • Laddar…
M MPinje skrev:
Vad vi gjort helt själva bara Daniel och jag hittills är en massa som inte syns :oops:. Grunden, golvvärmen, dragning av vatten och avlopp, förberedelser för el, dagvatten, dränering, återställning av marken, ett växthus mitt i allt bara för att. Vi har inte mycket fritid men det är det värt :D
Ja, det är sjukt vad timmar det går på saker som inte syns, men för ens egen del vet man precis vilket jobb som gjorts, det är det som gör det så underbart att gå runt i ett hus man byggt själv :)
 
X xLnT skrev:
Absolut, jag förstår, det var bara jag som missuppfattade er i början av tråden, vi är inne på vårt 9:e byggår, så jag vet att det tar tid att bygga själv (om man nu bara bygger helger och semestrar).
Blev det bra med golvslipningen?
Förra huset vi byggde var vi fyra pers som mest (oftast bara 1-2) och det blev klart på 7 månader. Dock är det på ca 200m2 och uppdelat på två boenden. Men det känns inte helt omöjligt att klara detta huset på 10 månader.

Golvet ska slipas nästa vecka så vi håller tummarna att det ska bli bra. Värt ett försök iaf
 
Kul projekt och fint ser det ut att bli! Vad kommer ni ha för takhöjd inne?
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Kul projekt och fint ser det ut att bli! Vad kommer ni ha för takhöjd inne?
2.60. I delen över kök och vardagsrum kommer vi ha öppet halvvägs upp till nock.
 
Så bra! Ang. slipningen av golvet - någon anledning till att ni inte väntar tills innerväggarna är på plats för att spara kvadratmeter? Vilket typ av slipning ska ni ha?
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Så bra! Ang. slipningen av golvet - någon anledning till att ni inte väntar tills innerväggarna är på plats för att spara kvadratmeter? Vilket typ av slipning ska ni ha?
Mindre hörn att slipa. Blir inte riktigt bra då. Rund klinga till raka hörn. HTC silver blir det. Skulle varit bronze.
 
Hur stort blir huset? Ser ut att bli ett riktigt kanonbygge...

Men 2st Diskmaskin, 2st Tvättmaskin och 2st Totktumlare?? Haha... vaf*n! :crysmile:
 
  • Wow
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Hur stort blir huset? Ser ut att bli ett riktigt kanonbygge...

Men 2st Diskmaskin, 2st Tvättmaskin och 2st Totktumlare?? Haha... vaf*n! :crysmile:
Plattan är på 416m2, boytan blir 303m2.
Och två spisar ( en vanlig häll och en gas) och två ugnar :D. Antagligen blir det två kylskåp och två frysar med när vi ändå är igång :crysmile:. Mycket praktiskt med två av allt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.