R
S SueCia skrev:
Avviker för mycket mot vad den borde vara? Det räcker ju med att den avviker 2-3 centimeter för att roboten ska köra ut på grus, nerför en kant eller liknande och så är det kört. Och jag lovar dig att du har inte ens i närheten av 2-3CM noggrannhet på GPSen :)
Om du läser mitt svar igen så ser du att kommentaren "avviker för mycket" var svar på kommentaren "jänkarna kan stänga av GPS-systemet när de vill". Att göra nödstopp/urkoppling vid dålig signal eller uppenbart felaktig signal har man ju gjort i 25 år med alla GPS-system. Jag har dessutom sagt typ 4 gånger att GPS i sig självt förmodligen inte är det bästa navigationssystemet.

Min dammsugare kan navigera med milimeterprecision. Min billiga gamla drönare kan starta från en femkrona, flyga upp till molnen, och sen landa på samma femkrona. Folk bygger billiga hobbyprojekt med robotar som kan navigera utomhus runt hinder över hinder, etc. Självklart går det att göra. Frågan är bara varför det verkar ta så lång tid för dammsugartillverkarna att ta till sig av ny teknik. Det borde ju ge konkurrensfördelar.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
GPS är ett av fyra system. Ryska Glonass, Kinesiska Beidou och Europeiska Galileo på samma fekvensband. Det finns GPS-moduler som har stöd för fler än ett system och kanske alla fyra. Med mottagning på flera av frekvensbanden så kan man få precision närmare centimetern med hjälp av referenssignal RTK från en fast gps-station. Lantmäteriet har t.ex. en sådan tjänst.
Dock krävs bra mottagning från många satelliter så nära höga väggar kan det bli svårare. Det är inte helt billigt med dessa moduler och antenner men det kommer nog längre fram.
 
Om GPS* mottagningen är fläckvis dålig går det utmärkt att kompensera med accelerometer, gyro och annan lokal navigering. Visst, det är inte felfritt, men under en stund kan man säkerställa att man har tillräcklig säkerhet för att kompensera bortfallet, och blir man osäker är det bara att avbryta klippningen och vänta på användaren.
RTK-kitt för prototyptillverkning kostar 500-1000kr och ger en noggrannhet på någon/några cm, fullt jämförbart med en slinga i backen.

Så, rent tekniskt finns det inget som hindrar dem från att implementera det.

*) GPS, Glonass etc.
 
  • Gilla
A_Mew
  • Laddar…
GPS-signalen studsar på hus i omgivningen och ger på så sätt falsk position. Funkar bäst på öppet fält.

Sök på ”urban canyon environments”.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Lite offtopic.. men jag älskar verkligen forum där folk skriver att det är så sjukt enkelt och att man kan få mm precision för nån tusenlapp.. varför har inte ni fått jobb på något stort företag? Ni hade ju gjort underverk där!

Om det nu hade varit så enkelt så hade dom nog redan löst det..

Att en drönare startar och landar på en femkrona är rätt orelevant i sammanhanget, du startar den på en viss kordinat och den letar sig hem igen. Men däremellan kan den vara överallt. Jag kör själv fpv och använder mig av inav, när du lägger ut punkterna så får den sina "mål" men den följer ju aldrig strecket dit.. om du skulle sätta ut hörnen på tomten så skulle den garanterat vara över hos grannen och köra på vägen till ditt ena hörn så att jämföra det och skriva att det är mm precision är helt fel..
 
  • Gilla
Hochiha och 2 till
  • Laddar…
Den här ser ju lovande ut https://www.toadi.com
Men formfaktorn verkar lite korkad om man behöver klippa under buskar och dylikt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M mindis skrev:
Den här ser ju lovande ut [länk]
Men formfaktorn verkar lite korkad om man behöver klippa under buskar och dylikt.
Hah, gillar att dom låter den gå in i "övervakningsmode" nattetid och patrullera tomten efter inkräktare. Smart!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag väntar tills den uppgraderas med kulspruta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag väntar tills den uppgraderas med kulspruta.
Du kanske kan tweaka själv?
Men glöm inte hålla katten inne, och gå inte ut och pinka på gräsmattan mitt i natten.
 
Z zzoink skrev:
Lite offtopic.. men jag älskar verkligen forum där folk skriver att det är så sjukt enkelt och att man kan få mm precision för nån tusenlapp.. varför har inte ni fått jobb på något stort företag? Ni hade ju gjort underverk där!

Om det nu hade varit så enkelt så hade dom nog redan löst det..

Att en drönare startar och landar på en femkrona är rätt orelevant i sammanhanget, du startar den på en viss kordinat och den letar sig hem igen. Men däremellan kan den vara överallt. Jag kör själv fpv och använder mig av inav, när du lägger ut punkterna så får den sina "mål" men den följer ju aldrig strecket dit.. om du skulle sätta ut hörnen på tomten så skulle den garanterat vara över hos grannen och köra på vägen till ditt ena hörn så att jämföra det och skriva att det är mm precision är helt fel..
Det låter som du avser mig?
RTK-moduler med ~2,5cm noggranhet i prototypsammanhang är absolut inget konstigt.
Här har du ett par exempel om du själv är intresserad:
https://www.sparkfun.com/products/15005
https://electronics.drotek.com/tiny-rtk-u-blox-neo-m8p-2-1/
Det finns massor med andra kit om du vill testa.
Här har du ett exempel på dess precision och repeterbarhet:

*Men* att det tekniskt går att göra något innebär inte att vägen till en produkt är snabb och enkel.
Jag skulle tro att samtliga tillverkare av robotgräsklippare har kikat på det och övervägt för och nackdelar.

Som sagt, iRobot har en konsumentprodukt, https://www.irobot.se/terra men den har dragits med en hel del förseningar och enbart börjat komma ut på den Amerikanska marknaden.
Husqvarna har Epos https://www.husqvarna.com/se/grasma...andning/professionell-robotgrasklippare/epos/

För att sälja en produkt i volym till konsumenter så behöver den inte bara vara rimligt billig att tillverka, den behöver även vara något som blir lättanvänt för kunderna och något som är enkelt att kommunicera till dem.

Att instruera folk att dra en kabel är rätt enkelt och en branschstandard.
Dessutom finns det många som livnär sig på att installera dem och därigenom marknadsför och säljer dem.

Att jämföra en drönare med en gräsklippare är precis som du säger något helt annat, men det innebär inte att GPS med RTK är någon fantasiprodukt. Du har det på i stort sett varenda större entreprendadmaskin (Du vet de där två vita puckarna på varsin stolpe som brukar sticka upp bakå en grävmaskin)
https://www.volvoce.com/global/en/n...ents-that-help-machine-control-systems-click/
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det låter som du avser mig?
RTK-moduler med ~2,5cm noggranhet i prototypsammanhang är absolut inget konstigt.
Här har du ett par exempel om du själv är intresserad:
[länk]
[länk]
Det finns massor med andra kit om du vill testa.
Här har du ett exempel på dess precision och repeterbarhet:
[media]
*Men* att det tekniskt går att göra något innebär inte att vägen till en produkt är snabb och enkel.
Jag skulle tro att samtliga tillverkare av robotgräsklippare har kikat på det och övervägt för och nackdelar.

Som sagt, iRobot har en konsumentprodukt, [länk] men den har dragits med en hel del förseningar och enbart börjat komma ut på den Amerikanska marknaden.
Husqvarna har Epos [länk]

För att sälja en produkt i volym till konsumenter så behöver den inte bara vara rimligt billig att tillverka, den behöver även vara något som blir lättanvänt för kunderna och något som är enkelt att kommunicera till dem.

Att instruera folk att dra en kabel är rätt enkelt och en branschstandard.
Dessutom finns det många som livnär sig på att installera dem och därigenom marknadsför och säljer dem.

Att jämföra en drönare med en gräsklippare är precis som du säger något helt annat, men det innebär inte att GPS med RTK är någon fantasiprodukt. Du har det på i stort sett varenda större entreprendadmaskin (Du vet de där två vita puckarna på varsin stolpe som brukar sticka upp bakå en grävmaskin)
[länk]
Inlägget var menat till Bosse, men det du skriver stämmer mycket bra! Som sagt det finns fördelar och nackdelar med allt men i grunden är det viktigaste att det är byggt för konsumenter och är lätta att installera + underhålla!
 
R
Z zzoink skrev:
Lite offtopic.. men jag älskar verkligen forum där folk skriver att det är så sjukt enkelt och att man kan få mm precision för nån tusenlapp.. varför har inte ni fått jobb på något stort företag? Ni hade ju gjort underverk där!

Om det nu hade varit så enkelt så hade dom nog redan löst det..
Vilket märkligt resonnemang. Får man inte ha frågor eller synpunkter utan att behöva uppfinna och tillverka allting själv? Jag förklarade bara att det uppenbarligen går att lösa och att jag tycker det är synd att utvecklingen i princip stått helt stilla i 10 år på navigeringsfronten för gräsklippare. Eftersom det finns entusiaster som byggt häftiga robotar av lite enkla komponenter såsom Arduino och diverse sensorer, som är överlägsna det man får för 15 lakan på en gräsklippare, så är det ju ingen omöjlighet. Det är inte direkt raketforskning att få en långsam gräsklippare att åka runt på en liten gräsmatta.

Det är väl snarare så att om den allmänna uppfattningen nu är att flera hundra meter avgränsningskabel är det absolut bästa och high tech som går att åstadkomma så finns det knappast nåt incitament för tillverkarna att bry sig.
 
  • Gilla
Erikdenlille
  • Laddar…
Fast det är ju svårt.
En dammsugare har trots allt bra mycket enklare för sig, men även dem tappar bort sig ibland. En dammsugare kan gå rätt långt på död räkning, vilket inte en klippare kan, för det kan vara lerigt, lutningar, äpplen i vägen, grenar hål osv osv.
GPS är inte tillräckligt noggrant för att undvika rabatter på centimetern när. Visst, om man bara vill "stänga av ett område" så är det inte svårt, om man accepterar att det finns en tolerans på några meter om inga träd/hus osv skuggar signalerna från sateliterna för mycket!
Naturen ändrar sig så ett seende system skulle ha knepigt + sol/skugga /grenar/löv, regn (snö?) osv.
Radiofyrar, alternativt optiska fyrar är nog det enda alternativet som är realistiskt just nu, om trädgården inte är för komplicerad. Skulle bli väldigt svårt i min trädgård, utan att gödsla med radiofyrar, och då ska de ha ström, och så vill man inte att de ska synas.
Däremot om man har en enkel stor trädgård, så går det säker att göra hyggligt enkelt idag.

Ingen säger väl att avgränsningskabel är hi-tech, men hi-tech är väl is sig inte ett självändamål? Huvudsaken är att det funkar och är pålitligt. Begränsningskabel är just detta. Dessutom billigt, om än några timmars lidande vid installation.

Tills dess att det finns 100% säkra system som kan ersätta begränsningskabeln, så kommer nog inte någon större fabrikant vilja sätta sitt rykte på spel.
Vi får väl se om iRobot återstartar Terra, men det verkar ju tveksamt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R
vespaman vespaman skrev:
Fast det är ju svårt.
Tills dess att det finns 100% säkra system som kan ersätta begränsningskabeln, så kommer nog inte någon större fabrikant vilja sätta sitt rykte på spel.
Vi får väl se om iRobot återstartar Terra, men det verkar ju tveksamt.
Om ett företag inte vågar ta risker och bara gör som alla andra så är man snart ute ur matchen.
Förr eller senare dyker det upp en uppstickare och tar över marknadsandelar.
Det är hög tid att det dyker upp nya spelare och sätter press på de gamla mossiga gräsklippartillverkarna som inte hängt med i teknikutvecklingen.
 
R bossebyggarn skrev:
Om ett företag inte vågar ta risker och bara gör som alla andra så är man snart ute ur matchen.
Förr eller senare dyker det upp en uppstickare och tar över marknadsandelar..
Eller tvärtom, man tar risker och levererar något som inte blir tillräckligt bra och plötsligt är man ut ur matchen.;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.