K
Följer denna tråd med stort intresse! En av favorit trådarna utan tvekan. Du verkar har en riktigt fin och trevlig verkstad . Om du skulle vilja hade varit roligt att få lite bilder på din verkstad .
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Följer denna tråd med stort intresse! En av favorit trådarna utan tvekan. Du verkar har en riktigt fin och trevlig verkstad . Om du skulle vilja hade varit roligt att få lite bilder på din verkstad .
Tack Krille_90_!

Jag kan lägga ut lite bilder om ett tag. Just nu så är många maskiner och verktyg hos min dotters terassbygge som förhoppningsvis kommer att gå i mål under nästa vecka. Terassbygget har I slutfasen övergått till en ”Terassmöbel” då alla vinklar och skärningspunkter skall fixas. Återkommer senare.

Dag
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
K
stigen stigen skrev:
Tack Krille_90_!

Jag kan lägga ut lite bilder om ett tag. Just nu så är många maskiner och verktyg hos min dotters terassbygge som förhoppningsvis kommer att gå i mål under nästa vecka. Terassbygget har I slutfasen övergått till en ”Terassmöbel” då alla vinklar och skärningspunkter skall fixas. Återkommer senare.

Dag
Det ser jag fram emot ! du tycks har väldigt bra verkstad och väldigt många intressanta projekt hela tiden !
håller själv på att sakta men säkert på att bygga upp mitt egna lilla snickeri . Man blir aldrig klar får alltid nya idéer till verkstad :) . har fått väldigt bra inspiration från dig
 
stigen stigen skrev:
Hej Ola!

Troligtvis har många av oss här på BH en tidigare fräs som bara ligger och är overksam på grund av uppgradering av maskinparken.

Jag tycker att det finns lite positivt att säga om den här modellen.
Den är väldigt billig att tillverka.
Tar liten plats i verkstaden.
Går snabbt att sätta upp.
Väldigt överskådligt att ställa in frässtålet.
Slipper investera i en routerlift.

Modellen har så klart vissa begränsningar jämfört med ett traditionellt fräsbord, men som ett billigt komplement tycker jag att den kan fylla en plats i verkstaden. En klar fördel är att ha två olika stål monterade och inställda när man behöver göra olika fräsmoment.

Dag
Jag kan se en poäng när det gäller att göra interna spår i mindre bitar, typ de på bilden, där de våghalsiga annars "droppar ner" ämnet ovanifrån på fräsbordet. I övrigt vidhåller jag att det är mer mek än fördelar med den där varianten jämfört med ett vanligt fräsbord (som också går att få så det tar minimal plats i verkstan o inte behöver fräslyft o går snabbt att sätta upp).:)
Träbit med internt spår på verkstadsbänk, diskuterad i kontext av fräsarbete.
 
Ola C Ola C skrev:
Jag kan se en poäng när det gäller att göra interna spår i mindre bitar, typ de på bilden, där de våghalsiga annars "droppar ner" ämnet ovanifrån på fräsbordet. I övrigt vidhåller jag att det är mer mek än fördelar med den där varianten jämfört med ett vanligt fräsbord (som också går att få så det tar minimal plats i verkstan o inte behöver fräslyft o går snabbt att sätta upp).:)
[bild]
Är man inte våghalsig så går det också bra att höja upp fräsen underifrån med ämnet fixerat på bordet. Lite meckigare då stopp måste ställas in i förhand om man inte skall helt igenom ämnet, men det går.
Själv brukar jag nog oftast höra till de våghalsigas skara, åtminstone om det inte är en bit jag jobbat väldigt många timmar med och som bara inte får gå fel.
 
Ola C Ola C skrev:
Asså jag vet inte...min tyska e kanske lite knackig men förklarar han fördelen med detta jämfört med ett vanligt fräsbord? Holzwerken brukar ha grymt innovativa videos men detta tyckte jag mest verka omständligt.
I inledningen säger han att detta kan vara ett alternativ i en liten verkstad där man inte rymmer ett separat fräsbord. Det han presenterar utnyttjar bara ett befintligt arbetsbord och tar ingen egen golvyta i anspråk. Plus att det är billigt - behövs ingen fräslyft etc eftersom fräsen egna djupanslag funkar bra. Typ.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
J JPW skrev:
I inledningen säger han att detta kan vara ett alternativ i en liten verkstad där man inte rymmer ett separat fräsbord. Det han presenterar utnyttjar bara ett befintligt arbetsbord och tar ingen egen golvyta i anspråk. Plus att det är billigt - behövs ingen fräslyft etc eftersom fräsen egna djupanslag funkar bra. Typ.

“Wenn jemand eine Reise tut, hat er etwas zu erzählen”!

 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Dagens leverans av hyvelstål till den nya Metabo DH330 planhyveln. Hittade liknande stål i Kina till rövarpriser men valde ändå att köpa stål från Tyskland. Köpte tidigare till den förra DeWalt planhyveln stål från detta företaget och var väldigt nöjd med kvaliteten. Tre stycken vändstål med frakt för 1300kr känns som ett bra pris. I Sverige hade priset för två varit över 1300kr.

Nu skall jag testa att slipa upp ett par av dom slitna originalstålen som följde med hyveln.

Trevlig Helg!
Dag

Tre nya hyvelstål för Metabo DH330 i förpackningar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
j.erkers
Ursäkta en dum fråga men varför tre stål? Är det inte två stål i den hyveln? Vilket företag köpte du från? (Nyfiken i en strut för att jag nyss köpte en likadan begagnad hyvel.)
Trevlig helg! // Jens
 
j.erkers j.erkers skrev:
Ursäkta en dum fråga men varför tre stål? Är det inte två stål i den hyveln? Vilket företag köpte du från? (Nyfiken i en strut för att jag nyss köpte en likadan begagnad hyvel.)
Trevlig helg! // Jens
j.erkers j.erkers skrev:
Ursäkta en dum fråga men varför tre stål? Är det inte två stål i den hyveln? Vilket företag köpte du från? (Nyfiken i en strut för att jag nyss köpte en likadan begagnad hyvel.)
Trevlig helg! // Jens
Hej Jens!

Jag köpte 3x2 par stå = 6 stycken stål. Det var billigare att köpa direkt från företaget än att gå över Ebay. Just nu har dom 10% rabatt på sitt sortimentet.
Här har du deras kontaktuppgifter.

Dag

Kontaktuppgifter för Turmfalke Sägen & Messer inklusive adress, telefonnummer och e-post.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
j.erkers
(y)
 
j.erkers j.erkers skrev:
(y)
OBS!
Kolla så det är den senaste modellen av hyveln! Tidigare hade dom inte vändstål utan enkelslipade. Helt annan hyvelkutter.

Dag
 
j.erkers
Tack för den infon, ska kolla innan jag beställer. Haft hyveln en månad ungefär. Stålen är lite illagjorda på höger sida nära kanten (från in matningen sett) så där blir det en förhöjd rand. Gör inte så mycket nu när jag vet om det, är ju bara att hyvla lite till vänster så blir det bra. Ska naturligtvis byta eller vända stålen så småningom, det vore bra att ha - minst - en uppsättning extra.
 
Intensiv helg!

Båten äntligen sjösatt och avslut på hylldörren till grannen. Målningen fick grannen själv göra. Att måla är ingen hit. Tycker att det aldrig blir bra nog när jag målar men det beror nog på ”målaren”. Dessutom så blir ju Snickerboa omöjlig att använda under torkperioderna.

Fick ta det lite ”piano” när alla gångjärnen monterades. Hittade två skjutreglar i ”bra och lådan” som kom väl till pass för låsanordningen.

Nyinstallerade gångjärn på en vitmålad hylldörr, i en välutrustad snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitmålad hylldörr med monterade gångjärn och skjutreglar liggande på ett arbetsbord i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitmålad hylldörr stående i ett snickarrum med verktyg och virkeslager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis fick jag göra en belastningstest av ett hyllplan. Absolut ingen svikt med en hel ”Pelarborr”!

Nybyggd vit hylldörr i trä med en burk sprayfärg stående i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixade också till den nya planhyveln. Bytte till dom nya stålen och monterade ett digitalt system för att mäta tjockleken på ämnena. På den tidigare hade jag monterat den specifika modellen för mindre planhyvlar men då jag har hyveln högt placerad så var det svårt att avläsa displayen. Därför valde jag en annan modell där displayen kan monteras på valfri plats. Lite bökigt att få till det hela men nu funkar det.

Nyinstallerat digitalt mätsystem på en planhyvel för att avläsa tjocklek på material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digitalt tjockleksmåttsystem monterat på en planhyvel med verktyg på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat digitalt tjockleksmätsystem på en planhyvel i en verkstad med verktyg på väggen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digitalt displayerat system för mätning på maskin, visar mått 15.35 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsbild med en uppsättning skruvmejslar i förgrunden och en ny planhyvel med digitalt tjockleksmåttssystem i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital tjockleksmätare monterad på en planhyvel i en verkstad med skruvmejslar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny vecka och nya utmaningar och projekt!

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Dörr/hyllan monterad och klar. Öppnas lätt och hänger stabilt i vänstra karmens pianogångjärn. Sex hyllplan för allt som gör kroppen ren och mjuk.

Vit inbyggd hyllan monterad i grått kaklat badrum, öppen dörr visar sex tomma hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.