MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag har ingenting så frågan är vad som är enklast och billigast att handla hem... :rofl:
Gräsklipp är super.. det ger näring hela säsongen dessutom. Bevarar fukten.. ger oftast mer frukt pga det.

Dock har gräs också tendensen att bli "kladdigt" när det är vått.. fuktigt med dagg osv.. (på det viset är halm bättre).

Just nu har jag ogräsduk (planterade mina nya plantor genom hål i duken).. tanken är att jag ska lägga sten ovanpå.. vatten rinner lätt av stenen (både regn och bevattning).. ogräset gillar inte direkt sten... stenen håller värmen kvar i jorden längre (värms upp tidigare på våren).. jämnar ut temperaturen lite helt enkelt..

Tanken är att inte ha för små stenar.. utan några strlk större (lättare att handskas med) .. mer värmeyta osv.

Vet inte om det fungerar bra än, för jag har som sagt inte lagt dit stenarna...!
Men tanken är god iaf :)
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Har tröttnat på att kliva i en grusslänt när jag är vid husvagnen så jag började med att gräva ur lite:

Nybyggd liten stödmur av betongblock längs med en grusslänt bredvid en väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hämtade hem ett litet lass från Bauhaus:

Byggmaterial med murstenar och träreglar fastspända på släpvagn parkerad framför grönskande häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen blev det till att lägga en liten mur och det blev klart idag:

Nyanlagd mur längs en grusslänt med stenar och grus från Bauhaus, färdigställd vid en gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 10 till
  • Laddar…
P
P Peter_K skrev:
Idag har vi gjort klart för att så gräs. Eventuellt kanske det ska på lite säckjord för att gräsfröna ska få lite lättare att ta sig.[bild]
Börjar ta sig fint. Har sått i lite mer i de kala fläckarna.
Grönskande trädgård med nysådd gräsmatta och staket under utveckling nära hus och grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag trollat bort sista jorden från vår stora utgrävning inför uteplatsen. Nu återstår markduk, täckbark och lite planteringar så blir det nog bra. Nygrävd yta för en uteplats intill ett stenlagt område med två solstolar och ett litet bord, omgivet av trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävd yta för uteplats intill stenlagd väg och grön häck, med synlig grå singel och trädgårdsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Vattnar gräsmattan. Konstant känns det som. Måste vara värsta tiden att anlägga gräsmatta... Nu börjar jag bli rädd att brunnen ska sina.
 
De senaste dagarna har jag haft brått att såga till och måla långsidorna till odlingslådorna vi planerar. De ska först få tjänstgöra som staket att hålla en nyfiken 1,5-åring från byggarbetsplatsen som snart ska uppstå precis utanför vår dörr på baksidan.

Den gamla brunnsöverbyggnaden som halvt murknat sönder och ska bytas ut mot nått mer rejält :)

Lite väl många bilder kanske men tyckte det blev en fin serie.
Ny målade röda långsidor till odlingslådor på en gräsmatta med brunnsöverbyggnad och trädgårdsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med nymålade röda plankor till odlingslådor och en gammal brunnsöverbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Odlatrådar och verktyg spridda på en gräsmatta med rödmålade brädor och en fallfärdig brunnsöverbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med pågående byggprojekt inklusive rödmålade plankor för odlingslådor och gammal brunnsöverbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålade röda träplankor arrangerade på en gräsmatta, förberedelse för odlingslåda/staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad träodlingslåda på en gräsmatta som staket, med trädgårdsstolar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnolium och 4 till
  • Laddar…
Idag, inte ett skvatt. Har stannat inne med förkylning istället.
Men inte sagt att man inte interagerar med trädgården för det.

Jag har under dagen iakttagit våra rapphöns som bor i ett buskage längre ner när de varit ute på utflykt samt nu på kvällskvisten skrämt (eller försökt skrämma) bort rådjursbocken som fejar sönder trädstammar, tujahäckar och allt annat den kommer åt. Sparkar upp gräsmattan gör han också.

Två rapphöns på en gräsmatta i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rådjursbock vid kanten av en trädgård nära en häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
De senaste dagarna har jag haft brått att såga till och måla långsidorna till odlingslådorna vi planerar. De ska först få tjänstgöra som staket att hålla en nyfiken 1,5-åring från byggarbetsplatsen som snart ska uppstå precis utanför vår dörr på baksidan.

Den gamla brunnsöverbyggnaden som halvt murknat sönder och ska bytas ut mot nått mer rejält :)

Lite väl många bilder kanske men tyckte det blev en fin serie.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det är så jä*la gött, att som förälder, ha en ”safe place” att kunna fly till utan att bli störd av barnen! :D
När ”dom” blir lite äldre är inte ens toaletten helig!
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Det är så jä*la gött, att som förälder, ha en ”safe place” att kunna fly till utan att bli störd av barnen! :D
När ”dom” blir lite äldre är inte ens toaletten helig!
Vart har du den platsen menar du? :crysmile::thinking:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vart har du den platsen menar du? :crysmile::thinking:
Inne i Klaugust röda fyrkant såklar! Inga barn tar sig in i den!
 
  • Gilla
Rackartekla
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Inne i Klaugust röda fyrkant såklar! Inga barn tar sig in i den!
Aha... det du ser som en safe place ser jag som en ypperlig vägg för 3 hönor (mina 3 hönor) att stå och skrika "Mamma!!!" vid. :crysmile:
 
  • Haha
EvaMLin
  • Laddar…
Idag åkte vi och handlade markduk, täckbark och 2 björnbärsplantor som ska förbinda vår nya uteplats med odlingslådorna. För att få en gräns mellan skiffret och täckbarken ska vi återanvända "murstenar". Kommer bli bra, det går sakta men säkert. Jordyta förberedd för plantering med odlingslådor och gräsmark intill skiffersten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Kört 2 ton sand till sandlådan... vilket slit men barnen lekte i flera timmar sen så det var det värt!
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Knutit samman nya uteplatsen med odlingslådorna. Markduk, täckbark, kantstenar och 4 bärbuskar (2 blåbär, 1 hallon och 1 krusbär). Markduk på marken med kantstenar vid en ny uteplats, odlingslådor och bärbuskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny anlagd uteplats med markduk och täckbark, kantstenar i halvcirkel, trampstenar och unga bärbuskar i ett trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny anlagd uteplats med gångstig av stenplattor, kantsten och täckbark intill odlingslådor och bärbuskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny uteplats med solstolar och bord, intill odlingslådor med bärbuskar och markduk kantad med sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
seafarer och 14 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Knutit samman nya uteplatsen med odlingslådorna. Markduk, täckbark, kantstenar och 4 bärbuskar (2 blåbär, 1 hallon och 1 krusbär).[bild] [bild] [bild] [bild]
Det tar sig sa mordbrännaren!

Fint! :) '
 
  • Gilla
  • Haha
Rackartekla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.