Vi har ett hus från 1978 med i princip orginaldetaljer överallt.

FTX system med Svenska Fläkts - Rexovent (RDAA 1-4-1) som fortfarande tuggar på och går, så vitt jag ser just nu.

Frågan:
- När är det värt att byta ut Rexovent (RDAA 1-4-1) aggregatet mot en nyt modernt FTX från ett ekonomiskt perspektiv?

Krasst, när är det dags att "reinvestera" i ett nytt aggregat? Eller är det fortfarande lönt att underhålla systemet och låta det tugga vidare? Det "verkar fungera just nu".

Vad bör jag kontrollera för att förstå aggregatets tillstånd? Vad för "checklista" kan man nyttja för att besluta om nytt system? Jag har t.ex. tänkt kring:
- Göra rent aggregatet till en början iaf...
- Logga temp. / fuktighet / effektförbrukning över tid med t.ex. Arduino-system för att förstå aggregatets effektivitet och förbrukning. Kanske over-kill, men det går också mycket på nöjeskontot.

Vi köpte huset nu under våren så jag har tänkt spendera delar av sommaren nu till att bättre förstå huset skick innan vi tar tag i renoveringar etc. Pengar finns att spendera, men behoven överstiger just nu kassan så jag måste prioritera bland alla saker, därav mitt försök till att förstå hur bra aggregatet "mår" och om det finns en ekonomisk vinning i att byta ut aggregatet redan nu.

Husfakta:
- Byggår: 1978

- FTX-aggregat: Svenska fläkts - Rexovent RDAA 1-4-1 - http://resources.flaktwoods.com/Perfion/File.aspx?id=b47f9779-289a-4bd4-8bac-d86a413c7098
i) Värmeåtervinning med värmeväxlare
ii) "Elbatteri" (=doppvärmare i luften) på 1800 W för att förhindra isbildning vid kallgrader som förvärme tilluften till c.a 11 C
iii) Elmotor 150 W

FTX systemet finns på vinden där det finns gott om plats, ink. ståhöjd.

- Värmesystem: Bergvärmepump (Thermia Calibra) + vattenelement från '78 (troligen högtemperatursystem)

Tackar på förhand!
 
  • Bild på en äldre värmeväxlare från ett Rexovent FTX-system belägen på en vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett smutsigt Rexovent RDAA 1-4-1 värmeväxlarelement från 1978.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre FTX-aggregat, Svenska Fläkts Rexovent RDAA 1-4-1, placerat på en vind med synligt isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre FTX-aggregat Svenska fläkts Rexovent RDAA 1-4-1 på vinden med synliga värmeväxlare och fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre modell av Svenska Fläkts Rexovent FTX-aggregat monterat på en isolerad vägg i ett vindutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Informationsetikett på en Svenska Fläkts Rexovent FTX-enhet i ett 1978 års hus, synlig i halvdunkel belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FTX-system från 1978 placerat på vind med isolering och synliga takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Häftig fläkt! Den påminner lite om vår förra fläkt, en Vevex från 1979. Sköt om den och behåll den så länge den fungerar. Den är ju praktiskt taget gratis. Med lite tur går den ett tag till och under tiden kan du skaffa dig massor med information om moderna fläktar.
Kassetten kan blåsas rent. Fläkthjulet skall också befrias från damm. Intill kassetten brukar det också finnas löstagbara filter för uteluften och för frånluften, som rengörs varannan månad för bästa effektivitet.
 
Redigerat:
Motorlager brukar hålla i kanske 20-25 år. Nu sitter aggregatet på vinden så missljud från motorerna är kanske inget problem.
Det finns nya effektsnålare motorer idag (EC-typ). Kanske vill du planera ett motorbyte.

Håll koll på termostaten till värmeaggregatet så att den inte konstant ligger till och kopplar in värmeaggregatet hela tiden.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
WestbergA WestbergA skrev:
Vi har ett hus från 1978 med i princip orginaldetaljer överallt.

FTX system med Svenska Fläkts - Rexovent (RDAA 1-4-1) som fortfarande tuggar på och går, så vitt jag ser just nu.

Frågan:
- När är det värt att byta ut Rexovent (RDAA 1-4-1) aggregatet mot en nyt modernt FTX från ett ekonomiskt perspektiv?

Krasst, när är det dags att "reinvestera" i ett nytt aggregat? Eller är det fortfarande lönt att underhålla systemet och låta det tugga vidare? Det "verkar fungera just nu"


Vad bör jag kontrollera för att förstå aggregatets tillstånd? Vad för "checklista" kan man nyttja för att besluta om nytt system? Jag har t.ex. tänkt kring:
- Göra rent aggregatet till en början iaf...
- Logga temp. / fuktighet / effektförbrukning över tid med t.ex. Arduino-system för att förstå aggregatets effektivitet och förbrukning. Kanske over-kill, men det går också mycket på nöjeskontot.

Vi köpte huset nu under våren så jag har tänkt spendera delar av sommaren nu till att bättre förstå huset skick innan vi tar tag i renoveringar etc. Pengar finns att spendera, men behoven överstiger just nu kassan så jag måste prioritera bland alla saker, därav mitt försök till att förstå hur bra aggregatet "mår" och om det finns en ekonomisk vinning i att byta ut aggregatet redan nu.

Husfakta:
- Byggår: 1978

- FTX-aggregat: Svenska fläkts - Rexovent RDAA 1-4-1 - [länk]
i) Värmeåtervinning med värmeväxlare
ii) "Elbatteri" (=doppvärmare i luften) på 1800 W för att förhindra isbildning vid kallgrader som förvärme tilluften till c.a 11 C
iii) Elmotor 150 W

FTX systemet finns på vinden där det finns gott om plats, ink. ståhöjd.

- Värmesystem: Bergvärmepump (Thermia Calibra) + vattenelement från '78 (troligen högtemperatursystem)

Tackar på förhand!
NU är det sommar och El-förbrukningen har gått ner. Men när förvintern kommer så kommer du att kanske få ca 50 Kw ectra per dygn = 1500 Kw på en månad. Detta beror på att i aggregatet sitter en el-element på ca 1800 w och termostatstyres mot en temp från utsidan huset,. vid genomströmning av fuktig luft från huset och isigt luft från utsidan så blir de is i växlaren om inte elementet är i drift. Min lika din drog ca 50 KW dygnet, höll på att smälla av. kopplade ur elementet och kör bara vent ut nu. Inluft tar jag från ventil i källaren och det har fungerat. Summa sumarum, den som kallar den för värmeväxlare ( sades i början av 70 talet som en panggrej ) , Så tänk efter lite vad du ska ha , en korsväxlare är i mitt tycka bara skit, ska man ha någon så ska det vara rotationsväxlare.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
NU är det sommar och El-förbrukningen har gått ner. Men när förvintern kommer så kommer du att kanske få ca 50 Kw ectra per dygn = 1500 Kw på en månad. Detta beror på att i aggregatet sitter en el-element på ca 1800 w och termostatstyres mot en temp från utsidan huset,. vid genomströmning av fuktig luft från huset och isigt luft från utsidan så blir de is i växlaren om inte elementet är i drift. Min lika din drog ca 50 KW dygnet, höll på att smälla av. kopplade ur elementet och kör bara vent ut nu. Inluft tar jag från ventil i källaren och det har fungerat. Summa sumarum, den som kallar den för värmeväxlare ( sades i början av 70 talet som en panggrej ) , Så tänk efter lite vad du ska ha , en korsväxlare är i mitt tycka bara skit, ska man ha någon så ska det vara rotationsväxlare.
Bra info, jonaserik.
Nedisning av korsvärmeväxlaren har jag varit med om, sedan elementet lagt av en kall natt. Det var oförglömligt. Allt var is och det tog mig en hel dag att tina upp det. Så småningom fick vi hjälp med att skaffa ett nytt element, men i väntan på det sov vi under tjocka filtar om nätterna, trots att det var kring 0°C ute.
En nackdel med den gamla korsvärmeväxlaren var att den fortsatte återvinna värme när det inte var önskvärt, t.ex. varma kvällar och nätter under värmeböljan. Det blev aldrig svalt. En rotationsväxlare slutar tillfälligt att återvinna i en sådan situation.
Våra grannar har kvar sin gamla korsväxlar-fläkt (som fungerat i mer än 40 år), men de har även en luft/luft-värmepump.
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Motorlager brukar hålla i kanske 20-25 år. Nu sitter aggregatet på vinden så missljud från motorerna är kanske inget problem.
Det finns nya effektsnålare motorer idag (EC-typ). Kanske vill du planera ett motorbyte.

Håll koll på termostaten till värmeaggregatet så att den inte konstant ligger till och kopplar in värmeaggregatet hela tiden.
1) Motorbyte - intressant tanke, tackar. Var finner jag sådant? Alltid bra att veta i förväg innan motorn lägger av :)
2) Hur "övervakar" jag termostaten enklast? Jag har haft en tanke som sagt på att bygga ett mätsystem med Arduino men får känslan av att det är inte det du tänker.


J jonaserik skrev:
NU är det sommar och El-förbrukningen har gått ner. Men när förvintern kommer så kommer du att kanske få ca 50 Kw ectra per dygn = 1500 Kw på en månad. Detta beror på att i aggregatet sitter en el-element på ca 1800 w och termostatstyres mot en temp från utsidan huset,. vid genomströmning av fuktig luft från huset och isigt luft från utsidan så blir de is i växlaren om inte elementet är i drift. Min lika din drog ca 50 KW dygnet, höll på att smälla av. kopplade ur elementet och kör bara vent ut nu. Inluft tar jag från ventil i källaren och det har fungerat. Summa sumarum, den som kallar den för värmeväxlare ( sades i början av 70 talet som en panggrej ) , Så tänk efter lite vad du ska ha , en korsväxlare är i mitt tycka bara skit, ska man ha någon så ska det vara rotationsväxlare.
Stor tack! Jag funderade på vad det värmeelementet var till för och hade sett något kring nedisning men inte så här utförligt, tackar.


- Summa summarum:
Låt den brumma på för närvarande tills den havererar. Det är nog inte värt att göra UH på den förutom mindre saker. Motorbyte absolut intressant, men jag då tror jag att jag kanske kan vinna en del också på att få bort det "elektriska batteriet" vid köp av nytt aggregat.

Vi bor i Östersund så elektriska batteriet lär ju kicka in i vinter. Men, för närvarande är det riktigt låga elpriser så kostnaden (ta-i-trä) lär inte bli speciellt höga för det, även om de såklart blir "högre än vad som behövs".

In-the-mean-time, får jag försöka sätta upp ett Arduino-system som loggar hur effektivt aggregatet är och förhoppningsvis även effektförbrukningen. Kanske är något overkill som skrivet, men jag gillar "data" samt att programmera, så går lite på nöjeskontot också. :)
 
Jag har ett likadant aggregat. Har bytt fläktar. Det viktigaste är att se till, så att filtren är rena ( jag tvättar 2 ggr/år) och att VX- paketet är helt rent för bästa värmetransport mellan in- och utluft. Jag använder diskmedel och spolar med hett vatten.
 
  • Gilla
Heeben och 1 till
  • Laddar…
Jag hade bytt.
För mig är det kul att se en låg elräkning. Samtidigt är det roligt att köpa nya och bra grejer där man kan läsa av all möjlig information.
Nya lågenergifläktar till ditt nuvarande aggregat är INTE billigt.
 
Nya fläktar kostade 4100:- när jag köpte i höstas.
 
Köpte från ventilationsshopen.se i april och betalade 2489 kr.
 
  • Gilla
WestbergA
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nya fläktar kostade 4100:- när jag köpte i höstas.
R ROV skrev:
Köpte från ventilationsshopen.se i april och betalade 2489 kr.
Vilka butiker köpte ni från?

/Andreas
 
A Andreas Westberg skrev:
Vilka butiker köpte ni från?

/Andreas
ebmpapst :
En öppen katalog med reservdelslista från ebm-papst inklusive priser, artikelnummer och företagsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
WestbergA
  • Laddar…
Hade ett likadant från 1981. Fungerade bra men det var irriterande med värmen som gick på när det blev 10 plusgrader och lägre. Speciellt när vi har bergvärme.
Jag bytte till en Heru som kostade cirka 20 000 kr och gjorde det själv.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
Hade ett likadant från 1981. Fungerade bra men det var irriterande med värmen som gick på när det blev 10 plusgrader och lägre. Speciellt när vi har bergvärme.
Jag bytte till en Heru som kostade cirka 20 000 kr och gjorde det själv.
Bytet till ett nyare aggregat gjorde en del för elförbrukningen?
 
O olotor skrev:
Hade ett likadant från 1981. Fungerade bra men det var irriterande med värmen som gick på när det blev 10 plusgrader och lägre. Speciellt när vi har bergvärme....
Termostatens givare sitter efter värmeväxlare för tilluften, ovanför motor-/fläktpaket. Det borde innebära att elbatteriet inte aktiveras av en utomhistemperatur T<11C. Aktivering bör väl snarare ske när utomhusluften är så pass kall att frånluften + värmeväxlaren inte klarar av att värma upp den till 11C.

Alltså bör inte elbatteriet triggas av utomhus temperatur T<11c utan snarare något lägre temperatur rent praktiskt.

Eller.tänker jag fel här?

I övrigt håller jag med i det du skriver.

Men det är också denna sak som jag vill förstå mer (säkert overkill). Hur mycket effekt / energi drar detta elbatteri egentligen över tid i relation till utomtemperaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.