T Thörre skrev:
Om det bara hade varit överlapp men det ser ut som att tapeten sitter snett då det är en glipa högst upp men går ihop längre ner?

Precis så är det, tapeten är monterad sne , och de följer med vidare skarv efter skarv
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I Interista88 skrev:
En dyr tapet är ingen garanti för att den är lättare att sätta. Ofta är dyra lite speciella märken helt värdelösa att sätta. Men visst , det såg inte jättekul ut.

Det vet jag om, har själv tapetserat alla andra rum, men valde att ta in hantverkare för trappen , men de ska ju isåfall inte ta jobbet om dom inte känner att de klarar av det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är det papptapet så är det överlapp några millimeter, samt att man tapetserare mot ljuset. Nonwowen sätts Kant i Kant, med en sån mörk tapet bör man måla där skarvarna hamnar inman man tapetserar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Är det papptapet så är det överlapp några millimeter, samt att man tapetserare mot ljuset. Nonwowen sätts Kant i Kant, med en sån mörk tapet bör man måla där skarvarna hamnar inman man tapetserar.

Är easyUp, vad jag fattar ska dom läggas kant i kant och inget annat.
 
Låter som nonwowen, lim på väggen.
 
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Låter som nonwowen, lim på väggen.

Det är det .
 
Av min erfarenhet så kräver kant i kant målning av skarven innan, annars lägger jag hellre överlapp eftersom jag tycker tapeten krymper efter uppsättning.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Sittställning
Jag satte upp en dyr tapet nyligen. Fick inte en enda ful skarv. Det han gjort är värdelöst. Det borde absolut inte se ut så. Har snart tapetserat ett halvt hus och inte en tapet har "krympt" när det torkat. Är det Kant i Kant så ska det vara Kant i Kant.

Ända problem som är svårt att komma ifrån är att mönsterpassning kan ibland vara förskjuten. T.ex vår tapet har olika färger, då får man kompromissa om vilken, t.ex i mitt fall, blomma man ska anpassa mönster efter. I värsta fall reklamera.

Du borde reklamera jobbet i min mening.
 
  • Vägg med nyligen uppsatt tapet och synlig skarv mellan tapetbanor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Välmonterad blommig tapet, inga synliga skarvar, färger matchar bra vid mönsterpassning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Välmönstrad blommig tapet med korrekt mönsterpassning och inga synliga skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Har själv en gång i tiden gjort felet i ett vardagsrum att jag dragit för mycket i tapeten då den var fuktig och sen vaknat på morgonen när det torkat och upptäckt.... stora glipor mellan alla våderna,tröttsamt!:dizzy: men bara göra om o göra rätt.
Jag skulle inte gå med på att det ser ut så som det nu gör hos dig,tråkigt för alla men gör om och gör rätt!(tror att samma firma måste ges chansen att göra om o göra rätt).
Vilken snygg tapet,var är tapeten ifrån(Midbeck?) och vad heter den?

Lycka till!
 
  • Gilla
tomson och 1 till
  • Laddar…
Är det non-woven ska den sättas kant-i-kant. De är ju så tjocka att sätts det med överlapp blir det åt helvete för tjockt i skarven. Även vissa pappers-tapeter sätts kant i kant. Satte nyligen både non-woven och papperstapet (svindyra båda två, 850/rulle) och tekniken skiljde sig en hel del för att få det riktigt bra. Non-woven sattes kant-i-kant och papperstapeten sattes med 0.5mm överlapp. Den hade nog gått att sätta kant-i-kant, för den krympte inget. Men papperstapeten var såpass tunn att skarvarna ändå inte syns.
 
L lodin92 skrev:
Av min erfarenhet så kräver kant i kant målning av skarven innan, annars lägger jag hellre överlapp eftersom jag tycker tapeten krymper efter uppsättning.
Men då blir ju mönsterpassningen fel? Precis som på bilden. Hantverakrna är klåpare
 
  • Gilla
Marilu och 1 till
  • Laddar…
J Joonathaan skrev:
Har använt mig av Veteranpoolen, gamla hantverkare med lång erfarenhet, samma pris som målare/tapetserare. Men hade nog gjort detta bättre själv...
Där kanske du har förklaringen... förr tapetserade även många bra målare med överlapp istället för kant-i-kant, för tapeterna svällde och krympte på ett helt annat sätt innan non-woventapeterna kom vilket gjorde kant-i-kant mycket mer svårjobbat. Det ansågs nog som en ok metod då.

Fast det där ser inte ut som bra överlapp heller, snarare som om nån försökt göra kant-i-kant och kompenserat för att tapeten ska krympa mycket mer än de gör numera...inte bra hur som helst.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Helt klart inte fackmässigt utfört. Hantverkaren borde skämmas som en hund och du ska inte betala, varken för tid eller tapet.
 
Här gäller ”gör om, gör rätt” alla dagar i veckan kan jag tycka. Kontakta din hantverkare, be hen kolla resultatet av utfört jobb och se till att de löser både nya tapeter och utför arbetet korrekt. :surprised:
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Har själv en gång i tiden gjort felet i ett vardagsrum att jag dragit för mycket i tapeten då den var fuktig och sen vaknat på morgonen när det torkat och upptäckt.... stora glipor mellan alla våderna,tröttsamt!:dizzy: men bara göra om o göra rätt.
Jag skulle inte gå med på att det ser ut så som det nu gör hos dig,tråkigt för alla men gör om och gör rätt!(tror att samma firma måste ges chansen att göra om o göra rätt).
Vilken snygg tapet,var är tapeten ifrån(Midbeck?) och vad heter den?

Lycka till!


yes jag har kontaktat berörd firma som ska skicka en målarmästare och undersöka saken.
Jadu Morris vet jag märket är iallafall , vet inte vilken modell :)
 
  • Gilla
Arnel Gajek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.