Var ute på vår nya tomt och kikade lite då grannen håller på att bygga altan och pooldäck, jag bifogar en bild och lämnar det sedan öppet för kommentarer.

Något medgivande har inte lämnats. Pinnarna sitter rätt då vi fått ta ut kommunen på nytt för tomtvisning då pinnarna tidigare ”försvunnit”..
 
  • Byggplats med markeringspinnar och byggmaterial som träplank och sten, med hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med högar av grus och singel, staplade plaströr och en del av en träaltan under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Bygget 52 och 16 till
  • Laddar…
Prata med grannen?
 
  • Gilla
  • Haha
Sara Samuelsson och 26 till
  • Laddar…
Det ska vi givetvis göra i särskild ordning.


B bossespecial skrev:
Prata med grannen?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Vad blir det för höjd över marken tro? De får förstås inte bygga på din mark oavsett, men väl intill tomtgräns om det är marknära.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad blir det för höjd över marken tro? De får förstås inte bygga på din mark oavsett, men väl intill tomtgräns om det är marknära.
Svårt att svara på vad färdig höjd blir men det är en höjning och efter idogt läsande på Boverket så är nog min tolkning att det är fråga om en altan och då gäller minst 4,5 meter från tomtgräns utan grannens medgivande. Definitivt inte gjuta plintar på grannens mark.

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
 
  • Gilla
  • Arg
OlssonX och 21 till
  • Laddar…
Anslutande mark skall ansluta till bef. Tar du dit kommunen för koll kanske du får betala. Meddela grannen att han måste bygga/fylla på sin tomt och...gör det snarast! Ring kommunens bn och be dem komma och kolla.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
Fadai
Förklara hövligt för grannen att han måste ta bort den del som är på din mark, och lite till så han kan sköta underhåll från sin sida. Säg att annars blir du tvungen att kontakta kommunen. Var saklig och inlåt dig inte på diskussioner om gränser etc. Fråga om han kollat upp vilken höjd som gäller för att bygga så nära tomtgräns. Lyssnar han inte så ringer du byggn.nämnden.
 
  • Gilla
Aleksandra Aleksandersson och 45 till
  • Laddar…
Ta fram motorsågen
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Järnkaminen och 31 till
  • Laddar…
Fadai
rampante rampante skrev:
Ta fram motorsågen
Dumt att starta krig med sina grannar. Vad vinner man på det???
 
  • Gilla
Sigge1960 och 24 till
  • Laddar…
Satte du dit snöret, eller det satt där när han byggde?
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
K
Det är ju bara en hög virke?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Snöret satte vi dit när vi skulle mäta in lite placeringar, dvs efter att han börjat. Halva hans plikt står på vår tomt.
Angående högen med virke mm får han gärna ha på min sida medans han bygger, det rör mig inte ryggen.
 
  • Gilla
Gladsheim och 16 till
  • Laddar…
Han kan ju mycket väl ha missförstått gränsen. Så om du pratar med honom kanske det går att lösa smidigt, änsålänge har han ju inte börjat bygga sin altan.
Bygga altan får man väl göra ända till tomtgräns sålänge inte altanen är över en viss höjd om jag inte tar fel?
 
  • Gilla
jonny olsson och 9 till
  • Laddar…
S spyops skrev:
Svårt att svara på vad färdig höjd blir men det är en höjning och efter idogt läsande på Boverket så är nog min tolkning att det är fråga om en altan och då gäller minst 4,5 meter från tomtgräns utan grannens medgivande. Definitivt inte gjuta plintar på grannens mark.

[länk]
Det stämmer inte med 4,5 meter, finns många trådar om det. Altan som är marknära är bygglovsfritt och får i princip täcka hela tomten utan några som helst tillstånd från någon. Och marknära klassas som max 1,2 högt över mark enligt rättspraxis.

Men han får självklart inte vara på er tomt med något.
 
  • Gilla
HEM2121 och 24 till
  • Laddar…
Var det jag också hade för mig... (y)
 
  • Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.