A Andreas Ludde Lundell skrev:
Snyggt, gjorde liknande för något år sedan fast köpte dynor på IKEA och byggde efter det sedan.

Blåser bort gör den inte heller.

[bild] [bild]
Gillade lamapn skarpt också, gjort själv eller?
 
Byggde mot den befintliga väggen, sen när billiga paviljongen blåste iväg och blev skrot blev det även ett rejält tak. Byggde soffan efter måttet på dynorna. Kanske sista sommaren i soffan då gruvans expansion gör att vi måste flytta nästa år.
 
  • Trädgård med vit pergola, hembyggd soffa med dynor och kuddar, omgiven av grönska och en svensk flagga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kroonan och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!

Byggde själv en soffa/förvaring och tillhörande bord med inbyggd ishink förra året :p

Vi visste inte heller vad vi skulle ha för dynor då det lätt springer iväg massa pengar på sånt, men för några veckor sen hittade vi konstfällar på Rusta för 99 kr/st. Vi köpte 10 st och placerade ut och det blev riktigt bra. Dom glider inte och det ser riktigt trevligt ut. Har tyvärr inga bilder på det i skrivande stund.
Vet dock inte hur det blir i värmen och hur länge dom håller men det märker vi :)

/Rikthyveln
 
  • Pågående bygge av en träsoffa och förvaring inuti ett rum med synlig verktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembyggd soffa och bord i trä under konstruktion på en inglasad veranda, med dynor och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembyggd soffa och bord med inbyggd ishink, dekorerad med kuddar och konstfällar, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembyggd träsoffa med förvaring och matchande bord med inbyggd ishink, omgiven av kuddar och mysbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
S smallbone skrev:
Gillade lamapn skarpt också, gjort själv eller?
Japp hemma tillverkad av kopparrör, lampskärm från Ikea och en lampkontakt för utomhusbruk :)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vilka fina byggen ni alla gjort!

Vore intressant att veta vad ni har för djup på själva sittdelen och om ni i så fall är nöjda med det? Även vinkeln och höjden på ryggstödet vore fint att få info om.

Jag ser att Kroonan har använt tryckt virke, har även ni andra använt det? Jag funderar antingen på det eller kärnfuru, dock vet jag inte i hur många dimensionsvarianter som finns i kärnfuru och hur prisbilden är jämfört med tryckt virke.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag byggde soffan av tryckt virke då det blev över en del efter altanbygget.
Bordet gjorde jag av vanliga reglar som även det blivit över av gamla byggen.

Se min ritning över gaveln på mått. Vi är nöjda med den vinkeln om man har en kudde bakom länden vilket vi alltid har liggande i soffan.
Sittdjupet blev lite i överkant kanske då det var svårt att hitta dynor som passade snyggt. Nu när vi har plädar istället är vi sjukt nöjda med djupet då man kan kura upp ordentligt om man vill :)

/rikthyveln
 
  • Ritning av hemmagjord soffas gavel med måttangivelser och vinkel på ryggstödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Starpainter och 1 till
  • Laddar…
616,77 mm, det gäller att vara noggrann ;)
 
  • Gilla
foxmx och 1 till
  • Laddar…
hahaha!
Blir lätt såna siffror i ritprogrammet men desto jävligare att få till det i verkligheten sen :rofl:
 
Jo, jag vet, sitter hela dagarna och använder dessa program. När det blir så får man gå in och styra upp antalet decimaler :D Men ibland är det viktigt. Har en gång fått frågan om tredje decimalen på ett mm mått och jag levererade både den tredje och fjärde :surprised:
 
Känner igen det där. Ritar också varje dag och plockar ofta bort onödiga decimaler men ibland missas det. Roliga frågor från gubbarna i verkstan när det är 3 decimaler på ett mm-mått :crysmile:
 
P PFA skrev:
Vilka fina byggen ni alla gjort!

Vore intressant att veta vad ni har för djup på själva sittdelen och om ni i så fall är nöjda med det? Även vinkeln och höjden på ryggstödet vore fint att få info om.

Jag ser att Kroonan har använt tryckt virke, har även ni andra använt det? Jag funderar antingen på det eller kärnfuru, dock vet jag inte i hur många dimensionsvarianter som finns i kärnfuru och hur prisbilden är jämfört med tryckt virke.

Tack på förhand!
Hallåj.
Djupet på min är 75cm (innan lutning), höjden på ryggstöden är 80cm från marken, frambenen är 35cm och sitter under reglarna. Jag gjorde faktiskt bara så att jag lutade ryggregeln mot den första sittbrädan för stöd, satte regeln intill ryggstödet och drog en linje med pennan, sedan kopierade jag den vinkeln på de resterande 12 och fribasade med gersågen. Lutningen mot brädan definierade och det var lättare än jag trodde att sedan bara skruva dit för att få till det.
 
  • Gilla
RepJonas och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Det där låter som en desperat efterkonstruktion, ihopsatt enkom för att finna gillande och acceptans efter ett ogenomtänkt tillika ödesdigert beslut. Vi vill ha källangivelser, empiriska studier och bildbevis på andra tillfällen med andra tofflor (helst även andra fötter och strumpor också) innan vi kan godkänna att dessa sandaler i själva verket är tofflor. :thinking:
Nu är det ju så att källskyddet torde gälla i en så känslig och laddad fråga som denna.
När det kommer till den viktiga skillnaden så är det allmänt vedertaget att en toffla endast har ett stödband som går över nederdelen av vristen och att sandaler alltid har minst två samt kan vara fästbara, med t.ex ett litet bälteslås.
De flesta i Sverige är redan medvetna om läget, det diskuteras mellan vägg och skål, i fikarummen på arbetsplatserna. Men det är alldeles för stigmatiserande att offentliggöra sin åsikt om detta, inga empiriska studier finns och inte heller bilder tyvärr. Ingen vågar längre kalla en toffel för en toffel då man är rädd att bli kallad sandalist.
 
  • Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 7 till
  • Laddar…
R Rikthyveln skrev:
Snyggt!

Byggde själv en soffa/förvaring och tillhörande bord med inbyggd ishink förra året :p

Vi visste inte heller vad vi skulle ha för dynor då det lätt springer iväg massa pengar på sånt, men för några veckor sen hittade vi konstfällar på Rusta för 99 kr/st. Vi köpte 10 st och placerade ut och det blev riktigt bra. Dom glider inte och det ser riktigt trevligt ut. Har tyvärr inga bilder på det i skrivande stund.
Vet dock inte hur det blir i värmen och hur länge dom håller men det märker vi :)

/Rikthyveln
Jättefint.
Grymt bra med förvaringen där också.
 
Kroonan Kroonan skrev:
Nu är det ju så att källskyddet torde gälla i en så känslig och laddad fråga som denna.
När det kommer till den viktiga skillnaden så är det allmänt vedertaget att en toffla endast har ett stödband som går över nederdelen av vristen och att sandaler alltid har minst två samt kan vara fästbara, med t.ex ett litet bälteslås.
De flesta i Sverige är redan medvetna om läget, det diskuteras mellan vägg och skål, i fikarummen på arbetsplatserna. Men det är alldeles för stigmatiserande att offentliggöra sin åsikt om detta, inga empiriska studier finns och inte heller bilder tyvärr. Ingen vågar längre kalla en toffel för en toffel då man är rädd att bli kallad sandalist.
Jag anar en viss inre kamp i din person. Du pratar om stigmatisering och vågar inte riktigt stå för din åsikt i frågan, samtidigt som du uppenbarligen lagt ut just en sådan bild på en sandal/toffel som du hävdar inte finns på grund av samma stigmatisering. Eller var den bilden bara en olycka? Nä, dags att ta ställning! Var inte en toffel utan stå för den du är! Upp till kamp för sandalaritet i samhället! Dock utan strumpor...
 
T ToRy skrev:
Jag anar en viss inre kamp i din person. Du pratar om stigmatisering och vågar inte riktigt stå för din åsikt i frågan, samtidigt som du uppenbarligen lagt ut just en sådan bild på en sandal/toffel som du hävdar inte finns på grund av samma stigmatisering. Eller var den bilden bara en olycka? Nä, dags att ta ställning! Var inte en toffel utan stå för den du är! Upp till kamp för sandalaritet i samhället! Dock utan strumpor...
Jättekul ordväxling i en intressant fråga. Undrar stilla om det finns någon relevant lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.