Hej,

är ny här men har läst ofta.
Jag skall göra om ett 60-tals kök, där det inte har hänt mycket sedan det byggdes...
Vill ha ett "rent" kök, med enbart bänkar. I alla fall vill jag inte ha överskåp!
Vill gärna ha svarta bänkar och svart golv!
Vad anser sakkunskapen här om det?
Vilka material skall man välja på bänk, resp golv?
Har lite egna ideer, men vill gärna ha lite hjälp på vägen.
 
Litet kök?
Färg på väggar?
Kan ju lätt bli mörkt.

Mvh Putte
 
Ja, köket vetter möt väster, det skall bli ett fönster på 110x140, och en altandörr på 90x110. Det är på ca:15 kvm. Har tänkt mig att öppna upp en bit vägg mot stort (!) vardagsrum på ca: 48 kvm. Så det är ett ljus kök, halvstort kök. matplatsen kommer jag att ha i vardagsrummet. Kan nog tänka mig ett mörkt kök, eftersom hela huset är ljus, med ovanligt stora fönster.
Det är mitt föräldrahem, och min far byggde det med hjälp av en snickare och en murare 1966. Det är på 150 kvm i en våning, men sedan finns en full källare (inte helt inred), och en hel oinred vind.
Skickar med kort på köket som det ser ut nu, och planritning på köket, med öppning och nya fönster.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en bild till..
 
  • PC050020.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
..och en till..
 
  • PC050022.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
..och så tar vi en tredje blid.
 
  • PC050023.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
..jag missade visst en bit av köket...
 
  • PC050021.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...det blev mycket det här, men nu är jag klar för idag!
 
  • PC050024.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror lätt att ditt kök klarar lite mörka ytor!
Vi har mörka underskåp och bönkskivor och var till en början att det skulle bli mörkt, men resultatet blev som jag tänkt mej, mer ombonat. ( till det har vi vita överskåp och ljust asp golv)
Tänk på att på det mörka golvet blir damm och smulor mer synliga än på ett ljusare golv.
 
Jag har tänk mig något i stil med vita underskåp, och svarta bänkskivor, och svart golv.
Vill inte ha klinker på golvet eftersom, jag inte har golvvärme.

Vilket material skulle ni välja på skivor, resp golv?

Har kontakt med en liten kökslevrantör. Försöker få kontakt med Myresjökök, men det verkar svårt....
 
Svarta golv kan vara snygga när man har vita ytor som bryter av, dvs skapar kontraster. Var dock noga med vilket material du väljer för exempelvis kan ett målat trägolv vara känsligt för repor och slitage i allmänhet.

Ett alternativ är att mörkbetsa träet, dvs färga in det, så det håller bättre.

Har även kollat på epoxygolv (ett slags plast som härdar till en hård yta). Nackdelen är att även det golvet blir repigt med tiden och tappar sin blanka fina lyster. Om du vill få en uppfattning om hur det ser ut kan du gå till någon butik i storstäderna, ofta har inredings/designbutiker epoxygolv. Kostnaden/kvm är ungefär samma som för parkett.
 
Hej!

Tror inte alls det blir några problem med svart bänk och svart golv! Har själv mörk bänk och golv. kan varmt rekommendera laminatgolv, vårt är från alloc och heter alloc commercial stone, i mörkgrå skiffer, kanonsnyggt! dock rätt dyrt men värt varenda krona... inte så hårt att gå på heller vilket var en stor anledning till att vi valde det och inte klinker. golvet har även lite struktur i sig vilket gör att det har lite liv i sig och smutsen syns inte såå väl, även om det syns rätt väl ändå... ;)

här finns lite bilder: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9162

notera att golvet inte är svart, utan mörkgrå men är rätt mörkt ändå...
 
Måste varna för "gruvkänsla" om man har mörk inredning. I min "gruva" har jag svart; granitbänk, element, klinkergolv, vitvaror, mosaik, diskbänk. Luckorna är tack o lov ljusa men tyvärr är väggarna skiffergråa och belysning "mys-pys". Hatar det.
 
Jaa, jag har också funderat på "gruv" känslan. Men hela huset är väldigt ljust, så jag skulle vilja bryta det. Köket har sol (ljus) från sen förmiddag tills den går ner, så det blir ljust där. Jag är ut efter ett "grafiskt" kök, med vitt och svart som tema.

Jag är inte så förtjust i granitbänkar, bor i norra Bohuslän så här finns nog med granit runt om ;). Men vad har man då?

Golvet tror jag att jag vill ha som Fru Wahlström har, fast mörkare. Har sett det hos vår lokala målar/golv affär.

Lovar att visa hur projektet framskider, och hotar med att komma med mer frågor ;D
 
Vi håller på att renovera vårt kök så vi är inte riktigt färdiga.
Vi har svart plastmatta med klinkerimmitation och svart bänkskiva, skåp i ljus ek och vitvaror i rostfritt. Dock har vi vita väggar, vitt tak med inbyggda spottaroch så småningom vitt kakel. Köket är väldigt öppet med endast överskåp i en hörna. Än så länge så upplever jag inte nån gruvkänsla. Belysningen är A och O tror jag.

Gå gärna in och kolla på min sida.

http://www.familjeliv.se/hem/liniz79/galleri.php?cur_album=Huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.