Som hyfsat nybliven husägare är tanken att snart börja med ett altanbygge som blir det första större byggprojekt vi tar oss an. Har just nu bara en fogsvans och en manuell gersåg så känns som att det vore bra att komplettera med en motordriven såg av något slag!

För själva altanen är det beräknat så att trallen inte kommer att behöva kapas (mer än på ett fåtal ställen), men däremot är det en hel del reglar som kommer behöva sågas. Risken finns även att trallen närmast väggen behöver klyvas på längden.

Har läst om cirkelsågar, sänksågar och kap/ger-sågar men blir inte riktigt klokt på vilken jag ska välja. Tolkar det som att en kap/ger-såg ger snyggast snitt, däremot passar dom inte för att klyva ex. en trallplanka på längden? En cirkelsåg/sänksåg klarar däremot att klyva en planka och känns som ett mer "bra-och-ha"-verktyg än en kap/ger-såg - men å andra sidan är att den är svårare att få snygga, raka snitt med?

Hur hade ni gjort? Har någon gång hört någon som rekommenderade att först köpa billiga versioner av alla verktyg, sen när dom går sönder vet man att man använt dom tillräckligt för att satsa på något dyrare. Med det tänket går det ju att hitta båda två för en ganska billig peng, men vet inte om det bara kommer skapa massa frustration.
 
Ska du bygga altan "måste" du ha en kap/ger såg, du kan klara dig utan en sänksåg men köp både och vettja!
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Om man är beredd på att kompromissa lite vid klyvning på längden av reglar/plank etc (går att lösa ändå) och bara vill ha EN såg, så hade jag nog satsat på Festool HKC (alt sladdvarianten) med FSK skenan och köpt till ett par längre vanliga skenor också.
 
  • Gilla
villasuperstar och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag skulle säga att man "måste" ha både cirkel/sänk och kap/ger. Det är liksom olika verktyg. Billigt skit brukar bara leda till att man köper något bättre. Har aldrig ångrat något av mina köp i mellansegmentet (Makita).
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Rickard.
Varför måste man köpa en kap och ger för en altan? Jag ser ingen anledning alls till det. Jag har just byggt en 40m2 altan där 99% av kapningarna är med fogsvans (då jag byggt nästan enbart på kvällar när barn sovit vägg i vägg), resten är med cirkelsåg.

Cirkelsåg är utan tvekan den mest mångsidiga elektriska sågen då den klarar det absolut mesta.
(och jag äger både sänksåg och en kap och gersåg)
 
Redigerat:
  • Gilla
Sturmtiger och 9 till
  • Laddar…
Beror så på vilka resurser/prioriteringar du har.

1: har du råd, köp roliga verktyg! Alla sågar som finns!!

2: har du plats? Kap&ger är otymplig och tar en del plats. Låter frugan dig skyffla undan julblomkrukorna?

3: Hur mycket tid har du? Även en billig cirkel eller kap&ger kan spara mycket tid och gör det rakare än handjagat för icke-proffset. Vem hade inte jublat över Biltemas billigaste idag när man byggde på 80-talet?

Är det mest reglar skulle jag dock säga cirkel, eftersom jag ogillar att baxa dom över kap&gersågen.

Sänksågen känns avlägsen på en altan kan jag tycka (även om man såklart kan krysta fram några användningsområden).
 
Redigerat:
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att kap-/gersågen är given som prio ett, helst tillsammans med ett bord. Den kommer du använda till alla lite större byggprojekt.

Köp en Metabo KGS 216M (+ bord om du känner att du har råd). Komplettera med en okej cirkelsåg för dryga tusenlappen om du behöver.
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Har trallen redan rätt längd ser jag ingen poäng med en kap/gersåg. Om det blir lite snett på en regel så syns det ju ändå inte.
Det kan du köpa vid ett annat tillfälle om du behöver. En cirkelsåg kan väl vara smidigt, men personligen gillar jag fogsvans.
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Stort tack för alla svar! Det här gjorde ju det inte lättare direkt :).

Förutom altanen så har vi inte planerat några större projekt den närmaste tiden som kräver flera sågar så känns av den anledningen som att jag vill börja med den såg som passar bäst för just det här projektet och sen fylla på med flera när behovet kommer.

Det kommer att handla om att kapa typ 5 trallplankor och ca 50-60 reglar (och ev. någon trall på längden) så lutar nog just nu mer åt en cirkelsåg förutsatt att jag kan lära mig att kapa hyfsat rakt med den (gissar att en styrskena kan vara nödvändig)? Däremot så vore det ju skönt att inte behöva "tänka" när man sågar utan vara säker på att det alltid blir raka snygga snitt som jag inbillar mig att det blir med en kapsåg.
Oavsett vilken det blir låter det som att den andra kommer att behövas någon gång i framtiden...

Prismässigt har jag inte riktigt tänkt ut någon budget men känns som att det går att få hyggliga maskiner för 1000-3000, frågan är väl också om det är värt att satsa på en batteridriven eller ej?
 
Fogsvans har jag också funderat över eftersom det finns en risk för mycket kvällsarbete och vill helst inte väcka hela grannskapet + barn. Samtidigt kan det vara skönt att spara mjölksyran (och lite tid) till andra saker - dock bra vardagsmotion!
Kanske får börja med fogsvansen först och se hur behovet känns när jag väl sätter igång.
 
Köp en cirkelsåg och hyr(/låna) en kap/ger för altanbygget. Du får bra grejer att jobba med, får prova en kap/ger och kan sedan fundera på om du ska köpa en om/när det blir dags för nästa större grej..
Det kostar förstås mer om du bestämmer dig för att köpa en sedan (hyran + priset) å andra sidan får du då också lite koll på vad du vill ha för funktioner osv..
Jag planerar själv att använda den metoden.
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
V villasuperstar skrev:
Stort tack för alla svar! Det här gjorde ju det inte lättare direkt :).

Förutom altanen så har vi inte planerat några större projekt den närmaste tiden som kräver flera sågar så känns av den anledningen som att jag vill börja med den såg som passar bäst för just det här projektet och sen fylla på med flera när behovet kommer.

Det kommer att handla om att kapa typ 5 trallplankor och ca 50-60 reglar (och ev. någon trall på längden) så lutar nog just nu mer åt en cirkelsåg förutsatt att jag kan lära mig att kapa hyfsat rakt med den (gissar att en styrskena kan vara nödvändig)? Däremot så vore det ju skönt att inte behöva "tänka" när man sågar utan vara säker på att det alltid blir raka snygga snitt som jag inbillar mig att det blir med en kapsåg.
Oavsett vilken det blir låter det som att den andra kommer att behövas någon gång i framtiden...

Prismässigt har jag inte riktigt tänkt ut någon budget men känns som att det går att få hyggliga maskiner för 1000-3000, frågan är väl också om det är värt att satsa på en batteridriven eller ej?
Kapa hyffsat rakt med cirkelsåg är inte så svårt. Bygger du dessutom ett enkelt vinkelanslag likt detta kapar du riktigt bra ganska enkelt.

Finns mer att läsa om detta förnäma hjälpmedel i den här tråden.
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
F
En vass fogsvans är ett nöje att arbeta med
 
  • Gilla
villasuperstar och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
swe.jocke och 6 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
En vass fogsvans är ett nöje att arbeta med
Jag håller med. Kapade en 95x95 nytryckt stolpe igår kväll med en ny Bacho Fogsvans. Hur enkelt som helst när det är 90-graderssnitt och inga klyvningar. Men när jag skulle dubbelgera ett par stöttor i båda ändarna åkte kap/gersågen fram.

//Ulf
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.