Hej!

Vi ska bygga nytt hus i Göteborg. Det kommer vara ett passivhus med låga u-värden. Huset är 190kvm enplanshus och kommer på sikt att byggas ut till 1,5plan med kanske ytterligare 80-90kvm.

Just nu är förslaget från husleverantör att ha frånluftsvärmepump, Nibe 730, men vill gärna kolla så vi inte missar någon viktig aspekt så att bergvärme är att föredra?

Hur skulle ni tänka?

Tack på förhand!
 
Frånluft är bara en elpanna med en lite kompressor. Stå på dig, välj bergvärme med en FLM eller helst FTX .
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Annars luft/vatten om det är problem att borra, aldrig frånluft i ett sånt stort och ev blivande större hus.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Bergvärme plus FTX. Njut av alla fördelar.
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Tomture61
I södra änden av Sverige passar en FLVP väldigt bra och kan nästan få samma besparing.
Fördelen med en BVP är att du kan få frikyla från borrhålet.
Nackdelar : Troligen dyrare , hur långt har du till berg , du måste installera FTX (lagkrav på mek. ventilation) går säkert att enbart ha frånluftsventilation (fläkt)
Fördelar med FLVP: Billigare , har redan inbyggd ventilation .

En Nibe730 blir för liten för 280 m2 ,frågan är om ens Nibe750 fixar 280 m2 ?
 
Tomture61
C Calore skrev:
Frånluft är bara en elpanna med en lite kompressor. Stå på dig, välj bergvärme med en FLM eller helst FTX .
FLVP är inte en elpanna , Comfortzone EX65 kan tillföra huset 6,3-6,5 kw värme från kompressorn + elpatronen 6 kw
tex :geek: Finns fler märken med prestanda som en BVP (som måste skicka vätska upp/ned i ett borrhål) kostar energi !
 
Insåg att det kanske är bra att informera om att vi också kommer ha vattenburen golvvärme i huset. Påverkar det era rekommendationer? Vad är FTX för en som inte kan?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
FLVP är inte en elpanna , Comfortzone EX65 kan tillföra huset 6,3-6,5 kw värme från kompressorn + elpatronen 6 kw
tex :geek: Finns fler märken med prestanda som en BVP (som måste skicka vätska upp/ned i ett borrhål) kostar energi !
Ett råd är att titta på kyleffekten och vart förångningen hamnar när från luften når -15 g
Om jag kommer ihåg rätt .
Låg förångning = låg COP

jag som jobbat länge i Branschen väljer nu
Tex när jag själv ska bygga ett nytt hus
. Det blir ett FTX + Bergvärme system
Som är ett beprövat Koncept vi gjort
I en del villor .
( till detta kommer en vedpanna + tanklösning
Monteras , snösmältning )

Den inomhus miljö man får med filtrerad
Till luft tycker jag personligen är värt varenda krona .
FTX med en liten vp är min rekommendation
Till TS .
Det kommer du inte ångra
 
Tomture61
Golvvärme passar till alla slags värmepumpar som jobbar mot vatten.
FTX är ett luftventilationsaggregat som har både tilluft och frånluft i samma låda, kan placeras på vinden eller nära värmepumpen, huset måste förses med ett rörsystem för både tilluft (ny luft) och frånluft (gammal luft) till alla rum .
FTX boxen kan ha lite olika sätt att jobba på och olika verkningsgrad.
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
Tomture61
Bygger du med FLVP kan du ha tilluften i ytterväggen via friskluftsventiler . Billigaste sättet att bygga värme/ventilation.
Bygger du med BVP och FTX får du mest komfort men klart dyrast (du slipper ev kallras från tilluftventiler) troligtvis har man längre livslängd på BVP/FTX och något billigare drift och kan få kyla på ett billigt sätt.
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
C Cittcatt skrev:
Just nu är förslaget från husleverantör att ha frånluftsvärmepump, Nibe 730, men vill gärna kolla så vi inte missar någon viktig aspekt så att bergvärme är att föredra?
Dom föreslår såklart det som är billigast. Som flera varit inne på så är bergvärme+FTX klart bättre, men å andra sidan blir ju installationskostnaden betydligt högre så det tar ganska många år innan man har sparat in den extra utgiften.

Men väger man dessutom in komfortökningen med varmare tilluft så blir valet enklare.
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dom föreslår såklart det som är billigast. Som flera varit inne på så är bergvärme+FTX klart bättre, men å andra sidan blir ju installationskostnaden betydligt högre så det tar ganska många år innan man har sparat in den extra utgiften.
Men väger man dessutom in komfortökningen med varmare tilluft så blir valet enklare.
och filtrerad tillluft
Värt varenda krona enligt min personliga
Åsikt .
Med ett FTX aggregat minskar även effektbehovet som behöver tillföras .

min hustillverkare lämnade en toppeffekt
På 3,7 kw :D på det jag ska bygga
Med FTX .
Räknar vi nu på kw per meter borrning
Och storlek på vp blir det en rätt liten vp
Och inga djupa hål = mindre kostnad
 
Med 3,7kW som toppeffekt så är det nästan så det blir vettigare med en mindre luft/vatten om man kan acceptera utedelen vill säga men det blir ju inte märkbart större än en vanlig luft/luft utedel :thinking:
 
Att ha FLVP och ta in friskluft via ventiler i ytterväggarna har jag haft som alternativ en gång. Lite kallras kan jag stå ut med men inte allt oljud som kommer in utifrån. Trafik hörs tydligt och vindbrus när det stormar. Iofs är kallras i nacken inte kul.
Med mekanisk till och frånluft med återvinning (FTX) blir huset tyst. Ett FTX aggregat har två filter som behöver bytas ungefär 1 gång per år. En FLVP har ett filter i pannan som behöver rengöras eller bytas betydligt oftare. Samma med filtret som sitter i varje tilluftsventil och det kan vara en eller två stycken i varje rum.
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.