Vi murar på, eller rättare sagt en av våra anställda murar. Allt runt omkring tar lika mycket tid om inte mer. Paus nästa vecka för betongslipning ska testas. Och så behöver vi ut och jobba på andra byggen. Tro det eller ej men man behöver visst tjäna lite pengar då och då...
 
  • Konstruktion av en byggnads grund med vita murblock, arbetare och byggutrustning på platsen under molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anställd murar vita leca-block på en byggarbetsplats under molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Spännande bygge, ska bli riktigt roligt att följa! Skulle ni kunna lägga upp en tydligare planlösning där man kan läsa vad det står?
 
S skydiver skrev:
Spännande bygge, ska bli riktigt roligt att följa! Skulle ni kunna lägga upp en tydligare planlösning där man kan läsa vad det står?
Står inget på de jag lagt upp. Vad vill du veta?
 
M MPinje skrev:
Står inget på de jag lagt upp. Vad vill du veta?
På ritningen ni lade upp så står ju rumsnamn och storlekar osv, men det är så suddigt så det går ju inte att se vad det står! :)
 
Spännande projekt, kommer följas.

Gällande slipningen hade jag väntat tills ni är klara invändigt med putsning och målning osv. Ni kommer ju få skydda golvet så fort det är slipat. Lite svårt att göra det om inte ens taket är på.
 
S skydiver skrev:
På ritningen ni lade upp så står ju rumsnamn och storlekar osv, men det är så suddigt så det går ju inte att se vad det står! :)
Då testar vi igen! Arkitektritning av en enplansvilla med detaljerad planlösning och förklarande symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Teacer och 2 till
  • Laddar…
Vi vet inte hur det blir med slipningen än. De fick ta bort det översta tunna lagret helt eftersom det lossnade överallt så nu ska de provslipa idag. Jag tror inte att resultatet blir som vi vill ha det så antagligen kör vi på industriflyt istället.
 
Hej, spännande bygge. Jag ser att ni sparat ur betongen vid badrummen. Kommer ni att köra utan trösklar in till badrummen? I så fall, hur många cm sparade ni ur? Har ni några råd då man bygger på detta sätt? Tack på förhand
 
B bengtsbox skrev:
Hej, spännande bygge. Jag ser att ni sparat ur betongen vid badrummen. Kommer ni att köra utan trösklar in till badrummen? I så fall, hur många cm sparade ni ur? Har ni några råd då man bygger på detta sätt? Tack på förhand
Man gör så när man planerar att flytspackla badrummen istället för att gjuta fall direkt.
Det är endast fördelaktigt när man tänker låta bygget stå öppet en mycket längre tid och ej har någon möjlighet att låta betongen torka ut som den ska.
 
B bengtsbox skrev:
Hej, spännande bygge. Jag ser att ni sparat ur betongen vid badrummen. Kommer ni att köra utan trösklar in till badrummen? I så fall, hur många cm sparade ni ur? Har ni några råd då man bygger på detta sätt? Tack på förhand
3cm typ är det lägre. Mycket lättare att få till fallen bra utan att ha badrummen ovanför alla andra golvytor. Hatar när golvet är högre i bad. Trösklar ska vi ha, tror tom inte man får bygga utan. Men samma höjd inne som utanför...gjutit detta med uttorkningsbetong så det snabbt går att spackla på. Vi har iofs inte det bekymret för den hinner brinna klart innan bad ska göras men gjutarna gör alltid så och jag hade inget att invända.
 
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
3cm typ är det lägre. Mycket lättare att få till fallen bra utan att ha badrummen ovanför alla andra golvytor. Hatar när golvet är högre i bad. Trösklar ska vi ha, tror tom inte man får bygga utan. Men samma höjd inne som utanför...gjutit detta med uttorkningsbetong så det snabbt går att spackla på. Vi har iofs inte det bekymret för den hinner brinna klart innan bad ska göras men gjutarna gör alltid så och jag hade inget att invända.
Tack! Jo man får bygga badrum utan trösklar bara fallet är tillräckligt. Jag tänker försöka bygga så men det är inte helt lätt om jag tänker rätt. Detta speciellt om man har betongplattan som golv och man har klinkers eller liknande i badrummet. Ursparningen måste då vara rätt stor och plattan är ju rätt tunn. Detta var bakgrunden till min fråga. Om du skall ha samma höjd inne som utanför så blir det bara 3cm för klinkers och fall. Låter lite knappt.
 
B bengtsbox skrev:
Tack! Jo man får bygga badrum utan trösklar bara fallet är tillräckligt. Jag tänker försöka bygga så men det är inte helt lätt om jag tänker rätt. Detta speciellt om man har betongplattan som golv och man har klinkers eller liknande i badrummet. Ursparningen måste då vara rätt stor och plattan är ju rätt tunn. Detta var bakgrunden till min fråga. Om du skall ha samma höjd inne som utanför så blir det bara 3cm för klinkers och fall. Låter lite knappt.
Aha. Vad bra om man vill köra tröskellöst.
Inget jag vågat göra dock.
Det är minst 3cm under och i det stora 4. Samt vi ska ha fall både under badkar och i duscharna.
Så det ska nog kunna gå bra. Nästan plant på ytor utanför zon 1 och mer fall inne i zonen. Rek från badrumskillen. Vi ska flyta 10 utanför på alla golv iom att plattan sprack så mycket så höjder har vi. Kul att ni frågar så mycket, trodde inte intresset skulle vara så här för vårt bygge. Vi har garanterat designmissar vi inte upptäckt än och där vi får kompromissa en lösning.
 
En liten mellanuppdatering.
Vi har nu fått stolparna till framtida staket ner i backen, tack Landäng. Hade aldrig velat banka i dem själv. Har inte räknat men en 150 stolpar blev det nog. Murningen av huset uppe i balkarna som vi ska gjuta på onsdag. Formar stöd åt dem nu.
Alla massor börjar ta slut äntligen. En del återfyllnad och en del som hämtades av en bonde i närheten. Trädgården syns nu...
Vi tog in 3 man för att öka på lite nu så vi får huset tätt, tak fönster och puts. Även innerväggar ska dem hjälpa till att mura upp. Fönsterna sätter jag nog själv men skönt med bärhjälp.
 
  • Byggarbetsplats med nyuppsatta stolpar och en delvis murad byggnadsstruktur under soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med stolpar uppsatta för staket och ett hus under konstruktion med synliga grundpelare och balkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med vita murblock och stolpar för staket, klar för gjutning av balkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
Då har vi påbörjat projekt staketbygge, ca 300 m ska upp. Ställningen är på plats runt hela bygget. Trots stor tomt så är här ganska trångt just nu. Pågående staketbygge på en tomt med ställning, byggmaterial och en grusig yta i bakgrunden, intill en stenlagd gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En pågående byggarbetsplats med ställningar och byggmaterial på en trång tomt under klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med staketställningar och material såsom trästommar och byggsäckar på en trång tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Imponerande bygge. Vilken fart ni har!
Vad har ni för budget på hela bygget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.