1. Har en nybyggd villa, kommer ha användning av den till det mesta, bla fasaden inför målning, vi kommer även behöva tvätta bilen och mammas båt. Det är mycket som måste införskaffas när man flyttar från lägenhet till hus.

2. Kommer användas väl och det kommer komma en utförlig recension.

3. Stor skulle vara bäst men tror att alla fungerar bra.
 
1) Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus där vi har ett stort trädäck på närmre 100 kvm som inte har fått så mycket kärlek på senare tid. Jag har dessvärre blivit varse att det krävs en bättre fysik en min för att rengöra ordentligt för hand. En högtryckstvätt hade underlättat vår vardag extremt mycket.
2) Vi har stora ytor som behöver rengöras och älskar att testa nya produkter. Som student har jag dessutom massvis med tid under sommaren för att utföra genomförliga tester av produkten.
3) Vi har framförallt behov av en stor eller mellan högtryckstvätt.
 
Hej!

1. Om jag vinner kommer jag allra först att rengöra en stall/svinhusgrund som är bortåt hundra år. Den består av tegel med betong runt om. Målet är att bygga upp stallet igen.
(Och om det blir hästar så är en högtryckstvätt bra till att rengöra stallet med.)
Och källartaket, det som ständigt blir fullt med mossa och så klart trallgolvet på verandan, där skulle det inte skada med lite maskinhjälp.
Gummimattorna till minihästarna och minifårens ligghall blir superlätta att rengöra med en högtryckstvätt.
Sedan är det alla prylar som jag hittar, gamla, men kanske går det att göra något med dem? Det jobbiga är att rengöra och då kan hela projektet ta stopp innan det börjat. Att kunna spola av det värsta med en högtryckstvätt skulle vara toppen! :)
(Hmm kan man spola av riktigt smutsiga hästtäcken tro? Måste testa.)

2. Jag är lämplig som testperson, för jag är så vanlig. En lite lagom lat tjej som gärna tar hjälp av tekniken för att göra arbetet lätt och snabbt. Samtidigt är jag mycket praktisk och finurlig vad gäller att hitta på nya lösningar som underlättar arbetet. Det ska ju finnas tid över att njuta av sin omgivning också, inte sant?

3. Det är så lätt att säga att man vill ha den största, bästa och kraftfullaste maskinen, men jag har efter en lång tids sjukdom fått tänka om. Visst behövs det lite "kräm" så att det fungerar för de tuffa jobb jag tänkt mig, men orken är inte vad den var så den måste samtidigt vara smidig, ergonomisk och lätt att flytta. När jag läste testen funderade jag starkt på Husqvarna PW 360. Den är kraftfull, hade bra ergonomi och bra sladdvinda. Den verkar stadig också och icke att förglömma - den har en ganska trevlig färg. Ack vad man ska behöva leta efter riktigt bra prylar som samtidigt har en annorlunda färg. ;)

Skickar med en bild på det första jobbet!
 
  • Förfallen stallgrund med tegelstenar och spillror, redo för renovering.
Wow vilken tävling!

Jag och min sambo har precis köpt hus och flyttar från lägenhet, saknar en hel del maskiner och verktyg så vi är i och med husköp i stort behov av en högtryck av storlek mellan/stor. Den kommer genomgå ett totaltest då både altan och bil kommer få tvättas regelbundet då jag som person gillar att hålla rent och snyggt, en utförlig recension med andra ord utlovas.

Mvh
Robin
 
Hej!
1: Tvätt utav en av uteplatserna hemma, så det ser fint ut när man skall sitta ute i sommar, på avstånd tillsammans med härliga gäster.
2: Jag kommer att skriva en lång underbar recension med fördelar/nackdelar med ht.tvätten samt en del annan nyttig information.
3: Liten! Den absolut minsta ni har räcker fantastiskt bra. Utmärkt även på så sätt att den tar liten plats i mitt garage - superbra ju! :D(y)
 
  • Solnedgång sett från en städad uteplats med utsikt över hav och skärgård.
1. Uteplats, fasad, stenläggning, cyklar mm
2. Finns mycket att tvätta och testa här hemma.
3. Liten eller mellan räcker gott.
 
I och med att ngn (inga namn nämnda) lämnade våran gamla trotjänare som efter 12 år höll ihop med silvertejp och lite god vilja ute i kylan i höstas så har jag dom senaste veckorna fått handskrubba 100 kvadrat altan och 30 kvadrat växthus.
Utöver årlig rengöring av altanen så användes den även flitigt till båtrengöring, biltvätt, hönshus, urspolning av infiltrationsbädd och fasadtvätt.
Det mesta av ovan brukar dokumenteras flitigt i sociala medier och det vore ju kul att tagga #byggahus.se och kunna ge input.
Mannen (vars namn vi inte nämner) fyller år nästa vecka och jag har i dagarna googlat nya högtryckare, läst er test som kom väldigt lägligt, tackar för det (y), fasats över priserna, och funderat på vad som är bäst, högsta trycket (absolut till båt, bil och infiltrationen men inte till trall, fasad och växthus) eller självsug (jättebra iom att vi bor i skärgården, har egen brunn och har blivit experter på att hamstra vatten i tunnor och övriga kärl) ? Håller tummarna fram tills den 5'e och har jag inte lyckan med mig så blir det ett inköp av Bosch GHP 5-75 X och ett stort hål i plånkan :rolleyes:.
 
1. Tvätta trädäck/plattor, spola rent avloppsrör med iller (vi har lite problem med det så görs då och då), tvätta/spola av bil/husvagn/cyklar. Bor på landet så används till en del diverse annat också såklart.
2. Använder högtryckstvätt ganska ofta till olika användningsområden så kan ju vara kul att få testat lite olika saker för en tvätt. Vår högtryckstvätt har frusit sönder så läcker ganska friskt...
3. Tror jag hade haft mest behov av en mellan variant, men hade såklart funkat med en starkare maskin också.
/mvh Tobbe
 
Vilken möjlighet!
Vi har precis flyttat till ett hus med drygt 400kvm trädäck som behöver en ordentlig rengöring, därtill har jag äntligen plats på tomten för att ta hem båten som jag vill kunna tvätta effektivt utan att behöva köra iväg till en biltvätt. Har sedan tidigare en väldigt enkel och liten högtryckstvätt men det har blivit plågsamt uppenbart att den är underdimensionerad för uppgifterna. Det skulle vara väldigt kul att testa och rapportera om vilken skillnad det gör att kliva upp i storlek på tvätt.
 
1. Har två små ungar i kombination av en stort utgrävt land och fri tillgång till vatten, ni vet hur det hela kommer sluta! även så har jag aldrig tvättat min bil på 6 år....
2. Hus från 60-talet med gamla takpannor, uppfart av asfalt, ungar som river huset varje kväll. behöver AVA 80 för att tvätta av dem med Foamkanon!
3. Stora, helst AVA80, har ström för revolutionen och mer därtill!
 
Hej!

jag deltar gärna som testpilot.

vi går just nu igenom en stor renovering av huset där gamla mexiteglet knackats ner till förmån för reparation och renovering av den gamla putsen som ligger bakom. Det visar sig att kalkputsen var belagd med någon form av plastfärg som byggarna fått slipa bort. Nedanför fasaden finns min nybyggda altan som tagit en hel del stryk under renoveringen. Jag är orolig att jag ev kommer få byta mycket av den då plastfärgen som är bortalipad har en tendens att sätta sig fas och dessutom mycket skräp som satt sig i springorna mellan brädorna. Där tror jag en bra altantvätt Kanske kunde rädda mig från mycket extraarbete.


jag har också en Putsad mur runt tomten, som behöver renoveras. Det vore en god ide att börja med tvätt med högtryck innan den får torka upp ordentligt för att sedan vid behov repareras innan den stryks med ny färg. Även där hade det varit bra med en högtryckstvätt.

skulle gissa att en liten eller mellan (kanske snarare) skulle vara bra för ändamålet. Gärna med någon form av trädäcksmunstycke.

Jag tror jag kan vara en god kandidat då vi också har en instagram där vi lägger upp hur arbetet utvecklas, där kan jag rapportera hur det funkar.
 
X
1. Berätta vad du ska använda högtryckstvätten till om du vinner.
* Städa papegojbur, städa ute samt hjälpa grannar med deras städning (vi har altaner, balkonger och gemensamma gångar med mera), städa parkeringsytor, med mera.

2. Motivera varför just du kommer att vara lämplig att testa vidare en högtryckstvätt.
* Det vore fantastiskt roligt att få jämföra med den nuvarande jag har, tillverkad i Västtyskland(!). Definitivt inte född i går med andra ord och det känns som att den inte har riktigt den ork som ett högtryck nog har i dag. Kanske kan det äntligen gå snabbare och lättare att rå på det ingrodda?

3. Ange också om du främst har behov av en stor, mellan eller liten högtryckstvätt.
* Med tanke på alla grannar och gemensamma ytor skulle en stor definitivt vara mest lämpligt.
 
Vill gärna vara med i utlottningen. Har på 3 år köpt 2 beg tvättar som bara efter några ggr användning gått sönder och inte varit kraftfulla nog till mitt behov.

Jag skulle behöva en som klarar att få bort mossa på plattgången (ca 15m), skölja av 2 st mc, 1 bil, barnbarna kommer då o då och vill ha cyklarna tvättade, tvätta hsv, och även numera altantvätt.
Vore bra om det finns möjlighet att koppla på en avloppsspolning på den i fall det skulle bli stopp i avloppsrören igen som det blev för 5 år sedan

Mvh Jörgen
 
Hej,

Jag och min sambo har nyligen införskaffat vårt första hus, en trävilla från 1940 talet.

Vi har under tiden bytt värmesystem och diverse projekt som ett gammalt hus kräver.
Nästa projekt är att tvätta all stenläggning, uterum + garage och tvätta alla taken på diverse husen. Det hade varit mycket lägligt med en egen högtryckstvätt då vi lånar min fars gamla som saknar kraft och diverse munstycken.

Vi skulle helst velat ha en mellan/stor då det är stora ytor stenläggning och hus som skall tvättas

Mvh Christopher
 
1. Jag har gjort något jag sa att jag aldrig skulle göra, köpa ett hus på en grusväg. I flera år har jag beklagat mig med att bilen blir så smutsig varje gång vi ska hälsa på svärföräldrarna som bor en kilometer in på en grusväg. Nu står jag där med ett hus ca 100m ifrån svärföräldrarna på samma grusväg. Men vad jag trivs, både med grannar och huset! Fast grusvägen är fortfarande rätt jobbig och jag har ingen högtryckstvätt att tvätta bilen med och utgifter till annat finns det gott om när man totalrenoverar ett hus från grunden. Så tvätten skulle användas en hel del till att få ren bilen men som husägare och framför allt trädgårdsägare så finns det både stengångar och annat som hade mått väldigt bra av en dusch av en högtryckstvätt då och då.

2. För att testa och utvärdera produkter så är en väldigt viktig sak att faktiskt använda produkten och inte bara ha en till pryl för att "det är bra att ha" som bara står i ett hörn och samlar damm. Jag skulle verkligen använda högtryckstvätten mycket och få se vilka fördelar/nackdelar som den faktiskt har. Den skulle få bekänna färg och jag skulle skriva en utförligt recension av utfallet därefter.


3. Jag hade gärna sett att få utvärdera en mellan eller stor modell för att verkligen kunna få bort smuts och påväxt på stenpartier även om en mindre modell säkerligen hade kunnat fungera med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.