Ny har jag suttit hela dagen men min nya Lyfco 1800, datorn o telfonen. Började med att uppdatera till senaste mjukvara. Gick faktiskt galant! Sen var det dags att få appen att kommunicera med klipparen. Nä, det ville sig inte. Följde slaviskt instruktionen i manualen. Typ 40 gånger. Med små justering där manualen är oklar. Fabriksåterställt klipparen, raderat o ominstallerat appen, etc. Aaaahhh - behöver hjälp!
 
  • Arg
leiftintin
  • Laddar…
Tyvärr är appen EGROBOT ingen höjdare.
Du måste ansluta till roboten egna Wifi vilket tyvärr strular.
 
  • Wow
leiftintin
  • Laddar…
Förtydligande Lyfcos app och Egrobot är identiska
 
Jo jag hittade EGROBOT också, den gick inte alls att använda... Fler tips?
 
Funkar klipparen utanför spprn då? Det måste man ju ha klart föt sig. Min funkar jävligt dåligt/inte alls.
 
  • Ledsen
leiftintin
  • Laddar…
Cahlis Cahlis skrev:
Jo jag hittade EGROBOT också, den gick inte alls att använda... Fler tips?
Jag minns att det strulade för mig med när jag installerade, vill minnas att jag till slut lyckades genom att först installera på en annan telefon först.
 
Jag hade också rackarns mycket problem med att få det att fungera. Till slut fick jag till det genom att följa manualen till punkt o pricka (fabriksåterställde först). Har för mig att det var en liten detalj i förfarandet som stökade till det men läste man ordentligt så fungerade det till slut. Sedan är det så för mig att appen hittar klipparen varje gång jag startar appen och gör mina ändringar. Låter jag sedan telefonen vara en liten stund så tappar den kontakten mellan app o klippare. Är då tvungen att gå in och stänga ned det r bakgrunden rullande programmet och sedan starta om appen igen, Då hittar den klipparen igen och då kan jag kolla och ändra parametrar igen. Har rätt mycket småproblem. Ett är att jag t.ex. kan skicka ut den med fjärrkontrollen via auto och den sticker ut o klipper men att få hem den igen är värre. Den går hem fint när strömmen börjar ta slut men knappen för "home" i appen har jag aldrig fått till att bita på klipparen. Jag kör senaste version av Android. Vill jag få hem klipparen tidigare än när den själv vill så måste jag gå ut och hämta den. Fungerar "Home" knappen för någon annan?
 
Tack för utförligt svar, Chrillea19. Även om det inte är en glasklar lösning, så är det bra med alternativ. Jag har alltså installerat mjukvara 1.2.4 för det rekommenderas ju. Använder iphone Xr och det går inget vidare. Försöker också följa instruktionerna till punkt o pricka men det blir många frågetecken efterhand. Verkar som att man inte kan styra klipparen direkt från telefonen, utan den ska prata med hemnätverket som i sin tur pratar med klipparen. Men hur många har ett hemnätverk som når utomhus? Möjligen utanför väggen men inte till hela tomten. Jag skulle hellre kommunicera direkt mellan telefonen och klipparen. Hur är det tänkt egentligen? Ska också försöka prova med en Android telefon.
 
  • Wow
  • Gilla
Micke2ice och 1 till
  • Laddar…
P Per Schoerner skrev:
Funkar klipparen utanför spprn då? Det måste man ju ha klart föt sig. Min funkar jävligt dåligt/inte alls.
Sorry, men vad är spprn?
 
  • Gilla
leiftintin
  • Laddar…
Jag har också uppdaterat till 1.2.4. Det jag tänker är att du inte ska ge upp utan försök igen när du känner att du orkar, Hela den här klipparen är i mitt tycke helt ostabil. Den klipper helt ok men resten är rena skräpet skulle jag säga. Den fungerar men är extremt osäker och det kan hända lite vad som helst tycker jag. Måste jag återansluta laddstationen så får jag hålla på i typ 20 minuter och trycka i o dra ur säkert 50 ggr innan det plötsligt fungerar (den larmar och piper hela tiden). Men plötsligt fungerar det... Min avgränsningskabel fungerar kanon 10ggr men den 11:e så går klipparen plötsligt rakt ut. Har ändrat strömstyrkan i avgränsningskabeln också... trorjag. Satte den till 29 (man skulle inte gå över 30) men jag hittar inget sätt att se om det bitit. Klockan i klipparen är också extremt dålig. Tiden "drar" sig drygt 1 minut per dygn vilket gör att jag får svårt när jag sätter tider i schemat. Att ha klipparen åkande oövervakad för tillfället är helt uteslutet. Har ett flertal saker till typ att "home" aldrig fungerar i appen men det blir för lång lista just nu. Så summa summarum så fungerar klipparen men är helt användarfientlig.
Har klagat hos Bygghemma och lämnat in en reklamation mot de saker jag upptäckte först (att det inte gick att ansluta laddstationen) men det hamnar tydligen hos Outl1 iallafall och de verkar inte vilja svara.
Skulle vara intressant att höra fler användares erfarenheter både det som fungerar och det som inte gör det....
 
Appen jag kör nu är "Lyfco robotgräsklippare" version 5.7.0 från 28 maj 2020
 
Ha, jag har version 1.1 för iOS. Laddade precis om den så det ska väl vara den nyaste. Kanske funkar bättre för android.
 
Jag hade problem med att ansluta klipparen till mitt egna wifi. Men det var för att telefonen klaga på "ingen internetanslutning" och kopplade ner från klipparen innan man han koppla ihop den med det vanliga wifit. Men fick till det tillslut. Sen dess har allt fungerat för mig. Den går Home när. An trycker det startar på auto när man kör det och det går att köra den utan problem med telefonen. Men har man appen öppen i bakgrunden och går in på någon app måste man starta om appen när man vill köra klipparen igen. Så appen är inte helt stabil i det läget. Men annars klipper den bra och jag har den ute när jag inte är hemma.
 
Jo, nu jäklar har jag fått snurr på appen. Bytte till min gamla telefon, en iPhone 6. Började med att fabriksåterställa klipparen och därefter gick det på första försöket. Fast jag har ju övat ca 30 gånger på den andra telefonen.... Försökte så klart köra med appen som fjärr kontroll och det funkade. Men svårt att styra vettigt. Om klipparen styrs utanför avgränsningskabeln så stannar den o varnar. Men man kan köra vidare. Körde in på ett område med riktigt högt gräs och blött tuvigt underlag. Klipparen tuffade på tappert. Kul att se. Jag får nog inkludera det området också. Men ibland tappar appen kontakten med klipparen. Tror att man måste stå ganska nära för att det ska funka. Kanske max 3-4 meter ifrån. Jag startade då om både app och klippare och det funkade igen. En annan sak, verkar som den går med olika hastigheter ibland när man appstyr den. Hur funkar det?
 
Härligt att det går framåt. Jag kan säga det igen. Min klippare fungerar men är oändligt trött på alla detaljer som krånglar, ologiska handlingsförfaranden i app och klippare, opålitlighet, brist på support etc. Så det är inte mycket att göra än att försöka justera så mycket som möjligt och acceptera läget.

Förresten.. Har ni noterat att batteriet förmodas fungera 1-3 säsonger enligt manualen? Låter i mina öron helt vansinnigt. Är det tänkt att man ska köpa nytt batteri i stort sett var och varannan säsong..? Sedan står det att man inte ska försöka byta batteri o liknande själv.. Var vänder man sig då? Outl1 hävdar ju att de har svensk service och det ska göra hanteringen snabb och effektiv i motsats till andra märken (säljargument). I verkligheten tar det ju veckor att få kontakt med Outl1 om de ens svarar när det gäller support och service..

Denna klippare känns verkligen utformad för att säljas alltså den har mängder med fördelar på pappret men verkligheten är att mycket är svåranvänt och verkligen inte utformad för att förenkla hantering utan bara för att kunna sättas upp som säljargument.

Hade jag kunnat så hade jag skickat tillbaks den omedelbart. Dock kan jag tycka att utbudet och nivån på de flesta klippare fortfarande är tveksam. Husqvarna verkar stabila men är ju så otroligt långsamma där de sniglar sig över grannarnas gräsmattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.